Kledingvoorschriften in de kerk (2)

Ds. W. van Vlastuin / Geen reacties

24-09-2003, 00:00

Vraag

Beste ds. Van Vlastuin, Misschien is het niet netjes, maar ik wilde even ingaan op een antwoord over het dragen van hoedjes. Tevens heb ik er ook een vraag bij. De meeste mensen bij ons in de gemeente dragen een hoedje en het is elke zondag weer een waar festijn om al die dames zo de kerk binnen te zien komen. Ik vind het erg oneerbiedig hoe men zich voor de spiegels bij het toilet verdringt om te kijken of het hoedje goed zit en of men er goed uitziet. Zelf draag ik geen hoedje omdat ik ervan overtuigd ben dat God het prettiger vindt om naar mijn haar te kijken (misschien heel raar gedacht) dan naar zo'n modieus geval. Ik ben blij met mijn lichaam/haar zoals ik dat van God gekregen heb en dat straal ik graag uit. Ik wil geen hoedje dragen omdat ik me dan onderdeel voel van de modeshow. Is dit een verkeerde gedachte of benadering? Ik hoop dat u mij daar een antwoord op kan geven.

ADVERTORIAL

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

In Egypte is het steeds lastiger om rond te komen. Voedselprijzen rijzen de pan uit. U kunt het verschil maken door een voedselpakket voor een gezin van Egyptische christenen te kopen, die wij uitdelen ter plaatse. Heel praktisch willen we hiermee handen en voeten geven aan de opdracht van God om de armen te voeden. 

Doet u mee?

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

Antwoord

Beste vriendin,

Dank je voor je eerlijkheid en openhartigheid. Mag ik een paar opmerkingen maken:

1. Het misbruik van een ander moet voor jou geen reden zijn om iets niet te doen. Reactiehoudingen zijn altijd onevenwichtig. Ik kan me voorstellen dat je je ergert aan de manier van doen, maar daarmee ben je niet klaar met de zaak als zodanig.

2. Ik kan me overigens heel goed in jouw moeite met modeshows e.d. verplaatsen. Je kunt je inderdaad afvragen of dit de bedoeling is. In onze gemeente is een vrouw die om deze reden een omslagdoek draagt. Daar heb ik wel respect voor! Je herkent dat ook van de baptisten in de voormalige Sovjet-Unie e.d.

3. De vraag is niet wat jij vindt, wat jij denkt en wat jij voelt, maar wat God denkt en zegt. Jij denkt dat God liever naar je haar kijkt dan naar een hoofddeksel. Maar laat God Zelf eens aan het Woord. Lees 1 Kor. 11. Ik heb in mijn vorige artikeltje laten zien hoe we deze verzen moeten lezen. Ik kan ze niet anders verstaan dan dat de Heere van ons vraagt dat we als vrouw ons hoofd (extra) bedekken.

4. Ik kan me voorstellen dat het tegen menselijke gevoelens indruist. Dat gebeurt meer. Gods wegen zijn anders en hoger dan onze wegen. Dan moeten we leren onze eigen wil te verzaken. Denk eens aan de bizarre praktijken die profeten in het Oude Testament moesten uitvoeren. Ze deden het, omdat de Heere het zei. Zonder zich in de eerste plaats af te vragen wat de Heere ervan vond.

5. Misschien wil de Heere je door het dragen van een hoofddeksel oefenen in de grote genade van zelfverloochening. We staan niet tegenover mensen, maar tegenover Hem. Een teer gemoed vraagt in de kleinste dingen: Heere, wat wilt Gij dat ik doen zal?

6. In het onderhouden van Gods geboden is grote loon. Ik ken getuigenissen van vrouwen die na tegenzin in overgave aan de Heere in Zijn weg gingen en daar vrede en zegen op hebben gekregen. Het vervrijmoedigde hen aan de troon van Zijn genade. Ik wens je deze genade van harte toe.

Je ds. W. van Vlastuin

Ds. W. van Vlastuin

Ds. W. van Vlastuin

  • Geboortedatum:
    06-03-1963
  • Kerkelijke gezindte:
    Hersteld Hervormd
  • Woon/standplaats:
    Wezep
  • Status:
    Inactief

Tags in dit artikel:

hoofdbedekking
Geen reacties

Terug in de tijd

Mijn vriend en ik houden heel veel van elkaar. We hebben ook al vier jaar verkering en zijn verloofd. Het duurt nog enige tijd voordat wij kunnen trouwen. We weten allebei dat we samen verder willen, ...
Geen reacties
24-09-2007
Ik had een hele goede band met een collega die ook christelijk was. We waren gewoon goede vriendinnen die veel samen konden bespreken. Sinds een jaar is ze verhuisd en heeft ze een andere baan, maar w...
Geen reacties
24-09-2007
Aan ds. C. Harinck. Ik heb twee vragen naar aanleiding van een preek die in onze gemeente gehouden is door een predikant. Ik vind het lastig om deze zaken op de juiste manier te plaatsen. Vandaar dat ...
Geen reacties
24-09-2019
website-ontwikkeling door webdevelopment by Accendis
design website door design website by Mooimerk
hosting website door hosting website by STH Automatisering