Angstbeeld rondom God

dr. J. van der Wal / 17 reacties

Vraag

Ik heb mijn kinderjaren in een Oud Gereformeerde Gemeente doorgebracht. Door de opvoeding van mijn ouders, in combinatie met het hierboven genoemde kerkverband, heb ik een angstbeeld rondom God ontwikkeld. Min of meer vind ik dat er sprake is geweest van onbewuste indoctrinatie. De denkbeelden die in mijn jongere jaren zijn ingeprent, verdwijnen niet en belemmeren me. Ik ben nu bezig met een zoektocht langs kerken in mijn woonplaats. Ik probeer breder te kijken dan mijn eigen kerkverband (Gereformeerde Gemeenten). Ik merk dat ik ernstig ben beperkt in het onderzoeken van dingen. Zo blijf ik in de denkbeelden hangen van mijn opvoeding en laat ik geen andere denkbeelden toe. Ik merk dat ik andere denkbeelden niet voor waar kan aannemen. Dit vind ik heel erg jammer, omdat ik tot zelfontplooiing wil komen in mijn zoektocht. Mijn vraag is: 1. Hoe kan ik mijn verkeerde Godsbeeld veranderen in een meer positief beeld? 2. Hoe kan ik de denkbeelden van mijn opvoeding loslaten en open staan voor nieuwe denkbeelden en die vervolgens voor waar houden, met als doel: een bredere kijk krijgen op het leven en geloof in de diverse kerkverbanden?

ADVERTORIAL

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

In Egypte is het steeds lastiger om rond te komen. Voedselprijzen rijzen de pan uit. U kunt het verschil maken door een voedselpakket voor een gezin van Egyptische christenen te kopen, die wij uitdelen ter plaatse. Heel praktisch willen we hiermee handen en voeten geven aan de opdracht van God om de armen te voeden.

Doet u mee?

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

Antwoord

Wat een complexe vraag in zo weinig woorden! En wat zit er nog meer achter, waar je nu niet over schrijven kan of wil? Mijn antwoord kan daarom niet meer dan tastend en een aanzet zijn.

Eerst probeer ik op een rij te zetten wat je zegt over je toestand:

-Je hebt een angstbeeld van God.

-Je bent op zoek naar nieuwe denkbeelden in andere kerken.

-In je manier van verwoorden klinkt door dat het iets is waar je het behoorlijk moeilijk mee hebt.

Je kent in je vraag ook oorzaken toe aan deze toestand. Je vindt dat deze is veroorzaakt daar een verkeerde geloofsopvoeding in de gemeente(n) waar je oorspronkelijk vandaan komt en door je opvoeding. Je noemt het onbewuste indoctrinatie.

Het derde belangrijke aspect van je vraag is je wens om je geestelijk te ontplooien. Je verwoordt dat doel als het ontwikkelen van een positief godsbeeld.

In de vierde plaats noem je belemmeringen om die wens te verkrijgen. Dat zijn de oude denkbeelden, die kennelijk niet zomaar weg gaan maar je vasthouden.

Belangrijk bij een goed begrip van je vraag is je leeftijd en je woonsituatie. Ik krijg de indruk dat je jong volwassen bent en mogelijk al wel zelfstandig woont. Maar zeker weten doe ik dat niet omdat je er niets over zegt. Als mijn vermoeden juist is, dan denk ik dat je deels een ontwikkelingsprobleem hebt dat samenhangt met het vinden van een zelfstandige plaats in het leven en losmaking van thuis. Dat kan lastig en pijnlijk zijn, o.a. omdat het vaak met de nodige eenzaamheid en twijfel gepaard gaat. Tegelijk is dat op zich niet iets vreemds. Het kan zelfs heel goed zijn om door deze fase heen te groeien naar een volwassen persoonlijkheid.

Behalve het ontwikkelingspsychologische aspect is er ook het geestelijke aspect. Heel mooi en bovendien geheel juist (want bijbels) vind ik dat je je vraag toespitst op God. Met de vraag naar God komen we meteen in het hart van het christelijk geloof. Jezus vroeg het aan de Farizeeën (Matth.22:42) en aan de discipelen: Wie zeggen de mensen dat Ik ben? En: wie zegt gij dat Ik ben? (Matth. 16:13-16). En wel heel indringend toegespitst op waar het echt op aan komt aan Petrus: hebt gij Mij lief? (Joh. 21:16).

Intussen heb ik wel een bepaalde draai aan je vragen gegeven. Jij schrijft over “denkbeelden”, “zelfontplooiing”, een “zoektocht”, “mijn verkeerde Godsbeeld veranderen in een meer positief beeld?” en “Hoe kan ik de denkbeelden van mijn opvoeding loslaten en open staan voor nieuwe denkbeelden en die vervolgens voor waar houden, met als doel: een bredere kijk krijgen op het leven en geloof in de diverse kerkverbanden?”

Die woorden klinken nogal beschouwend en filosofisch. Maar God is niet tevreden met onze beelden, opvattingen en kerkelijke lidmaatschap. Hij komt in ons leven en stelt de vraag meest intieme vraag: heb jij Mij lief? Liefde ontwikkelt zich in de omgang met iemand, in het onsluiten van je hart en gedachten voor elkaar. Die richting zou ik je allereerst en allermeest willen wijzen.

Onze kerkelijke denominaties zijn als zodanig uiterst betrekkelijk. Vanuit jouw perspectief wil ik wel aannemen dat je moeite hebt met de Oud Gereformeerde Gemeenten. Ik spreek daar geen oordeel over uit. Tegelijk constateer ik dat je in dat kerkverband voor het eerst over God gehoord hebt en waarschijnlijk gedoopt bent. Nu kun je dat mogelijk niet onbevangen zien, maar het betekent wel dat in dat kerkverband en ook door middel van je ouders al geweldige zegeningen hebt ontvangen.

Dat moeten we allemaal leren bij het opgroeien, namelijk een evenwichtig aanvaarden van wat we hebben meegekregen van onze ouders en andere 'opvoeders'. Die waren niet perfect, zoals wij dat ook niet zijn. Maar met alle gebreken hebben we vaak wel veel in hen ontvangen om dankbaar voor te zijn. Dat te aanvaarden (wat iets anders is dan er alleen maar blij mee zijn) is erg belangrijk voor onze verdere ontwikkeling.

Kortom, ik ga je niet een bepaalde kerkelijke kant uitsturen. Wel beveel ik van harte aan dat je je spoedig bindt aan een gemeente waar Gods Woord evenwichtig gepreekt wordt. Anders loop je het gevaar dat de kerkelijke zoektocht je teveel in beslag neemt, ten koste van het meest belangrijke. Dat is zoals gezegd de persoonlijke overgave aan en omgang met Christus. Gebed en bijbelonderzoek zijn daarbij onmisbaar. Een paar boeken die daarbij kunnen helpen wil ik graag onder je aandacht brengen:

-John Bunyan, Komen tot Jezus Christus.
-Ds. H.J. Hegger, Gesprekken met Heada.
-Wilhelm Busch, Jezus, onze bestemming.

Dr. J. van der Wal

dr. J. van der Wal

  • Geboortedatum:
  • Kerkelijke gezindte:
    PKN (Hervormd)
  • Woon/standplaats:
    Dordrecht
  • Status:
    Actief
  • Bijzonderheden:

    Voormalig directeur Eleos en divisiemanager De Hoop.

17 reacties
TJH
Misschien zou je eens een Bijbelstudie kunnen volgen? In je eigen gemeente of elders. Door dit middel ga je de Bijbel onderzoeken en kun je het vanuit Bijbels perspectief bekijken. Uiteindelijk is er geen een volmaakte kerk op de wereld, behalve die met Gods kinderen. Ik kan me voorstellen wat een zoektocht het moet zijn, dit ervaar ik zelf ook. Maar als je het vanuit een Bijbels perspectief ziet, kan het heel verhelderend werken. Als je op mensen afgaat en het voor waar houd wat die zeggen, ga je er vanuit dat wat mensen zeggen waar is. Niet dat niemand de waarheid zegt, maar vanuit de Bijbel weet je zeker dat het waar is.
Alphonsus
De GGiN is mij zeer bekend en kan me wel iets voorstellen bij beeld rondom God.
Ik zou daar veel over kunnen schrijven, maar lees eerst de aangegeven boeken maar eens.
Vergeet ook niet eens naar deze site te kijken: http://www.brunstad.org/nl/
petrus
Wie heeft het hier over de GGiN, Alphonsus??
GOED LEZEN!!!!!! en niet reageren om het reageren.
Johannes3vers16
Als je Hem dit voorlegt, zal Hij je daarvan gaan verlossen. Kom er zelf ook vandaan dus weet wel waar ik over praat. In eigen kracht gaat je dat echt niet lukken,

Prachtige boekjes geeft van de Wal als tip. Het boekje van Ds. Hegger heeft mij in die tijd ook zeer veel gedaan, omdat er zoveel herkenning in zat.

Er is nog een prachtig boekje, Het Vaderhart van Godvan F. MacClung. En als je dat dan leest, kon ik dat niet met droge ogen lezen en dacht, is God werkelijk zo dat heb ik nog nooit gehoord!

Wij mogen en moeten de woorden die we horen toetsen, zie Handel. 17:11.

Markus 7:7 7 Doch tevergeefs eren zij Mij, lerende leringen, die geboden zijn der mensen

Koll. 2:8 en 22 Ziet toe dat niemand u als een roof vervoere door de filosofie en ijdele verleiding, naar de overlevering der mensen, naar de eerste beginselen der wereld, en niet naar Christus. Welke dingen alle verderven door het gebruik, ingevoerd naar de geboden en leringen der mensen;

1 Thess. 5:21 Beproeft alle dingen, behoudt het goede.

Titus 1:14 En zich niet begeven tot Joodse fabelen en geboden der mensen die zich van de waarheid afkeren.

En dan de machtige tekst uit Openbaringen 22: 18 en 19 Want ik betuig aan een iegelijk, die de woorden der profetie dezes boeks hoort: Indien iemand tot deze dingen toedoet, God zal hem toedoen de plagen, die in dit boek geschreven zijn. En indien iemand afdoet van de woorden des boeks dezer profetie, God zal zijn deel afdoen uit het boek des levens, en uit de heilige stad, en uit hetgeen in dit boek geschreven is.

Heer, zet een wacht voor onze lippen en behoedt de deuren van onze mond. Gij zijt Rechter. Maar wij zijn tevens wel verantwoordelijk voor waar wij ons onder begeven!
1a2b3c
Fijne reactie Johannes3vers16!!
appeltaart
Er is niks mis met de Oud gereformeerde prediking.
Daar worden we naar mijn overtuiging nog eerlijk behandeld.
Evenals de Ger.gem.in.Ned.
Maar er is gelukkig ook nog bij de Ger.gem. predikanten die de waarheid brengen.
Al moeten we er tegenwoordig wel voor waken, er is godsdienst genoeg.
Maar ook in Herst.herv.kerk zijn er nog leraars die getrouw zijn.
Wel leven we in dit opzicht in een bange tijd, Mocht de Heere ons arm nageslacht nog gedenken en houden bij de leer der waarheid.!!
petrus
@appeltaart:

niks mis met..........?

Er is niks mis met Gods Woord, zul je hopelijk bedoelen.

Ik ken de prediking in de kerken die je noemt, allemaal.
Helaas ben ik in allemaal theologische kronkels en onbijbelse elementen tegen gekomen. Dus niks mis mee??????
jetta
Ergens kan ik de vraagsteller/stelster wel begrijpen.
In deze voorgenoemde behoudende kerken wordt de waarheid verkondigd.
Een waarheid waar een natuurlijk mens niet voor open staat, omdat de mens van nature niet wil. Dat is ook naar Gods Woord.
Maar wanneer de Heere gaat werken zal Hij onze wil ombuigen, dan worden wij ontdekt aan onze vijandschap en gaan wij willen wat Hij wil.
Het is een leer gegrond naar Gods Woord, en kan dwars tegen onze natuur ingaan. Juist. Omdat het de Waarheid is.
Tegenwoodig lijkt het of de mens zelf wil, dat hij niet vijandig is. Dat is een leugenleer. Pas daar toch voor op. Vraag toch of de Heere je de weg wil wijzen.
1a2b3c
Tegenwoodig lijkt het of de mens zelf wil, dat hij niet vijandig is.

Tegenwoordig lijkt het wel alsof het werk van de Heilige Geest ontkend wordt wanneer Hij een zondaar gewillig heeft gemaakt.
Dan wordt er gezegt dat de mens zelf wil.
Dát is een leugenleer, pas dáár maar voor op.
jetta
@1a2b3c: Waarom voel je je altijd geroepen andermans reactie af te snijden? Je komt erg dominant op mij over. Het gaat er niet om wie er gelijk heeft. Daar lijkt het bij jou wel om te gaan.
Een mens is een vijand van genade. Daar wil niemand aan. Toch hebben we zelf de deur in het nachtslot gegooid. Door eigen schuld.
God zelf heeft Zijn Zoon gezonden om als Middelaar tussen te treden.
Maar wanneer wij niet in waarheid ontdekt worden aan onze schuld hebben we Hem ook niet nodig. Sterkte in alles vragensteller. Hoop dat je je niet laat leiden door allerlei wind van leer. Er is maar Een waarheid. En dat is God Zelf.
En ook in de oud ger germ kun je deze waarheid van harte beluisteren.
1a2b3c
Ik voel me niet geroepen om altijd andermans reacties af te snijden.
Het is wat je zegt, er is maar één waarheid en dat is God Zelf.
En een mens wil van nature niet, dat snijd ik ook niet af.
Als je dan een mens hebt die wel wil, moet die gewilligheid aan de Heilige Geest toegeschreven worden, want uit jezelf wil je niet en de duivel geeft je ook geen gewilligheid.
Het werk van de H.G. wordt ontkend als je dan zegt: tegenwoordig willen de mensen zelf.
En dan voel ik me inderdaad geroepen om dat even recht te zetten, maar niet om dominant te zijn. Laat Gods Woord maar dominant zijn en dan maakt het niet uit wie het zegt en in welke kerk het verkondigd wordt.

Die wil die kome en neme het water des levens om niet. Openb.22.
Wedersta Gods Geest niet, dat kan nl. Gijlieden wederstaat altijd den H.G.
Ben je gewillig? Weet dat het God is die dat in je heeft gewerkt.
Gelooft Zijn heil en troostrijk woord, verhard je niet maar laat je leiden.
jetta
De reden dat ik reageer komt voort uit het duistere en donkere beeld wat geschetst wordt rondom de rechtse flank.
Misschien heb je wel eens gehoord van de geschiedenis van de vrouw uit Schotland? Een goddeloze vrouw, die leefde in gruwelijke zonden en ook nog haar kindje vermoorde. Ze werd hierdoor ten dood veroordeeld. Maar kwam tot inkeer in de gevangenis. Ze veroordeelde zichzelf en beweende haar zonden. Veel kinderen van God kwamen haar opzoeken.
De vrouw getuigde van de Liefde van Christus, haar laatste getuigenis was in het volle vertrouwen op de genade God in Christus.
Ze is opgehangen, En vele kinderen van God kwamen, maar tijdens de tocht naar de begraafplaats hoorden de mensen een stem, 'doe open.' Deze vrouw had het overleefd.
Een wonder. Nu zou ze getuigen van de macht en de heerlijkheid van God.
Zo kwam veel volk bij deze vrouw om dat wonder te horen.
Maar het begint de vrouw te vervelen, en ze doet de deur weer dicht voor deze mensen. Ze begint weer aan een goddeloos leven, en dood weer een kind.
Toen is ze zo gestraft dat ze nooit meer uit de dood kon opstaan.
Dit is een waarschuwing geweest. Wanneer deze vrouw de eerste keer was begraven, haden zij een satanskind begraven als een godskind. De Heere heeft het weerhouden. Lees het maar na, in ' Het kind van Bornia.'
We moeten daarom voorzichtig zijn met de handen op te leggen.
1a2b3c
Ja, ik ken dat verhaal en ik weet eigenlijk niet goed wat je met zo'n verhaal moet. (het staat niet in de Bijbel)
Het geeft iig aan dat de boom aan de vruchten gekend wordt.
Je moet zo'n verhaal dus niet gebruiken om te waarschuwen met betrekking tot het 'tot geloof komen'.
Het gevaar van zo'n verhaal vind ik dat je eerst de vrucht wilt zien, of het toch wel echt is zodat je je niet bedriegt, en dat je dan pas durft te geloven.
Maar dat is het paard achter de wagen spannen.
Vruchten volgen op het geloof, in dit verhaal volgt er dus geen vrucht (althans geen goede vrucht)
Nu kan je natuurlijk zo bang worden voor zelfbedrog dat je helemaal doorschiet naar de andere kant en alles in twijfel trekt zodat je nooit tot geloof komt.
Maar geloof me, aan de rechterkant verdrinken is net zo erg als aan de linkerkant en dan kom je uiteindelijk op dezelfde plek terecht.
Als je je aan Gods Woord vast houd kom je nooit bedrogen uit, dat weet ik heel zeker omdat Hij dat Zelf zegt. En dan gaat het ook gelden: aan de vruchten kent men de boom. In Galaten 5 staat wat die vruchten zijn. (o.a.)
jetta
Het staat niet in de Bijbel? Er zijn talloze voorbeelden. Een bekende ervan is toch wel Judas. Hij was ook onder de apostelen.
Wanneer je leest van deze vrouw, dan moet je toch wel vast stellen dat God een Rechtvaardig God is.
Hopelijk ben je in het bezit van het boek: 'Het kind van Bornia'
Het gaat over wijlen ds. Du Marchie van Voorthuizen. Hij schrijft over o.a. wat er staat in Matt. 7 'Maar wacht u van de valse profeten die in schaapsklederen tot u komen, maar van binnen zijn zij grijpende wolven.'
Hij waarschuwd hiervoor. Lees het maar na. Laten we het ter harte nemen. Waren er maar meer van deze separerende predikers!
1a2b3c
Wat wil je nou eigenlijk zeggen jetta, dat ik een wolf in schaapsklederen ben?
Of dat ik me heb laten misleiden door valse profeten?
Ik ben me terdege bewust van de ernst van de zaak en ik neem niets lichtvaardig aan.
God zegt in Zijn Woord dat een ieder die in Hem gelooft niet verloren zal gaan, en dat wie tot Hem komt Hij niet zal uitwerpen, en die wil die kome en nog zoveel meer. En ik geloof Hem, met mijn hele hart. Ik acht Hem betrouwbaar en al mijn liefde waardig.
Dan kan jij en niemand anders me wijsmaken dat het mijn plicht is om dat te betwijfelen.
Dat er mensen zijn die Hem onoprecht belijden, helaas....maar Hem niet belijden is net zo erg hoor.
Rom 10: indien gij met uw mond zult belijden den Heere Jezus, en met uw hart geloven, dat God Hem uit de doden opgewekt heeft, zo zult gij zalig worden.
ALLES toets ik aan Gods Woord en als je me iets hoort zeggen wat niet in overeenstemming is met de Bijbel hoor ik het graag van je.
Dan wil ik ook best hier op refoweb toegeven dat ik het helemaal verkeerd heb gezien.
henkie
De levende separerende predikers op deze wereld die je graag ziet, zijn op een hand te tellen. Dan gaan bij mij wat alarmbellen af...
1a2b3c
Jetta, ik heb nog even nagedacht over dat verhaal van die vrouw uit Schotland.
Ik denk dat je haar het best vergelijken kan met Bileam, die wilde een leven zonder God maar sterven met Hem.
Toen het ernaar uitzag dat die vrouw spoedig sterven moest had ze Jezus nodig, maar toen het doodsgevaar geweken was bleek dat ze het leven met Jezus niet wilde.