Tong of gedachten

Ds. H. van Oostende / 1 reactie

Vraag

In onze geest wordt oorlog gevoerd. Wij moeten onze gedachten krijgsgevangen maken, staat in de Bijbel. Jacobus schrijft echter dat de tong het hele lichaam verontreinigt. Waarom schrijft hij dit over de tong? Het zijn toch vooral je gedachten die zo zondig zijn? Je uit al die zondige gedachten nog lang niet altijd in woorden, maar ze komen wel in je op. Dus het is toch de geest die het hele lichaam verontreinigt en als een vuur alles in brand zet?

Antwoord

Geachte vraagsteller,

Als er een vraag binnenkomt, wil ik eerst weten wat erover exact in de Bijbel staat. Na enig zoeken ben ik eruit gekomen en ik citeer nu letterlijk uit 2 Korintiërs 10:5 in de NBG-vertaling:
“…elk bedenksel als krijgsgevangene brengen onder de gehoorzaamheid aan Christus,…” De NBG-vert. gebruik ik, omdat daar het woord krijgsgevangene in voorkomt.

Paulus roept ons op de vestingen neer te halen, die zich verheffen tegen de kennis van God, zoals daar zijn redeneringen, verhogingen, enz. die allemaal tot doel hebben de kennis van God tegen te houden. Daarom wordt dat alles ook gevolgd door het “krijgsgevangen maken van elke gedachte tot de gehoorzaamheid aan Christus.” Het taalgebruik van Paulus blijft ook hier in de sfeer van een militaire veldtocht, waarin de tegenstanders tot krijgsgevangene worden gemaakt. Die tegenstanders zijn hier de menselijke gedachten, die zich tegen de kennis van God verzetten. Het gaat dan om het menselijk denken, de menselijke eigenwijsheid tegenover de wijsheid van Gods heilsplan. Paulus wil door zijn prediking en door de kracht van de Heilige Geest het menselijk denken brengen “tot gehoorzaamheid aan Christus.”

Waarom heeft de apostel Jacobus het dan zo nadrukkelijk over de tong, die het hele lichaam verontreinigt? Die moet dan toch veel minder zondig zijn dan je gedachten, die alles als een vuur in brand zetten?

Jacobus heeft aan den lijve, denk ik, de kwalijke werking van de tong dagelijks ervaren. Die leert hem, dat al is de tong een klein lid, zij vaak het hoogste woord voert. Dat heeft dus duidelijk een negatieve inkleuring. Hoewel de tong klein is, kan ze veel onheil stichten en dat verduidelijkt hij door het beeld van het vuur. Een klein vuur kan een heel bos in brand steken. Zo vestigt de apostel op die manier de aandacht op het onheil dat de tong teweeg kan brengen. Onderschat haar niet, zij is levensgevaarlijk! Hij noemt haar zelfs “een wereld van ongerechtigheid.”

Kortom, je gedachten kunnen heel wat ellende veroorzaken, maar de tong evenzo als instrument waarmee die zondige gedachten naar buiten komen.

Ds. H. van Oostende,
em.-pred. PKN te Kapelle

1 reactie
Sagraso
* reactie verwijderd door Refoweb *

<i>Reageren op een antwoord is mogelijk mits de reactie iets toevoegt en niet in strijd is met het antwoord van de deskundige. Zie de voorwaarden bij het reactieformulier. Vraagstellers zijn niet gebaat bij tegenstrijdige reacties en bovendien vinden we het ongepast ten opzichte van de deskundige die zijn/haar vrije tijd ter beschikking stelt om onze bezoekers te helpen. Voor discussies is er het forum.</i>