Tegenstrijdige gedachten over verkering

C. M. Chr. Rots - de Weger / 3 reacties

Vraag

Hallo Refoweb. Ik heb een probleem en kom er niet uit voor mezelf. Ik heb tegenstrijdige gedachten en ik begrijp niet zo goed wat ik moet doen. Ik ben 20 jaar en heb vanaf mijn vijftiende verkering. Mijn vriend is 22 jaar. Ik zie hem vaak, bij hem thuis, of bij mij. Wij hebben allebei onze opleiding afgerond. Ik heb werk, hij gaat nog verder leren. Altijd hebben we gezegd dat we zouden trouwen zodra we allebei een diploma hadden. Dat moment komt nu dus steeds dichterbij en we zijn al wat dingen aan het plannen. Alleen heb ik nog zoveel andere dingen die ik ook nog wel zou willen doen. Elk jaar zijn we nog apart op vakantie gegaan en eigenlijk wil ik dat volgend jaar weer. Ook zou ik nog wel eens een tijdje op mezelf willen wonen. En zo zijn er nog wat dingen. Als ik bij mijn vriend ben, wil ik heel graag met hem trouwen. Ik hou van hem, ik wil met hem mijn leven delen. De laatste tijd word ik er gewoon chagrijnig van als hij weer naar zijn eigen huis gaat, ook al zie ik hem de volgende dag weer. Als ik bij hem ben, kan ik die andere dingen wel vergeten. Ben ik niet bij hem, dan wil ik die andere dingen wel. Ik kan geen wijs worden uit mijn gevoelens. Misschien kunt u mij een handvat geven?

Antwoord

Beste vraagsteller,

Het nadeel van een vroege verkering lijkt te zijn dat je niet alle dingen beleeft die anderen meemaken. Je noemt er een paar: op jezelf wonen, met anderen omgaan (vakantie). Jullie kennen elkaar al heel wat jaren, maar wanneer je nog niet echt toe bent aan trouwen zou ik nog maar eens praten over die ooit gedane belofte! Jullie hebben “altijd gezegd” dat je wilt gaan trouwen als je het diploma hebt na je opleiding. Waarom het éérste diploma? Je vriend gaat nu toch nog verder leren? Hopelijk volgen er dan nog meer diploma’s!

Als je het trouwen uitstelt tot later, heb je naast de tijd om je andere wensen te verwezenlijken ook de gelegenheid om toe te groeien naar een huwelijk!

Ga een poosje op jezelf wonen: dat is een goed streven! Dan leer je jezelf beter kennen, waardoor je wat meer levenservaring opdoet die tevens een goede voorbereiding op je huwelijk kan betekenen!

Een hartelijke groet,
Marijke Rots

Lees meer artikelen over:

verkering
3 reacties
bootje
Vragensteller,

Herken veel/alles van je vragen/gedachten. Ben zelf een week voor mn 20e getrouwd. Kan je zeggen heb er geen spijt van. Ik had al wel 3 jaar op mn zelf gewoond. Als je trouwt stopt je leven niet! Je kan je eigen wereldje zelf zo groot/klein maken als je wilt in je huwelijk. Sterkte met je twijfels.
pannenkoek
Ja, ook herkenbaar. Was 16 toen ik verkering kreeg. Net 21 toen ik trouwde.
Heb er ook geen spijt van. Wij zagen elkaar niet zoveel als jullie, het was alleen het weekend, en soms om het weekend. Soms duurden die weken erg lang. We hadden 16 jr geleden alleen de telefoon. Wij hebben geen reizen meer gemaakt. We hadden best nog wat gewild, maar hebben nu een gezin met 4 kinderen, en voelen ons rijk gezegend. Voor alle dingen is een tijd, misschien krijg je die later nog. En idd in je huwelijk kun je ook nog veel dingen doen.
juffie
Ik was 15 toen ik verkering kreeg. Erg jong, maarja als je de ware tegenkomt. Op mijn 20e ben ik getrouwd. Heb er totaal geen spijt van. Je moet proberen voor jezelf af te wegen wat je fijner vind: Het op jezelf wonen en reizen maken of voor altijd bij je geliefde te zijn. Ik heb het getrouwd zijn juist beleefd alsof je een eigen leven opbouwt. Wij zagen elkaar elke dag en dan ben je er op gegeven moment aan toe.
Op gegeven moment ben je, naar mijn idee, klaar om te trouwen. Heb je 5 jaar verkering, dan moet je er geen 2 jaar nog bij op doen. Je gaat op gegeven moment chagarijnig tegen elkaar doen omdat je juist graag bij elkaar wilt zijn, omdat je nog zo lang moet wachten tot je getrouwd bent. Het werkt niet altijd bevordelijk, het lang verkering hebben...
Succes...