Slaap voor een kind

dr. Nomen Nescio / 8 reacties

Vraag

Hoeveel slaap heeft een kind van tien jaar ongeveer nodig? Onze dochter gaat om 20.30 uur naar bed en slaapt soms om 23.00 uur nog niet. We hebben al van alles geprobeerd: een poosje lezen in bed, een warm bad, enzovoorts. Het maakt allemaal niet uit. Ze kan gewoon niet slapen. Deze week sliep ze zelfs niet voor middernacht. Vaak is ze om 6.30 uur alweer wakker. Moet ik me zorgen maken, of is het kenmerkend voor een bepaalde periode?

Antwoord

Beste vragensteller,

Het aantal uren slaap dat een kind nodig heeft varieert sterk per kind. Heeft u bij uw dochter ook gemerkt dat ze overdag erg moe is en bijvoorbeeld niet goed mee kan komen op school? Wanneer dat namelijk niet het geval is dan heeft ze klaarblijkelijk minder slaap nodig dan de gemiddelde tienjarige. Wel is bekend dat, wanneer ouders zich zorgen maken over het slaapgedrag van hun kinderen, kinderen dit merken en zij vaak langer wakker blijven liggen. Het kind wil dan graag in slaap vallen en is daar constant in het hoofd mee bezig, maar daardoor lukt het niet.

Is uw dochter erg moe en blijven de slaapproblemen aanwezig dan is het raadzaam om uw huisarts te raadplegen.

Tags in dit artikel:

medischslapen
8 reacties
Catherine
Mijn man en ik hebben weinig slaap nodig en de kids hebben dit blijkbaar geerfd. Het middagdutje was al snel afgeschaft en ze kunnen prima tegen laat naar bed gaan. Het geeft wel eens fronsende wenkbrauwen van visite als ze zien dat je kind nog op is, maar het werkte fantastisch. Dwingen helpt echt niet ! Je kunt niet slapen op commando, ook een kind niet.
Dus probeer de "normale" tijd los te laten en observeer het kind. Wat doet het na half 9 ? Hangen ? Chagrijnig ? Dan toch naar bed, maar blijft het kind gewoon doorgaan, zou ik de bedtijd een beetje op schuiven.
javisje
Mijn kinderen hebben ook moeite met in slaap komen. Heeft ook met de tijd van het jaar te maken. één van hen is ook best een actief kind. Toch heeft hij niet zoveel slaap nodig. Wat je evt. kunt proberen is Melatonine geven. Dat stofje heb je namelijk nodig bij je slaap/waakritme. Het is gewoon bij de drogist te koop en kent geen bijwerkingen. Je geeft het op een vast tijdstip ong. een half uur voor het slapen gaan. Mijn zoon reageert er heel goed op. 't wordt ook wel gebruikt door mensen met een Jet-lag of mensen die regelmatig in de nachtdienst werken.
huisvrouw
Mijn zoontje van 5 komt ook niet voor 23.30 in slaap. Nu zijn we via slaappoli erachter gekomen dat hij daarvoor te weinig melatonine aanmaakt wat veel kinderen hebben en dan ook geen slaap hebben. Gapen doet hij dus ook nooit want hij is niet moe.. Nu slikt hij al jaren 0,1 melatonine pilletjes en dan 2 stuks voor het slapen gaan om 7.00 (die je bij de drogist kan kopen) en slaapt binnen een kwartier. Een wondermiddel. Het is een onschuldig middel want melatonine wordt aangemaakt in je pijnappelklier waar je niets aan kan doen wanneer je er veel van hebt of weinig (volgens kinderarts). Ik zou het maar eens proberen want ik heb al vele mensen met kinderen meegeholpen en die sliepen allemaal binnen een half uurtje. Veel succes het werkt nog steeds bij hem.! Jammer dat huisartsen hier zo weinig van weten en artsen want we tobden al jaren dat hij nooit moe werd en uren lag te kijken en bed uit kwam en maar niet kon slapen. Je kan ze ook bestellen (de goedkoopste) via www.melatonine.nl en dan 2 x 500 stuks voor 14,95 die worden thuis bezorgd. Mocht je zelf eens moeite hebben om in slaap te komen neem er ook een paar en je valt in slaap. Hij slaapt nu van 7.00 tot volgende morgen 7.00. En uitgeslapen is hij.
Dorah
@ huisvrouw: M.i. geef je een goede tip. Het kan liggen aan een melatoninetekort. Maar het hoeft niet. Ik zou zeker niet zomaar deze pillen gaan slikken voordat ik zeker zou weten dat het om een melatoninetekort gaat...!
Christa
@Dorah, hoe kun je erachter komen dat het een melatoninetekort is?
Memmem
@huisvrouw, dokters weten er heus wel van, hier gewoon, direct toen ik het eigenlijk op het laatst nog even aanstipte, op recept van de huisarts gekregen. Hier geven we het een uurtje voor bedtijd.
@dorah, melatoninetabl. zijn onschuldig. Om te weten of het helpt kun je ze een paar keer gebruiken en helpt het niet dan is het geen melatoningebrek.

Ik heb het dus al vaak als tip aan anderen gegeven om in tijden van stress, spanning enz. zonodig een paar keer een tabl. te geven.
drernie
Melatonine is voor kinderen niet geïndiceerd. Ik zou dit ook zeker niet op eigen initiatief gebruiken bij kinderen.

Niet gebruiken bij kinderen en adolescenten jonger dan 18 jaar vanwege onvoldoende gegevens over veiligheid en werkzaamheid.

aldus het farmacotherapeutisch kompas.
Christa
Eén tabletje is 0,1 mg.