Moeite met concentreren op werk

dr. J. van der Wal / 4 reacties

Vraag

Ik heb moeite om me te concentreren op m'n werk. Ik wil goed werk leveren, wil een goede werknemer zijn, maar wanneer ik een dag alleen op kantoor ben doe ik vaak alles, behalve m'n werk. Ik regel veel privézaken en af en toe bezoek ik ook sites die sowieso niet door de beugel kunnen. Ik baal hier iedere avond weer van en weet in m'n achterhoofd dat ik de volgende keer weer hetzelfde doe. Het is denk ik een kwestie van discipline en ik zal het me vooral zelf moeten aanleren, maar als er misschien iemand is met een praktische tip...

Antwoord

Je vraag is wel heel kort en biedt daarmee niet veel concrete aanknopingspunten voor een antwoord. Wat desondanks opvalt, is dat je op geen enkele manier aangeeft wat je innerlijk en inhoudelijk drijft in je werk. Als die intrinsieke motivatie ontbreekt, is het niet eenvoudig om aan dit probleem wat te doen. Daar ligt een eerste vraag voor je: waarom wil je dit werk eigenlijk doen? Waaraan ontleen je je energie?

Een tweede vraag die bij me opkomt, is naar de redenen van je gedrag. Die kunnen vele zijn: een niet herkende depressie, verveling omdat het werk te weinig uitdaging voor je biedt, angst om dingen fout te doen, enz.

Eerlijk gezegd betwijfel ik of discipline de sleutel is voor een oplossing. Je lijkt er zelf ook niet echt in te geloven, als ik je woorden probeer te proeven. Mijn advies is om naar je leidinggevende te stappen, eerlijk met je verhaal op de proppen te komen en te vragen om een coach. Die kan je de vragen stellen zoals hiervoor genoemd. Samen met je kijken wat nu het kernprobleem is om er vervolgens gericht aan te werken. Door dat te doen, neem je verantwoordelijkheid en toon je je motivatie om er aan te werken.

Bovendien mobiliseer je zo steun vanuit je werkomgeving om te werken aan dit probleem.

Jan van der Wal

Lees meer artikelen over:

psychologie
4 reacties
Discipel
Tip:
Houd 's morgens voor je naar je werk gaat stille tijd.
's Morgens omgang hebben met God bewaart je voor heel veel verkeerde dingen, en geeft je soms meer energie dan een hele nacht slapen.
Alphonsus
Denk er ook aan dat er staat dat Zijn genade iedere dag weer nieuw is.
petrus
Alphonsus,

wat je zegt is een 'waarheid als een koe' (eerbiedig bedoeld), maar het is niet zo heel erg praktisch voor de vraagsteller ben ik bang.........(beetje 'vaag')
petrus
Discipel: een tip die me uit het hart is gegrepen!