Een aantal vragen aan dominee Pieters

Ds. W. Pieters / 3 reacties

Vraag

Een aantal vragen aan ds. W. Pieters. Ik vraag me af waar de volgende onderwerpen in de Bijbel staan geschreven.

1. Waar staat dat we een 'diep zondebesef' moeten krijgen, voorafgaande aan onze bekering?

2. Wanneer weet ik Bijbels gezien dat mijn zondekennis 'diep' genoeg is?

3. Waar staat dat het niet voldoende is te weten door de wet dat ik zo zondig ben dat ik vergeving nodig heb (waarnaar ik ook verlang!)? En dat het niet voldoende is te weten dat Heere Jezus de enige Weg is en dus aan te nemen is door het geloof in Hem en dat Hij voor mijn zonden betaalde op Golgotha? Ik twijfel er namelijk aan of ik dat mag geloven. Bedrieg ik dan mezelf? En zo ja, waar maakt u dat Bijbels gezien uit op?

4. Waar staat dat we belijdenis moeten doen zoals we dat doen in onze kerken?

5. Waar staat dat een kind gedoopt moet worden? Na Bijbels onderzoek kan ik alleen maar concluderen dat doop in de Bijbel als het ware een antwoord is op de bekering van mensen, want ik lees alleen van mensen die zich lieten dopen na hun bekering. Het enige voorbeeld waar we de kinderdoop uit op zouden kunnen maken (wat onwaarschijnlijk is als we Rom. 6 lezen) is het huisgezin van de gevangenbewaarder. Maar waar kan ik uit opmaken dat daar een baby of baby's bij aanwezig waren, of jonge kinderen onder de 12 jaar? Is dit een gissen of een zeker weten?

6. Waar staat dat we kinderen moeten dopen zoals we die nu dopen in onze Hersteld Hervormde Kerk? Na onderzoek in de Bijbel lees ik bij de momenten dat mensen gedoopt werden dat ze "opkwamen uit het water" en ik lees ook dat 'doop' in het Nieuwe Testament in het Grieks 'baptisimo' betekent: volledig onderdompelen of wassen. Ik twijfel omtrent bekering en dopen of we in onze HHK-gemeenten Gods instellingen en aanbod van genade in Christus Jezus wel toepassen zoals we dat zouden moeten doen. Wilt u alstublieft uw argumenten Bijbels onderbouwen en niet vanuit formulieren, etc., want uit onderzoek blijkt dat er soms tegenstrijdigheden staan in Gods Woord. Mocht u voor de eerste keer, of vanuit eerder onderzoek ontdekt hebben dat het waar is dat wij niet de bekering ontvangen in onze kerken zoals we die mogen ontvangen en niet de doop toepassen zoals we die zouden mogen en moeten toepassen, wilt u dat dan ook eerlijk toegeven? Ik begrijp dat ik iets heel lastigs van u vraag, maar toch lijkt me dat het beste voor de kerk en voor uzelf. Als u mij vanuit de Bijbel kunt laten zien dat mijn grote twijfel onterecht is, zie ik uit naar uw reactie!

Antwoord

1.    Waar staat dat we een 'diep zondebesef' moeten krijgen, voorafgaande aan onze bekering?

Zondebesef hoeft niet dieper te zijn dan nodig is en gaat niet aan onze beklering vooraf, maar is er een wezenlijk bestanddeel van. Dát zondebesef erbij hoort blijkt onder andere in:
b.    Jeremia 3 vers 12-13: “Ga heen, en roep deze woorden uit tegen het noorden, en zeg: Bekeer u, gij afgekeerde Israël, spreekt de HEERE, en Ik zal Mijn toorn op u niet doen vallen; want Ik ben goedertieren, spreekt de HEERE. Ik zal den toorn niet in eeuwigheid behouden. Alleen, ken uw ongerechtigheid, dat gij tegen de HEERE, uw God, hebt overtreden, en uw wegen verstrooid hebt tot de vreemden, onder elke groene boom, maar gij zijt Mijn stem niet gehoorzaam geweest, spreekt de HEERE.”

Wil jij dit zo oppervlakkig mogelijk houden, of wil jij dit zo ernstig en grondig als nodig is, doen?

c.    Jesaja 57 vers 15: “Zo zegt de Hoge en Verhevene, Die in de eeuwigheid woont, en Wiens Naam heilig is: Ik woon in de hoogte en in het heilige, en bij hem die van een verbrijzelde en nederige geest is, opdat Ik levend maak de geest der nederigen, en opdat Ik levend maak het hart der verbrijzelden.”

Zelfde vraag.

d.    Lukas 18 vers 13: “En de tollenaar, van verre staande, wilde ook zelfs de ogen niet opheffen naar de hemel, maar sloeg op zijn borst, zeggende: O God, wees mij zondaar genadig!”

Wat denk je, dat Jezus hier bedoelt?

e.    Ten slotte (om niet meer te noemen): Openbaring 3 vers 17: “Gij zegt: Ik ben rijk, en verrijkt geworden, en heb aan geen ding gebrek; maar gij weet niet, dat gij zijt ellendig, en jammerlijk, en arm, en blind, en naakt.”

Waarom zou Jezus dit zeggen vóórdat hij het volgende vers uitspreekt: “Ik raad u dat gij van Mij koopt goud, beproefd komende uit het vuur, opdat gij rijk wordt; en witte klederen, opdat gij bekleed wordt, en de schande van uw naaktheid niet geopenbaard wordt; en zalf uw ogen met ogenzalf, opdat gij ziet.”

2.    Wanneer weet ik Bijbels gezien dat mijn zondekennis 'diep' genoeg is?

Wilhelmus à Brakel schrijft: als deze kennis Christus voor jou onmisbaar maakt.

3.    Waar staat dat het niet voldoende is te weten door de wet dat ik zo zondig ben dat ik vergeving nodig heb (waarnaar ik ook verlang!)? En dat het niet voldoende is te weten dat Heere Jezus de enige Weg is en dus aan te nemen is door het geloof in Hem en dat Hij voor mijn zonden betaalde op Golgotha? Ik twijfel er namelijk aan of ik dat mag geloven. Bedrieg ik dan mezelf? En zo ja, waar maakt u dat Bijbels gezien uit op?

Als dit weten ons tot Hem brengt, is het goed!

4.    Waar staat dat we belijdenis moeten doen zoals we dat doen in onze kerken?

Nergens.

5.    Waar staat dat we kinderen moeten dopen zoals we die nu dopen in onze Hersteld Hervormde Kerk? Na onderzoek in de Bijbel lees ik bij de momenten dat mensen gedoopt werden dat ze "opkwamen uit het water" en ik lees ook dat 'doop' in het Nieuwe Testament in het Grieks 'baptisimo' betekent: volledig onderdompelen of wassen. Ik twijfel omtrent bekering en dopen of we in onze HHK-gemeenten Gods instellingen en aanbod van genade in Christus Jezus wel toepassen zoals we dat zouden moeten doen. Wilt u alstublieft uw argumenten Bijbels onderbouwen en niet vanuit formulieren, etc., want uit onderzoek blijkt dat er soms tegenstrijdigheden staan in Gods Woord.

Nee, tegenstrijdigheden staan er niet. Paradoxen wel, dat zijn SCHIJNBARE tegenstrijdigheden. Zie verder op vraag 7.

6.    Mocht u voor de eerste keer, of vanuit eerder onderzoek ontdekt hebben dat het waar is dat wij niet de bekering ontvangen in onze kerken zoals we die mogen ontvangen en niet de doop toepassen zoals we die zouden mogen en moeten toepassen, wilt u dat dan ook eerlijk toegeven? Ik begrijp dat ik iets heel lastigs van u vraag, maar toch lijkt me dat het beste voor de kerk en voor uzelf. Als u mij vanuit de Bijbel kunt laten zien dat mijn grote twijfel onterecht is, zie ik uit naar uw reactie!

Ook ik heb aan al deze zaken getwijfeld en ze voor mezelf nauwkeurig onderzocht en ik ben tot de conclusie gekomen dat we niet onbijbels handelen.

7. Download hier het Word-document of PDF-bestand om het uitgebreide antwoord te lezen.

3 reacties
1a2b3c
Ik vind het mooi dat ds. Pieters zegt dat zondebesef niet aan onze bekering VOORAF gaat maar er een wezenlijk bestanddeel van is.
Het is eigenlijk net zo vanzelfsprekend als dat je eerst je ogen opendoet voor je ergens naar kan kijken.
Het opendoen van de ogen (zondebesef) is niet het hoofddoel, en ook het kijken (geloven) zelf niet, maar het gaat erom waar je naar kijkt (in gelooft).
En je kan met wijdopen ogen kijken maar ook door een spleetje.
En als datgene waar je naar kijkt de moeite waard is, gaan je ogen vanzelf wijd open.
Alphonsus
Hard zal waarschijnlijk het oordeel zijn over diegenen die er verantwoordelijk voor zijn dat het evangelie, welke zo eenvoudig is dat het door kinderen begrepen ken worden, dit evangelie (de blijde boodschap!!) theologisch zo moeilijk in elkaar prediken, dat er zoveel vragen, onzekerheden, twijfel en mogelijk ook ongeloof uit voortkomt.
Werden de wijzen in deze wereld maar arm, berooid, onaanzienlijk en tot op zekere hoogte dwaas, want voor zodanige is de prediking van het kruis van Christus. (zie 1 Korinthe1, 27-29)
Johannes3vers16
Het woord van God is zo heel bijzonder en zie maar eens wat er staat in Jeremia 31:19 "Zekerlijk, NADAT IK BEKEERD BEN, HEB IK BEROUW GEHAD, en nadat ik mijzelven ben bekend gemaakt, heb ik op de heup geklopt, ik ben beschaamd, ja, ook schaamrood geworden, omdat ik de smaadheid mijner jeugd gedragen heb."

Wat lezen we van de stokbewaarder...................?

Gods Geest bekeerd mensen hoe Hij dat wil, niet hoe mensen dit proberen in een bepaald stramien te persen.

"Geloof in de Heere Jezus en gij zult zalig worden, gij EN uw huis".

Vader, dank voor uw belofte Woord. Daar klemmen wij ons aan vast en niet aan wat mensen zeggen!