Niet eerlijk belastingformulier

Kand. G.A. van Ginkel / 17 reacties

Vraag

Een vraag over het niet eerlijk invullen van het belastingformulier. Ik ben in januari tot geloof gekomen. Ik ging altijd wel naar de kerk, maar het deed me niet zoveel. Nu is het geloof het allerbelangrijkste in mijn leven en ik ben er erg veel mee bezig. Ik heb mijn zonden beleden en hoop dat ze vergeven zijn. Ik wil ook breken met alles wat ik verkeerd deed en me onderwerpen aan de wil van God. Ik weet ook dat ik louter uit genade kan leven. Ik heb daarentegen al veel jaren de belasting ontdoken door de giften hoger aan te geven dan dat ze daadwerkelijk waren. Het is nu bijna niet meer na te gaan. Is het nodig dat ik het toch nog aangeef, om echt vergeving te kunnen krijgen? Het gaat niet om echt grote bedragen, maar toch...

Antwoord

Geweldig dat de HEERE zo in je leven is gekomen. Zo, dat je je zondige leven niet kunt handhaven, maar er naar verlangt om nu voortaan alle dagen die er over zijn in je leven, zo de HEERE je die geeft, alleen voor Hem en naar Zijn wil te leven. Je hebt God je zonden beleden en je vraagt je af: Moet ik ook de belastingdienst mijn zonde belijden?

Wat je hebt gedaan is, naar je nu inziet, niet goed. Je wilt je fout herstellen. In ieder geval de belastingdienst het teveel in mindering gebrachte compenseren. Wat kun je doen? Allereerst God vragen om licht en wijsheid (zie Jac.1:5 etc.). Vervolgens zou je de belastingdienst kunnen benaderen met je verhaal. De dienst zal je schuldbelijdenis wellicht moeilijk kunnen plaatsen en eventueel aanleiding vinden om je aangifte(n) nog eens geheel door te lichten.(...)

Wellicht is het mogelijk en niet minder eerlijk om de belastingdienst niet te benaderen of te verwittigen, maar ondertussen wel genoeg te doen door bijv. de giften van dit lopende jaar t.z.t. geheel niet als aftrekpost op te voeren. Nog een mogelijkheid: (de rest van) het geschatte voordeel van toen overmaken aan een goed doel(uiteraard zonder dit als gift op te voeren).

Het gaat er om dat je voor Gods aangezicht, vragend om Zijn wijsheid, licht mag ontvangen om juist te handelen en vrede mag ontvangen voor je geweten. Bovenal dat dat wat je doet is tot eer van Zijn naam. Van harte Gods nabijheid toegewenst.

Kand. G. van Ginkel

Lees meer artikelen over:

zwart geld
17 reacties
Alphonsus
Het voorstel van Kand. van Ginkel om de komende jaren de giften in het geheel niet meer als aftrekpost op te voeren lijkt mij een "elegante" oplossing.
Op deze wijze bespaar je de belastingdienst veel werk en ben je toch in staat om het bedrag dat je aan hen (ons allen dus) schuldig bent meervoudig te vergoeden.
Naast het gebed om vergeving vraag God dan dat Hij je voor verder struikelen mag behoeden (Zie Judas 1,24).
1a2b3c
Zacheüs stapte ook niet naar de overheid maar maakte het ook op eigen houtje weer goed.
1a2b3c
Al veel jaren de belasting ontdoken zegt vraagsteller.
Waarschijnlijk is het meeste dan al verjaart dus kan je het op deze manier doen.
EVA
Zacheus, ging niks op ze eigen houtje regelen die ging eerlijk naar de mensen toe en gaf al wat hij gestolen had eerlijk terug + 4 voudig extra.

8 Maar Zacheüs was gaan staan en zei tegen de Heer: ‘Kijk, Heer, de helft van mijn bezittingen geef ik aan de armen, en als ik iemand iets heb afgeperst vergoed ik het viervoudig.’ 9 Jezus zei tegen hem: ‘Vandaag is dit huis redding ten deel gevallen, want ook hij is een zoon van Abraham. 10 De Mensenzoon is gekomen om te zoeken en te redden wat verloren was.’

Eerlijkheid en openheid, dat is wat God van ons vraagt, en als je dit met een oprecht hart doet, dan zal God dit zeker ten goede keren,en je daar in te gemoed komen.
floddertje
Maar het blijft de wet ontduiken.......
Gezellig, gaan we hier met z'n allen zaken op eigen houtje regelen omdat Zacheus dat ook deed, zo ken ik er nog een paar....

Drusius, ben jij zonder zonde?!!!

Je ontduikt zelf elke dag, keer op keer Gods wet, hoe kun je dan zo hard oordelen over hoe een ander worstelt om het weer goed te maken.
Misschien kun je eens proberen om een positief en een waardevol aanvullend antwoord te geven!
1a2b3c
Zacheüs ging dus niet naar de Romeinen in wiens naam hij te veel belasting
geïnt had.
1a2b3c
En als je het op de manier doet zoals kan.v Ginkel voorstelt komt het geld weer aan de gemeenschap ten goede.
1a2b3c
Wees een beetje nuchter drusius. Natuurlijk was het niet goed maar om alles officieel te doen kost vele malen meer dan het opbrengt.
Ga jij jezelf ook aangeven als je te hard gereden hebt want dat is ook tegen de wet dus moet je wel consequent blijven.
Zonden die in het openbaar gedaan zijn moeten in het openbaar weer goed gemaakt worden maar dat is hier niet het geval.
floddertje
Willens en wetens even azijn blijven gieten in wonden, bah!!
Drusius, ik had je gevraagd eens met een positieve oplossing te komen, i.p.v. een negatieve reactie's te blijven geven.

Men moet Gode meer gehoorzaam zijn dan de mensen!
Deze persoon voelt dat Gods geboden zijn overtreden. Hij/zij belijdt zijn/haar zonden tegenover God en wil dit goed maken.

Stap 2 is gehoorzamen aan allen die over ons gesteld zijn, dus ook gehoorzaam zijn aan de overheid.
Deze persoon zal nu in het vervolg deze zonde niet meer doen.
floddertje
@Drusius, hartelijk dank voor je positieve antwoord!
Het is niet altijd makkelijk om ergens op terug te komen, maar ik waardeer dit enorm!
Annet76
Schrijf ik een keurig nette reactie, wordt het gewoon weggehaald!
petrus
En dat terwijl je analyse juist heel scherp was, Annet76.
refoweb
Nette reactie, scherpe analyse, maar op de verkeerde plaats. Zoals we ook duidelijk vermeld hebben als voorwaarde bij het reactieformulier. Open gerust een topic op het forum.
Catherine
Ik vind het heel dapper om zo je zonden onder ogen te zien en te belijden ! Daar kunnen velen een voorbeeld aan nemen. Wanneer de Heere in je hart gaat werken, kun je de zonde niet meer door de vingers zien, want dat doet Hij ook niet.
Gelukkig kan vraagsteller zijn fout herstellen. Prima antwoord van dhr van Ginkel !
1a2b3c
...maar op de verkeerde plaats. Zoals we ook duidelijk vermeld hebben als voorwaarde bij het reactieformulier.

Ja ja, bij de vraag over het vreemgaan vorige week stonden er aardig wat reacties die haaks stonden op het antwoord van de dominee. (????????)
refoweb
Dus daarom mag het hier ook? Bijzondere redenatie.
1a2b3c
Nee hoor, ik vraag me alleen af: waarom vorige week wel?