Verlangen naar Heilig Avondmaal

Ds. N. den Ouden / 2 reacties

Vraag

Ik ben een jonge man, getrouwd en twee kleine kinderen. Eind oktober is er Heilig Avondmaal bij ons in de kerk (HHK). Mijn vrouw gaat dan naar de ochtenddienst en ik pas thuis op. Mijn vrouw gaat ‘s morgens omdat ze aan het HA deel neemt. Maar nu heb ik, zonder dat ik daar ooit met een ander over gepraat heb, een ontzettend uitzien en verlangen gekregen naar het HA. Daar is heel erg veel aan vooraf gegaan, dat zult u begrijpen. Ik ben al maanden bezig met de voorbereiding en met zelfbeproeving. Ik mag weten dat ik ‘recht’ heb op het HA. Maar het is zo dat ik die ochtend niet in de kerk kan zijn. Het maakt mij erg verward en ik weet niet hoe ik dit aan moet pakken. Moet ik er toch over praten terwijl alles nog zo teer ligt? En mijn belangrijkste vraag is of dit avondmaalsmijding is?! Ik hoop spoedig op antwoord.

Antwoord

Ik begrijp dat er geen kinderoppas in de kerk is? Of zijn jullie kinderen nog te klein om daar gebracht te worden? Ja, ik zou er inderdaad met je vrouw over praten. Dat moet toch kunnen, binnen het huwelijk? Te meer als je vrouw zelf ook deelneemt aan de bediening van het Heilig Avondmaal. En als het heel teer ligt, hoef je nog niet eens te zeggen dat je naar het avondmaal verlangt. Je kunt wel zeggen dat je graag in die dienst wil zijn. En een goed verstaander heeft dan maar een half woord nodig, om iets te begrijpen van wat er speelt.

Ik ken meer ouders van wie er één altijd ’s morgens oppast. Zij hebben de afspraak om juist ook met avondmaalsdiensten het af te wisselen, zodat de ene keer de één, en de andere keer de ander die dienst bijwoont. Dat zou je ook voor kunnen stellen.

Bij avondmaalsmijding gaat het om andere dingen. Dan zijn er geen praktische verhinderingen, maar innerlijke. Dat ligt op een ander vlak.

Ik merk aan je hoe gevoelig alles ligt. Maak er een gebedszaak van, om het op een goede manier met je vrouw te bespreken.

Hartelijke groet en zegen in alles,
Ds. N. den Ouden

Lees meer artikelen over:

Heilig Avondmaal
2 reacties
juni
begrijpenlijk vragensteler.

u zou dit ook aan de kerkeraad kunnen meedelen.
zo,dat de ds ook s,avonds avondmaal houdt voor degene die ,smorgens niet kunnen.
en de volgende zondag nabetrachting houdt.

was bij ons de gewoonte.
er was geen kinderoppas en veel gezinnen.ook grote gezinnen,dus veel kindertjes.
lukt dit niet,dan
of bij de ds. in de pastorie,waar misschien iemand aanwezig is?
dat is meestal naast de kerk? om uw kleintjes even te brengen?
zo, dat u samen op kunt gaan.

khoop dat uw hartewens vervult mag worden
dkw
Je hebt geen ouders/schoonouders/broers/zussen/zwagers/schoonzussen/neefjes/nichtjes/ooms/tantes/vrienden/vriendinnen die een ochtendje willen oppassen?