Deo Volente in reclame

Ds. W. Pieters / 6 reacties

Vraag

Bij een onder reformatorische christenen bekende winkelketen zie ik regelmatig bij aankondigingen van bijvoorbeeld de opruiming het gebruik van Deo Volente. Ik ervaar dit als een ongepast gebruik van deze uitdrukking. Naar mijn idee moet deze uitdrukking met eerbied gebruikt worden en niet in een commerciële context. Wat is uw mening?

Antwoord

Wanneer iemand een geestelijk mens is, zal hij geestelijk met commercie omgaan, en dus deze uitdrukking ook geestelijk (kunnen) gebruiken.

Ik kan over het hart niet oordelen, en dus moet ik het beste ervan denken. Maar ik ben het helemaal met u eens dat we bij de uitdrukking DV (net als bij alle andere spreken over God) eerbiedig moeten zijn.

Ds. W. Pieters

6 reacties
hendrika
DV dat zet niet iedereen er neer ,dus degene die dat doet zal er toch wel de bedoelde oorzaak mee voor hebben. Iedereen zou dat eigenlijk moeten gebruiken.
EVA
DV heeft vlgs mij niets met eerbied te maken, gaat gewoon om zo de Heere wil en wij leven, en de Heer wil dat wij leven! ik weet dat mijn fam er op staat dat het er bij staat als we bijv afspraken maken, dat is meer uit gewoonte zo hoord het! ik zelf zou er graag neerzetten, als de Heer nog niet terug gekomen is.!
TheKeimpe
Soms is het werkelijk belachelijk hoe deze prachtige uitdrukking gebruikt wordt. Bij een antwoordstrookje las ik ooit dit: "dit strookje dient uiterlijk DV ... ingeleverd te zijn."
Volgens mij moet je het alleen gebruiken als het gaat om iets wat op een zeker tijdstip staat te gebeuren en niet voor een deadline.
Alphonsus
Als de werkelijke betekenis van DV iet begrepen wordt en het vervolgens te pas en te onpas gebruikt wordt verschilt het bijna niets meer van een cliché.
sydneylover
Als ik de advertenties in het RD bekijk dan denk ik dat het gebruik van DV meer een keurmerk is geworden.
Catherine
Je kunt ook zeggen: bij leven en welzijn (b.l.e.w.)