Nutriwaarde

Redactie Refoweb / 3 reacties

Vraag

Heeft Refoweb ook een gezondheidsdeskundige in haar panel? Ik vraag dit omdat ik wil weten of de nutriwaarde van/op food-producten betrouwbaar en richtinggevend zijn of dat het een misleidende vorm van reclame maken of iets dergelijks is waarmee je als consument bedrogen wordt op een ‘vriendelijke’ manier? Vooral dit: staat A (donkergroen) echt voor puur gezond of kan je ook daar niet helemaal van op aan?

Waarom stel ik mijn vraag hier? Omdat ik een objectief antwoord wil van een onafhankelijk en betrouwbaar iemand die er verstand van heeft zonder eigen bijbedoelingen/winstbejag.

Groet van een bezorgde moeder die echt gezonde keuzes wil maken voor haar gezin.

Antwoord

Geachte mevrouw,

Naar aanleiding van uw vraag het volgende: de nutriwaarde/score op een product is een kwestie van optellen en aftrekken. Zitten er in een product bijvoorbeeld meer vezels (hetzij van nature of toegevoegd), dan krijgt dat product pluspunten. Bevat een product bijvoorbeeld meer suiker(s) van nature of toegevoegd, dan scoort een product minpunten. De uitkomst van de som bepaalt dan welke nutriscore/waarde betreffend product krijgt.

Is de nutri score dan onbetrouwbaar? Voedingsinformatie op de voorkant van een verpakking kan (!?) helpen bij het kiezen van een gezondere keuze van voedingsproducten. Persoonlijk heb ik niet zo veel met de nutriscore/waarde. Het gewone etiket is in mijn optiek helderder, ondanks dat deze in bijna alle gevallen op de achterzijde van de verpakking staat.

Waarom dan, zult u zich misschien afvragen? Op het etiket dient volgens de wetgever het volgende vermeld te worden: de naam van het product, naam adres van producent, lijst met ingrediënten, houdbaarheids datum, E-nummers en productie- of partijcode. En daar kun je meer dan voldoende informatie uit halen om een product wel of niet te kiezen.

Wat dan wel? Gewoon goed/kritisch kijken en weloverwogen keuzes maken. Zo min mogelijk bewerkt voedsel, dit aan de hand van de schijf van vijf /maaltijdschijf.

Met vriendelijke groet,

Jan van Stuijvenberg,
docent voedingsleer

3 reacties
hansa
Naast het goede advies van de docent voedingsleer, heb ik uit mijn eigen ervaring nog een tip voor de vragenstelster.
Neem één keer de tijd om de kleine lettertjes op de etiketten te lezen op de achterkant van de producten die je wilt kopen. Als je ze met elkaar vergelijkt, dan zie je dat er veel verschil is in de ingrediënten van een product. En als je eenmaal weet welk soort alleen natuurlijke kleurstoffen bevat, geen toegevoegde smaakversterkers, geen aspartaam enz., dan heb je daar heel lang gemak van en ben je in het vervolg heel wat sneller klaar met boodschappen doen. En ook nog eens in de gewone supermarkt.
NorahLinde
Misschien ook goed om te vermelden dat de score pér productgroep wordt weergegeven. Dus een groene A op een pizza is iets anders dan een B op een zuivelproduct...
sydneylover
Volledig eens met het antwoord: laat die nutriwaarde vooral links liggen en kijk op het etiket wat er echt in een product zit.
Waarbij een E-nummer echt niet altijd betekent dat het ongezond is.

Daarnaast zou ik je aanbevelen om zoveel mogelijk verse producten te gebruiken. In veel bewerkte producten zit veel teveel zout, glutaminaat en suiker, en ook kruidenmixen zijn vaak dure mengsels van een beetje kruiden en een heleboel zout. Zelf een marinade maken voor je vlees of bijvoorbeeld een Mexicaanse kruidenmix maken is heel simpel én veel lekkerder!

Ik ben daarnaast op Instagram een volger van 'voedingsweetjes' en die site laat geregeld goed zien hoe groot de verschillen in samenstelling (en prijs!) van producten kunnen zijn die bijna hetzelfde zijn. Kan je wellicht ook helpen bij het maken van keuzes!