Preekschets

Ds. C.J. Barth / Geen reacties

Vraag

Hoe groot is, of hoeveel tekst bevat, een preekschets gemiddeld? Ik zie nooit dat een dominee zijn schets omslaat of bladert. Past alles op één velletje?

Antwoord

Beste vraagsteller,

De lengte van een preekschets is heel verschillend. Ik ken iemand die één of twee memoblaadjes dicht beschrijft en die in zijn Bijbel legt. Bij mij zelf past het bijna altijd op twee dubbelgevouwen A4-tjes. Anderen schrijven de preek (bijna) helemaal uit.

Zodoende gaat de ene predikant met een alleen een Bijbel en daarin een paar papiertjes de kansel op, maar hebben anderen een preekschrift of een mapje bij zich. De ene predikant kan goed de preek in zijn hoofd zetten, de andere heeft meer papier nodig.

Dit zal voor de Heere geen verschil maken. Hij zendt Zijn dienaren die heel verschillend zijn en wil door hun preken tot ons spreken.

Hartelijke groeten,
Ds. C. J. Barth

Tags in dit artikel:

preek