(...) Bovendien voel ik een weerzin om hem hierop te controleren, ik wil hem ver...

drs. J(oke) Ronner-Wattel / Geen reacties

Vraag

Ik zit met een groot probleem. Sinds 1,5 jaar hebben mijn vriend en ik een goede relatie. We zijn erg gek op elkaar en houden veel van elkaar. Helaas is mijn vriend eerder getrouwd geweest en is gescheiden. Een van de belangrijkste reden voor de scheiding is pornoverslaving geweest. Hiervoor heeft hij zich laten behandelen en heeft een veilig internetabonnement (Kliksafe) genomen. Voor we met onze relatie begonnen heeft hij me dit verteld. Dit vond ik heel eerlijk en moedig van hem. Tijdens onze relatie heb ik diverse malen gemerkt dat hij gevoelig is voor vrouwen (beelden). Maar ik heb geen enkele reden om aan te nemen dat de pornoverslaving nu nog speelt. Bovendien voel ik een weerzin om hem hierop te controleren, ik wil hem vertrouwen. Maar ik ben wel enorm bang dat hij nu of als we getrouwd zijn toch weer terug zal vallen. Een belangrijke reden hiervoor is het feit dat ik gelezen heb dat mannen die een pornoverslaving gehad hebben vaak weer terugvallen. Toch durf ik dit niet goed te bespreken omdat ik dan bang ben dat hij denkt dat ik hem niet vertrouw en dat ik hem hiermee kwets. Bovendien vraag ik me af of mijn angst wel reëel is en ik er zelf gewoon een te groot probleem van maak. Maar  ik zit er wel enorm mee en het voelt voor mij het als een belemmering in onze relatie. Kunt u mij advies geven hoe hier goed mee om te gaan.

Antwoord

Mannen zijn gevoeliger dan vrouwen voor de seksuele opwinding die bepaalde beelden oproepen. Die prikkelende beelden kunnen heel divers zijn en niet voor iedere man wordt geprikkeld door dezelfde beelden, het kan variëren van pornografische plaatjes tot de benen of het decolleté van de buurvrouw. Mannen zijn daarin dus heel anders dan vrouwen en er wordt wel eens gesteld dat een man die zegt dat dergelijke beelden hem nooit iets doen, liegt. Maar vervolgens gaat het er om wat je als man met die beelden doet, bijvoorbeeld of je ze bewust opzoekt of erover gaat fantaseren of dat je bewust de keuze maakt er niets mee te willen doen.

Feit is dat 90 procent van de mannen ergens in zijn leven problemen ervaart met porno. Bij sommige mannen neemt dit geen ernstige vormen aan, anderen raken er aan verslaafd en kunnen hulp nodig hebben om er vanaf te komen. Iemand die verslaafd is geweest aan porno kan ook weer terugvallen, dit geldt voor iedere verslaving. Er blijft vaak sprake van een bepaalde gevoeligheid. In een behandeling leert iemand hier mee om te gaan, er verantwoordelijkheid voor te nemen en keuzes te maken, maar de mogelijkheid van terugvallen blijft aanwezig en als het goed is beseft je vriend dat ook.

Openheid hierover in jullie relatie kan jullie beiden helpen. Voor je vriend kan het helpen, dat als verleidingen op de loer liggen, hij er met jou over kan praten. Vaak gaat de neiging weer opspelen als er op andere gebieden van het leven problemen zijn, bijvoorbeeld als er werkproblemen zijn of het loopt tussen jullie samen minder goed. Luisteren en praten, open staan voor elkaar, samen werken aan jullie relatie, samen ervoor bidden, is steeds van groot belang.

Deze openheid is iets heel anders dan controleren, bij controleren wil je een gedeelte van de verantwoordelijkheid over te nemen. Nee, je vriend is zelf verantwoordelijk. En controleren werkt ook vaak niet. Het kan soms zelfs averechts werken: de ander gaat het stiekem doen. Als er openheid is en je vriend bespreekt met jou ook zijn moeilijke momenten en je kunt samen kijken hoe daar mee om te gaan, kan bij jou het vertrouwen groeien. Praten over seksualiteit en pornoverslaving is niet altijd gemakkelijk. Dat zul je samen moeten leren. Maar openheid brengt meer dan zwijgen hierover.

Drs. Joke Ronner

Lees meer artikelen over:

huwelijk