Vertrouwen kwijt in man

Ds. J.J. Tigchelaar / 1 reactie

Vraag

Mijn man en ik zijn inmiddels vijf jaar getrouwd. In ons huwelijk hebben wij behoorlijk moeilijke tijden meegemaakt. Zelf ben ik regelmatig opgenomen in een GPZ. Heel bijzonder hoe mijn man mij steeds heeft bijgestaan in deze zware periodes. Nu ben ik erachter gekomen dat hij -zeker als ik in een wat slechtere periode zit- regelmatig op internet filmpjes bekijkt van vrouwen met lange benen en hoge hakken. Hij geeft aan hier opgewonden van te worden. Ik ontdekte dit doordat ik zelf het vermoeden kreeg dat hij hiernaar keek. Eerst ontkende hij het, maar toen ik de geschiedenis op internet liet zien, moest hij toegeven. Ik vind dit heel moeilijk en ben naar mijn idee een stuk vertrouwen in hem kwijt. Ik voldoe blijkbaar niet aan zijn ideaalbeeld. Heeft u tips/advies wat ik/wij hier verder mee moet(en)?

Antwoord

Ik zou met één zin deze vraag kunnen beantwoorden. Dat antwoord in de vorm van een suggestie komt ook wel aan de orde. Maar ik wil toch graag wat verder op de vraag ingaan. Begrijpelijkerwijs is de vraag kort en heeft niet de hele situatie helder aan het licht gebracht. 1. Het is mij niet duidelijk, en voor het ingaan op de zaak toch wel nodig, of de echtgenoot van vraagstelster het zelf een probleem vindt dat hij naar die internetbeelden kijkt. Heeft hij er spijt van en probeert hij zijn belangstelling te verplaatsen?

2. Ook weet ik niet precies of vraagstelster een juiste kijk heeft op seksualiteit en wat dat betekent. God heeft mensen de seksualiteit willen geven en wij moeten dat niet als iets onbetamelijks of als een noodzakelijk kwaad bezien.

3. En dan het ideaalbeeld van de vrouw. Wie zou willen zeggen dat hij of zij ideaal is en daarom recht heeft ook onvoorwaardelijk zo geaccepteerd te worden? En wanneer de ander wat mist in zijn of haar wederhelft daarmee het vertrouwen opzegt? Is het ontrouw wanneer iemand in een moeilijke periode kijkt in de tuin van een ander? Een wijze vrouw zei eens: “mijn man mag, wanneer hij honger heeft, best de menu’s van allerlei restaurants bestuderen, wanneer hij maar thuis komt om te eten.” Ik weet wel dat deze visie niet geheel strookt met wat er staat in Mattheüs 5:28. Maar in de bergrede staat meer.

4. Heeft de echtgenoot zijn vrouw uitgescholden of geslagen? Dat zijn evenzeer overtredingen, volgens de bergrede gelijk aan doodslag. Is kijken naar verkeerde beelden op internet omdat er seksualiteit in het spel is erger dan slaan en uitschelden?

5. Lees ook eens de eerste artikelen van hoofdstuk 5 van de Dordtse Leerregels. Wanneer God iemand wedergeboren doet worden, verlost Hij hem of haar in dit leven niet geheel en al van het vlees en het lichaam van de zonde. Daaruit komen de dagelijkse zonden van zwakheid en gebreken. Dat is zeker geen excuus, maar wel dezelfde realiteit als waarmee het huwelijksformulier begint: “Overmits aan de gehuwden gewoonlijk velerhande tegenspoed en kruis vanwege de zonde overkomt…”.

6. Veel mensen vinden die woorden te pessimistisch en zwartgallig, maar ze blijken vaak onverwachts waarheid te worden en te zijn. Maar daarna en daarin wordt Gods hulp beloofd, waar we dagelijks in alle moeilijkheden en problemen om mogen vragen.

7. Is het mogelijk de misstap van de ander te vergeven? Daarbij moet echter wel duidelijk zijn dat de ander berouw heeft en zal strijden tegen de verkeerde dingen. Hierboven schreef ik al dat in dit geval de vraag hierover niet duidelijk is. De bewoording “ik/wij” aan het eind van de vraag doet wel vermoeden dat ook de man zoekt naar een oplossing.

8. Heeft de betrokken man dus wel spijt en wil hij zijn houding herzien, dan is een eenvoudige eerste remedie dat de internetaansluiting gebruik gaat maken van een een soort filter of een barrière tegen ongewenste beelden. Zoiets als kliksafe of filternet. Dat is niet afdoende wanneer iemand nu eenmaal zijn zinnen gezet heeft op lange benen en hoge hakken. Maar het functioneert wel als een waarschuwing.

Ds. J. J. Tigchelaar

Lees meer artikelen over:

huwelijk
1 reactie
Sliedrechtman
U beschrijft uw man als iemand die uw altijd goed heeft bijgestaan in zware periodes. Dus eigenlijk was hij er voor u altijd en onvoorwaardelijk. Maar een mens is ook sexueel wezen. Sexualiteit hoort bij de mens en maakt deel uit van zijn leven. U wilde dat uw man zijn sexualiteit uitschakeld op het moment dat u opgenomen bent in een GPZ kliniek of moeilijke periodes doormaakt. Maar sexueel kon hij zijn gevoelens in die periode niet kwijt in de relatie. Dit kan moeilijk zijn voor een man/vrouw.
Als je samen bent moet je ook sexueel voor elkaar aantrekkelijk blijven. Sex is wat dat betreft ook een bindmiddel voor de relatie. Ook hier moet jij en je man aan werken. Je man is met een vrouw getrouwd. Hij had ook niet verwacht bij het begin van een relatie dat hij toch in die 5 jaar met een patient is getrouwd.
Alle verhalen hebben twee kanten en een relatie is heel hard werken.