Burgerlijke, ceremoniële en zedelijke wetten

Redactie Refoweb / Geen reacties

Vraag

De laatste tijd ben ik aan het nadenken over de wetten in de Bijbel. Ik heb wat informatie opgezocht en daarvoor onder andere het antwoord 'Het houden van burgerlijke wetten uit OT' van ds. Van der Zwan gebruikt. De wetten worden daar verdeeld in drie soorten: burgerlijke, ceremoniële en zedelijke wetten. In de uitleg staat dat de wetten zijn vervuld door Christus. De ceremoniële wetten zijn vervuld en niet meer van kracht. De zedelijke wetten zijn ook vervuld, maar nog wel van kracht. Ik begrijp niet zo goed wat het verschil hierin is.

Want wat maakt dat de ene wet nog wel geldig is en de andere niet? Vaak wordt Mattheus 5:17 aangehaald en daar stopt de uitleg. Maar als ik verder lees tot en met vers 20, staat toch duidelijk dat ALLE wetten nog van kracht zijn. Waarom wordt dit niet nageleefd? En waarom ligt dan zo de nadruk op de zedelijke wetten? Ik vraag mij dit oprecht af. Ik begrijp gewoon niet waarom er, in mijn ogen en voor mijn gevoel, zo selectief met de wetten/Bijbelteksten wordt omgegaan.

Ik wil heel graag een duidelijk antwoord met verwijzingen naar Bijbelteksten. Ik ben echt alleen op zoek naar Bijbelteksten die hier letterlijk antwoord op geven en geen andere bronnen zoals de geloofsbelijdenis. De Bijbel is namelijk de enige en meest betrouwbare bron (in mijn ogen).

Antwoord

Zeker is de Bijbel de meest betrouwbare bron. Vandaar dat onze belijdenisgeschriften zich daarop baseren mét bronvermelding. Voordeel daarvan is dat zij veel vragen waar gelovigen meer worstelen behandelen en hebben uitgelegd met de Bijbel in de hand.

We verwijzen je graag naar eerder gegeven antwoorden op deze vragen. Zie onderstaande artikelen:

www.refoweb.nl/vragenrubriek/2642/ceremoniele-wetten-gelden-niet-meer

www.refoweb.nl/vragenrubriek/9165/wetten-voor-christenen-uit-handelingen-15

www.refoweb.nl/vragenrubriek/23792/apostelconvent

Voor nog veel meer info kun je de tags 'Ceremoniële wet', 'Spijswetten' en 'Apostelconvent' raadplegen.