Niet zwanger worden

drs. P. C. Hildering / Geen reacties

Vraag

Ik heb misschien een hele stomme vraag over de pil. Een condoom is niet 100 procent veilig en de pil ook niet, dat weet ik. Maar als ik alleen de pil slik betekent dat dan dat mijn man en ik kunnen vrijen zonder condoom? Ik vind het een beetje een eng idee. Een condoom vangt tenminste nog het zaad op, zonder condoom komt het toch in mijn lichaam. Ik gebruik liever het condoom niet omdat ik het niet prettig vind. Maar momenteel mag ik niet zwanger worden omdat ik nog met onderzoeken zit in verband met een aankomende operatie.

Antwoord

Wanneer het gaat om betrouwbaarheid betreffende het niet zwanger worden, is menselijkerwijs gesproken de pil het beste (buiten onthouding). Het condoom voegt daar niet veel aan toe. In bepaalde kringen wordt het gebruik van een condoom bij de pil wel geadviseerd om de kans op geslachtsverkeer-gebonden ziekten te verkleinen. In een monogame relatie is de combinatie van pil en condoom derhalve niet aangewezen.

Drs. P. C. Hildering

Lees meer artikelen over:

medisch