Meedoen aan een vrijgezellenfeest

Ds. J.D. Heikamp / 5 reacties

Vraag

Aan Ds. J. D. Heikamp. Kan een refo meedoen aan een vrijgezellenfeest?

Antwoord

Positief. Je gaat trouwen en neemt met een gezellig etentje afscheid van je vrienden en vriendinnen. Na afloop van het eten leest er een, bijvoorbeeld de oudste, een stukje voor uit de Bijbel, doet een gebed of stil gebed, en we zingen nog de zegenbede. Aan zulk een vrijgezellenfeestje kun je gerust meedoen.

Negatief. Wanneer de vrienden en vriendinnen in een bar en disco de bloemetjes buiten zetten en in een bios een film bekijken. Midden in de nacht behoorlijk aangeschoten thuiskomen en met een kater opstaan. Ze zeggen: moet kunnen hoor, zo'n laatste avond. Hier kun je als christen niet aan meedoen. Volg dus niet de massa. Je moet in alles verantwoording voor de Heere afleggen.

Het is een teken aan de wand wanneer onze christelijke jeugd zich uitleeft in de zonden en ongerechtigheid. De bede mag wel zijn: Heere, bewaar mij voor de zonde en schenk een gezegende voorbereiding op het huwelijksfeest. Met een heidens vrijgezellenfeest kun je niet even later op de knieën liggen in Gods huis. Dat vloekt met elkaar. Wees getrouw!

Hartelijke groeten,
Ds. J. D. Heikamp

Lees meer artikelen over:

feest
5 reacties
Alphonsus
En/of een gezamenlijke fotoshoot organiseren.
Pompelmoen
@Drusius (Druze?)
DAt was voor mij ook een heel grote vraag!
Annet76
Inderdaad, waarom neem je afscheid van vrienden en vriendinnen? Ben je die na je huwelijk kwijt ofzo? Dat klinkt nogal drastisch en gaat volgens mij compleet voorbij aan de essentie van een huwelijk. Die avonden worden tegenwoordig ook compleet uit z'n verband getrokken, maar dat terzijde.

Misschien zit het ‘m juist wel in de naam waarom ik er altijd zoveel moeite mee heb met dit soort onzin. Het betekent concreet een avond uit zónder je partner en die insteek vind ik behoorlijk ongelukkig gekozen, zeker vlak voor een huwelijkssluiting.
Cloudsadmirer
Het is gewoon gezellig een dagje weg met alle vrouwen/mannen die je lief zijn bij elkaar. Dat gebeurt anders nooit. De term 'vrijgezellenfeest' is gewoon iets cultureels. Zie alsjeblieft niet overal leeuwen en beren in. Geniet de dagen uw jongelingschap (op zo'n manier dat God mee mag).
Geecee
@drusius

Dat kan je toch niet menen. Je hebt dan zeker nog niet veel vrijgezellen feestjes meegemaakt.