Fantaseren over mijn vriendin

drs. J(oke) Ronner-Wattel / 1 reactie

Vraag

Ik ben een jongen van begin twintig, heb verkering met een lief meisje en zit ergens mee. Jarenlang ben ik verslaafd geweest aan pornografie en zelfbevrediging. Op een gegeven moment was ik vastbesloten om er mee te breken en heb ik actie ondernomen door het bespreekbaar te maken met enkele vertrouwelingen en deel te nemen aan een zg. praatgroep. Dit heeft me enorm veel inzichten opgeleverd en het heeft bijgedragen aan het feit dat ik nu al een behoorlijke periode (bijna een jaar) volledig vrij ben van pornografie. Ik hoef en zoek het niet meer, vind het smerig en ben er helemaal 'klaar' mee. Dit geldt echter niet helemaal voor zelfbevrediging; het is wel drastisch afgenomen, maar komt nog wel eens in de twee á drie weken voor. Ik zie het zelf niet echt als een groot probleem en beschouw het meer als een periodieke ontlading om zo 'de druk van de ketel te halen'. Op de momenten dat het gebeurt, is het puur 'functioneel', zo klaar en voorbij, en gaat het niet gepaard met seksuele fantasieën, zoals ik die eerder had. Hierin is kortgeleden echter iets veranderd. De laatste tijd wordt ik regelmatig midden in de nacht wakker met een erectie en denk ik aan mijn vriendin. Meestal ga ik op zo'n moment over tot zelfbevrediging. Daarna voel ik me best wel schuldig. Niet over de zelfbevrediging op zich, maar wel over het feit dat ik seksueel fantaseer over mijn vriendin. Wij hebben een goede relatie en zijn ook lichamelijk best wel intiem, maar wel met duidelijk afgesproken (acceptabele) grenzen en wederzijds respect voor elkaar. Fantaseren over andere vrouwen tijdens een vaste relatie vind ik absoluut fout en dat doe ik ook niet. Maar hoe zit het dan met het fantaseren over mijn vriendin? En hoe komt het dat ik daar zomaar midden in de nacht voor/van wakker word? Is dat normaal? Heeft dat geen negatieve gevolgen? Ik ben zo bang dat ik verval in oude gewoonten en/of dat de behoefte aan lichamelijk contact op deze manier versterkt wordt en (in mijn gedachten) gaat overheersen. In het archief kwam ik het volgende tegen in een antwoord: "Bij veel mannen (en vrouwen) die masturberen, spelen fantasieën een rol. Het is echter wel belangrijk dat je vriend zijn gedachten richt op jou. Het heeft een relatie met jou en zal moeten proberen om tijdens masturbatie niet aan andere vrouwen te denken." Het bovenstaande brengt me verwarring. Denk ik te moeilijk en is het 'gewoon' geoorloofd, of moet ik het anders zien? Hoe kan ik hier het beste mee omgaan? Ik besef dat dit de zoveelste vraag is over zelfbevrediging, maar naar mijn mening is mijn vraag anders van aard dan de eerder gestelde vragen in het archief. Alvast bedankt voor uw antwoord.

Antwoord

Het lijkt erop dat je vooral angst hebt om de controle te verliezen. Je vindt het niet fout om af en toe te masturberen als je daarbij niet fantaseert over andere vrouwen. Je probleem is echter dat je nu midden in de nacht opgewonden wakker wordt en fantaseert over je vriendin en vervolgens jezelf bevredigt. Je hebt in het antwoord van Hanneke Slootweg een advies kunnen lezen hoe daar mee om te gaan.

Je benoemt dat je best behoorlijk intiem bent met je vriendin. Als (seksuele) intimiteit in een relatie toeneemt, neemt ook het verlangen toe om gemeenschap te willen hebben. Je deelt al veel met je vriendin en als je slaapt gaan gedachten, verlangens gewoon door. Kortom, de seksuele druk neemt toe. En dan wil je af en toe de druk van de ketel halen. Je bent vervolgens bang de controle niet te kunnen houden en weer in je oude gedrag van pornoverslaving te vallen. Maar door de lichamelijke intimiteit wek je zelf de lust, het verlangen op. Het is te vergelijken als trek hebt en steeds door de keuken loopt waar het heerlijk naar eten ruikt, maar je mag er niet van eten. Je kunt dan beter uit de keuken weg blijven en bijvoorbeeld je aandacht richten op andere zaken. Een mogelijkheid is om op lichamelijk en seksueel gebied dus minder intiem met elkaar te zijn, je grenzen wat aan te halen, minder vaak bezig te zijn met lichamelijke intimiteit, waardoor er minder toegewerkt wordt naar verhoging van de seksuele opwinding. Een ander mogelijkheid is (als de eerdere suggestie niet haalbaar blijkt) het aangaan van een huwelijk te gaan bespreken. Paulus zei het al “Het is beter te huwen dan te branden van begeerte.”

Groet,
Drs. Joke Ronner-Wattel

Lees meer artikelen over:

zelfbevrediging
1 reactie
EVA
Boekentip: het gevecht van iedere jonge man
(achterkant tekst)
Je moet, als jonge man, bijna met oogkleppen op lopen om seksueel zuiver te blijven. Mooie jonge vrouwen tonen hun verleidelijke vormen op omslagen van tijdschriften en boeken, op posters en reclameborden, op televisie en internet. Ook op het strand zie je ze lopen in minuscule bikini's – of minder. Zelfs op straat en op de werkplek etaleren vrouwen hun schoonheden.

Als je zuiver wilt blijven voor God, waar moet je dan kijken onder dit bombardement van erotische beelden? Hoe blijf je de verleiding de baas?

'Alleen door een diepe, levende relatie met Jezus Christus,' zeggen de schrijvers van dit boek. Zij laten je zien hoe je je ogen kunt trainen, hoe je je gedachten kunt reinigen en hoe je een realistisch gevechtsplan kunt ontwikkelen om seksueel zuiver te blijven. Of wil jij jezelf niet rein bewaren voor je toekomstige vrouw?