Zonder gebed overgegaan naar ander kerkverband

Ds. J.L. Schreuders / 2 reacties

Vraag

Een vraag aan een HHK-predikant. Wij zijn als gezin een jaar of vier geleden overgestapt van een Ger. Gem. naar de HHK binnen dezelfde woonplaats. Dit hebben we gedaan na zeker een aantal jaren wikken en wegen. De reden was dat we vonden dat het aanbod van genade heel erg versmald werd in de preken en het preken over zonde en genade in onbalans is. Tot mijn schande zeg ik, en zo voel ik het ook, dat het besluit genomen is zonder dat het toen echt een gebedszaak geweest is. We hebben gebeden en met het verstand goed overwogen. Gezien de prediking die we nu horen, hebben we er geen spijt van en zijn we dankbaar voor deze prediking. Geregeld worstel ik met de gedachte dat het “zonder gebed” overgaan naar een ander kerkverband blokkerend kan werken in de persoonlijke bekering. Nu kan het ook de duivel zijn, die twijfel wil zaaien en mij zo onzeker wil maken. Mijn vrouw heeft hier juist geen last van. Hoe moeten we hiermee omgaan?

Antwoord

Beste vragensteller,

Uiteraard is het niet goed om besluiten zonder gebed te nemen. “Ken Hem in al uw wegen”, zal ook wel slaan op de kerkelijke wegen die wij gaan. Als u dit ervaart als een mogelijke blokkering van persoonlijke bekering en geloof, dan moet dit aspect ons in de schuld brengen voor God. Een besluit kan namelijk op zichzelf wel goed zijn, maar door ons op een verkeerde wijze zijn genomen. Dat betekent dan dat wij weliswaar op het besluit niet hoeven terug te komen, maar wel op de wijze waarop wij er mee bezig zijn geweest. Hier geldt : als wij  ons van enige zonde bewust worden (achteraf ) dan behoren wij die  te belijden en vergeving te vragen en te trachten er vervolgens wel op de juiste wijze mee bezig te zijn.

Dat is de weg reeds in het O.T: wie zich van een zonde bewust werd, ging naar het heiligdom en offerde met de handen op de kop van het dier (in schulbelijdenis) een zondoffer. Op deze wijze zou een blokkering in het geestelijk welzijn door de Heere kunnen worden weggenomen. Ook al ervaart uw vrouw dit anders, het zou goed zijn als u het met haar daarover had en als zij dezelfde weg ging . Ook voor haar geldt dat je niet zonder gebed zulke beslissingen moet nemen, al ervaart zij niet dat dit gevolgen kan hebben voor haar zielenleven.

Hopelijk kunt u iets met dit antwoord.

Ds. J. L. Schreuders,
HHK-predikant te Aalst

2 reacties
dominerik
Ik snap het niet goed: vraagsteller schrijft: we hebben gebeden en met het verstand goed overwogen. En tegelijkertijd zegt hij dat het niet echt een gebedszaak is geweest. ???
zonneschijn
Bidden en Bidden is 2!! snap je dat. je kunt bidden en om een antwoord vragen ad Heere. je kunt ook bidden als spijt me dat ik die uitdrukking gebruik om het duidelijk te maken, als kennisgeving ad Heere, en het antwoord verwachten we niet meer, dat vullen we zelf wel in. ik begrijp deze meneer goed, maar ook zijn vrouw. ik vind het een mooi helder antwoord. helemaal mee eens. sterkte meneer. wie zijn schuld belijd en laat zal ja zal barmhartigheid geschieden. ik voel met u mee, want ook wij hebben deze stap eens gemaakt. alleen is er veel gebed en tranen aaan vooraf gegaan. maar ik begrijp u net als Da Schreuders voor 100%. STERKTE! en gezegende diensten. samen met uw vrouw.