Bestaat God echt?

Ds. A. van der Zwan / Geen reacties

Vraag

Bestaat God echt? Hoe weten we dat? Er is toch geen bewijs dat de Bijbel op waarheid berust?

Antwoord

In de loop der eeuwen zijn er, ook in onze reformatorische traditie, velen geweest die meenden dat het bestaan van God te bewijzen was. Het feit dat de schepping een zekere doelmatigheid vertoont, heeft men bijvoorbeeld aangevoerd als 'bewijs' dat niet het toeval maar God verantwoordelijk is geweest voor het ontstaan en bestaan van de dingen. Ook de gedachte dat hier op aarde nooit 100 procent recht gedaan wordt, maar dat er in dit leven altijd onrechtvaardigheid overblijft, heeft men als bewijs gezien van het bestaan van God en van het toekomstige oordeel dat Hij zal gaan vellen. "De wereld is te onrechtvaardig dan dat er geen God zou zijn. Het kan niet zo zijn dat de dood het laatste is en dat zoveel onrecht nooit rechtgezet zou worden", zei men dan.

Hoe sympathiek en hoe doordacht al die Godsbewijzen ook geweest zijn, toch moet je uiteindelijk zeggen dat ze allen maar een beperkte waarde hebben. Gods bestaan is niet te bewijzen. Wat de verwijzing naar de Bijbel betreft, heeft de vragensteller ook in zekere zin gelijk: er is geen bewijs dat de Bijbel op waarheid berust.

Toch is hier nog wel wat meer van te zeggen. In de eerste plaats zou ik die stelling om willen keren. Er is geen bewijs dat de Bijbel niet op waarheid berust. En niemand kan mij bewijzen dat God niet bestaat. Het atheïsme (dat je niet in God gelooft) is een volstrekt onbewijsbare theorie, waarvoor heel wat  'geloof' nodig is! In de tweede plaats zou ik hier op de rol van het ware geloof willen wijzen. Dát is uiteindelijk het enige bewijs dat God bestaat. Je gelooft dat omdat het Woord het zegt. En als je het gelooft, geeft de HEERE ook door middel van de geloofservaring (bevinding) de innerlijke overtuiging dat Hij er is en dat Hij met je bezig is.

Hebr. 11:1 zegt van het geloof: het is de vaste grond der dingen die men hoopt en een bewijs der zaken die men niet ziet. Dat geloof te beoefenen is de enige weg tot de zekerheid: God bestaat. Daarvoor moet je dus bij de Heere Jezus zijn: "De eniggeboren Zoon, Die in de schoot des Vaders is, Die heeft Hem ons verklaard." (Joh. 1:18)

Ds. A. van der Zwan