Staatslot cadeau gekregen

Ds. M. (Michel) van Heijningen / 6 reacties

Vraag

Ik heb een vrij korte vraag. Als je een staatslot cadeau hebt gekregen en de hoofdprijs is op je lot gevallen. Wat moet je dan doen? Je kunt het lot weggooien of weggeven. Maar je zou ook een groot deel kunnen weggeven en zelf een klein deel houden. Groeten van een winnaar die niet weet wat hij er mee aan moet.

ADVERTORIAL

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

In Egypte is het steeds lastiger om rond te komen. Voedselprijzen rijzen de pan uit. U kunt het verschil maken door een voedselpakket voor een gezin van Egyptische christenen te kopen, die wij uitdelen ter plaatse. Heel praktisch willen we hiermee handen en voeten geven aan de opdracht van God om de armen te voeden.

Doet u mee?

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

Antwoord

Beste vriend(in),

Je vraag is niet eenvoudig. Ik heb daar best even over na moeten denken. Gezien je 'ondertekening' ga ik ervan uit dat je vraag geen theorie is, maar dat je er echt mee te maken hebt. Om te beginnen: ik ken en deel de bezwaren tegen loterijen. Het grootste probleem zit hem in de zucht naar geld en in de hele Bijbel komen we tegen dat we ons daar verre van moeten houden. Daarom kopen we geen lot om een miljoen te winnen, wat zou je trouwens met zo'n bedrag moeten? Bovenstaande lezend zou mijn advies simpel kunnen zijn. Laat maar gaan die prijs.

Toch wil ik e.e.a. ook wat anders benaderen. Toen ik nadacht over jouw vraag, was ikzelf tussendoor bijna ongemerkt bezig met het krassen van een kraskaart die ik bij een bouwmarkt gekregen heb. De mogelijkheid bestaat dat je met die kraskaart zelfs een auto wint. Je voelt hem al: wat zou ik doen als ik die auto zou winnen? Als ik een kleine prijs, bijvoorbeeld een rolmaat zou winnen, ga ik hem ophalen bij de bouwmarkt, als ik een auto zou winnen, moet ik die dan opeens laten staan? Waar ligt de grens? Had jij trouwens deze vraag gesteld als je 10 euro gewonnen had? Ik denk het niet.

Ik zou het zo willen benaderen: ik koop geen staatsloten. Het mag niet mijn doel zijn rijk te worden. Wanneer ik echter ongevraagd een lot of een kraskaart krijg, staat dat in een bepaald opzicht gelijk aan het krijgen van een kado, dat weiger ik ook niet. Dit zou dus pleiten voor het toch accepteren van de prijs. Zeker nu je (een groot deel) wil weggeven.

Daarnaast komt nog de vraag: wat gebeurt er met het bedrag als jij het niet ophaalt? Ik kan me voorstellen dat er betere doelen zijn dan de kas van de staatsloterij. De staatsloterij spekt anders zijn eigen kas, ik zie dat geld liever bij een zendingsorganisatie of kerk. Samenvattend: ik weet het ook niet, ik neig naar acceptatie van de prijs, maar dan wel met het oog op het weggeven aan een goed doel. Als het gaat om een grote prijs dan is het wellicht verstandig  om contact te leggen met een financieel deskundige die je helpt hoe e.e.a. netjes af te handelen is.

Wellicht heb ik je niet geheel antwoord gegeven. het gaat erom dat jij doet wat je kunt verantwoorden voor God. Ik denk niet dat gebruik maken van een lot op zich verkeerd is, het gaat vaak om onze motieven. Als jij op deze bijzondere manier een stichting of kerk kan helpen met een flink bedrag kan dit geld tegoed komen aan het Koninkrijk van God.

Bovenstaande kan niet opgevat worden als een aanmoediging om toch maar mee te doen aan een dergelijke loterij met het oog op weggeven aan een goed doel. Als je 10 euro geeft aan een goed doel, weet je dat dit geheel aankomt. Bij het kopen van een lot is dat nooit het geval.

Met vriendelijke groet,
Michel van Heijningen

Ds. M. (Michel) van Heijningen

  • Geboortedatum:
  • Kerkelijke gezindte:
    PKN (Hervormd)
  • Woon/standplaats:
    Alblasserdam
  • Status:
    Actief
  • Bijzonderheden:

6 reacties
Orchidee
Idd zou ik het accepteren, je hebt het niet uit hebzucht naar geld gekocht maar van iemand gekregen, als je op je verjaardag een geldbedrag krijgt van je ouders bijvoorbeeld neem je dit toch ook aan, weiger je dit toch ook niet met de reden jah dat is hang naar hebzucht.
denk dat daar het verschil inzit. als het bij de staatsloterij blijft liggen in de kas gaat het de volgende maand naar iemand anders, nu heb je de kans om kerk of goede doelen te steunen.
Veel succes ermee!
Samanthi
Moeilijke vraag zeg, heb hier nog nooit over nagedacht, wel weet ik dat sommige instanties geen geld uit loterijen aanpakken, maar je zou er heel veel mee kunnen doen, denk ik, als eerste vind ik dat je het zelf niet opgezocht hebt, het is een "kado" dat ben ik met Michel v H eens, en ook dat je bij de bouwmarkt oid je toch kijkt of je iets gewonnen hebt als je er een krijgt bij de kassa.
De besteding zou je zelf kunnen kiezen, misschien zijn er in je gemeente wel grote gezinnen met wat minder geld, je kunt massa's dingen verzinnen en voor jezelf ook nog iets leuks kopen
gr Samanthi
Jerommel
Ergens wel moeilijk, maar als je een arme drommel was geweest had je God gedankt voor deze meevaller.
Sowieso die prijs aannemen, dan kan je zelf beslissen wat je er voor (on)zinnigs mee doet.
Toch?
Bij weggooien heeft echt niemand er wat aan, behalve die loterij-business.
Zou toch zonde zijn.
eduard1
Omdat er onderaan je vraag staat: "Groeten van een winnaar die niet weet wat hij er mee aan moet." ben ik zo 'brutaal' om je 2 ideeën in overweging te geven.

1. Het CPC, Centrum voor Pastorale Counseling, www.pastoralecounseling.org

en

2. Stichting HeartCry, herleving en geestelijke verdieping, www.heartcry.nl

Beide instellingen doen heel goed werk (persoonlijke mening) en zijn (bijna) volledig afhankelijk van giften.
adriano313
Super Eduard!!,
maar is dit nu het 1/5 lot van de 27 mil :)

Het LOT (werpen)=> God bepaalde de uitkomst
LOT=> Loterij=> Geld, geld,geld en nog eens geld
wie bepaald nu de uitkomst?

gebruik je gezonde verstand en sta open om te delen
veel succes en wijsheid toegewenst
marcel081276
volgens mij moet je gewoon dankbaar zijn met het geld en er gewoon van genieten, wie weet is het wel een zegen die je gekregen heb, of een verleiding.. je kan er alle kanten mee op maar ik zou zeggen, geniet er van! enne denk ook aan het wereld natuur fonds :-)
ja ik ben een dierenvriend