Vriend moeite met seksualiteit

C. M. Chr. Rots - de Weger / 8 reacties

Vraag

Ik heb anderhalf jaar verkering en ben verloofd. Ik hou zielsveel van mijn vriend en we hebben een goede relatie. We praten veel en kunnen in alles bij elkaar terecht. Hij heeft me toevertrouwd dat hij vroeger veel sekssites bezocht. Hoewel dat in onze relatie niet meer is voorgekomen -daar ben ik heel zeker van- maak ik me over het volgende wel erge zorgen. Mijn verloofde geeft regelmatig aan dat hij nog wel moeite heeft met seksualiteit; als hij vrouwen ziet die schaars gekleed gaan. Hij fantaseert daar dan over; hoe het zal zijn om seksualiteit met hen te bedrijven. Ook droomt hij over andere (bekende) meisjes. Mijn vriend is bijzonder eerlijk; hij zegt het allemaal tegen me. Dit zegt iets over zijn vertrouwen richting mij. Het mooie is dat hij vroeg: "Hoe gaan we dit samen oppakken?" Maar... het doet me zo gigantisch veel pijn! Nee, ik verwacht geen totaal rein persoon. Ik verwacht geen vriend die nergens zwak in mag en kan zijn. Alleen maak ik me zorgen over de toekomst. Ik kan geen antwoord geven op zijn vraag hoe we hier samen tegen kunnen vechten. Juist omdat hij met zijn gedrag een appèl doet op mijn gevoel. En bovendien: hij heeft niet alleen te maken met mijn grenzen, maar ook met Gods grenzen. Ik ben bang dat ik later een man heb die verkeerde dingen doet op seksueel gebied. Het huwelijk zal ons niet verlossen van de seksuele zonden uit zijn verleden. Op je huwelijksdag onzuiver zijn, betekent bijna zeker dat je ook in je huwelijk onzuiver bent. Als je single bent en je kijkt vaak naar erotische films zal het huwelijksgeluk je niet verlossen van die gewoonte. Als je vaak naar andere vrouwen kijkt, stop je daar niet zomaar mee als je je jawoord hebt gegeven. Ik ben bang voor een ongelukkig huwelijk op dit punt. Ik durf mijn vriend bijna niet meer te vertrouwen. Als hij me belt en zegt dat hij elders is geweest denk ik: Hij zal wel weer een leuk meisje hebben gezien. Immers, hij ziet ze zo vaak. Dan zijn mijn gedachten toch te begrijpen? Hij zegt dat ik het me niet persoonlijk aan moet trekken en dat het zijn verantwoording is. Maar toch, er staat ons straks toch een huwelijk te wachten. Ik kan niet trouwen als ik me wantrouwig voel. Ik zal niet in zijn jawoord geloven. Ik heb al veel nagedacht over het verbreken van onze verloving. Maar dan verbreek ik een belofte. En hij biedt me zoveel vrede, al klinkt dat paradoxaal. We passen bij elkaar. Maar wat kan ik met al het bovenstaande? Wat kan helpen om me niet zo wantrouwig te voelen? Hoe kan ik mijn vriend helpen? Welk plan helpt? Het is een lang verhaal, maar ik voel me hierin behoorlijk ongelukkig. Alvast mijn hartelijke dank!

Antwoord

Beste vraagsteller,

Welk plan helpt? Dat weet ik niet. Een plan maken is bij mij iets anders dan liefde voor elkaar voelen. En in de liefde moet je keuzes maken (van twee walletjes eten kan -op den duur- niet!).

Ik begin even bij het eind van je brief: als je je verloving verbreekt, verbreek je een belofte, schrijf je. Ja, dat zal zo zijn, maar beter ten halve gekeerd dan ten hele gedwaald, toch?

De jongeman waar je je mee hebt verloofd, heeft ook zo zijn aandeel in de relatie van jullie beiden. Het kan niet zo zijn, dat jij gééft en hij néémt. Dan spreek je niet van liefde, maar van egoïsme! Als hij voor jou kiest, gáát hij voor jóú en niet daarbij ook nog voor “mooie meisjes”. Daarmee wil ik niet zeggen dat hij verder maar met oogkleppen moet rondlopen, maar jou “gigantisch veel pijn doen” is niet wat ik versta onder “van elkaar houden”! Kiezen voor elkaar impliceert het maken van keuzes, waarbij iedere keuze tegelijk zijn eigen consequenties heeft. Als hij voor jou kiest:  mag je verwachten dat hij er alles aan doet om van zijn seksverslaving (mag ik het zo noemen, of is dit een erg groot woord?) af te komen. Dat hij jou erin wil betrekken (het “samen oppakken”) lijkt een idee, maar je beseft zelf ook heel goed dat hij hiermee over jouw grenzen heengaat. Dus moet jij de keuze maken of je hierin meegaat of niet. Dát is je dilemma. En je gevoel leidt je wel op de juiste weg: ‘ongelukkig’ aan een huwelijk beginnen maakt echt niet vanzelfsprekend een goed huwelijk! Blijf bij jezelf, zou ik zeggen. Als je nú met deze verloofde niet gelukkig bent, zul je -hoe trouw je ook van plan bent te zijn- nooit de broodnodige  vertrouwensband kunnen blijven onderhouden tijdens een huwelijk met hem.

Een hard oordeel? Nee, dat bedoel ik niet. Wel een bevestiging van je eigen beschreven gedachtegang. Als er geen balans is in een relatie kun je twee dingen doen: de relatie verbreken of zorgen voor balans. Welke keuze je ook maakt, het zal niet de gemakkelijkste weg zijn!

Ga met God, is al wat ik je hierin toe kan wensen!

Marijke Rots

Tags in dit artikel:

verkering
8 reacties
Willem19
Ik wil de vraagstelster erop wijzen dat dit voor vrijwel iedere man geldt. Hoe er met de gevoelens omgegaan word is wel anders, maar niets nieuws onder de zon. De beste oplossing!? (ik spreek uit ervaring) De jongen in questie zou dit bespreekbaar moeten maken met een goeie vriend. Mannen kunnen elkaar helpen in dingen die een vrouw waarschijnlijk heel haar leven niet KAN begrijpen. Terwijl er bij iedere man een mate van herkenning is wanneer je zulke dingen met elkaar deelt. Hem helpen kun je door hem niet af te keuren(af te wijzen) op basis van hoe de man in elkaar zit! Geef hem als cadeau "Het gevecht van iedere jonge man" om te lezen, en lees zelf "Wat vrouwen moeten weten over de gedachtewereld van mannen." Kun je gewoon kopen bij chr.Boekhandel. Ik raad het je van harte aan...
marten
Best jong stel!
Uit ervaring weet ik wat het is om verslaafd te zijn aan porno etc.
Mag ik je een advies geven: ga samen in therapie b.v. bij Different in Amsterdam.
Ga er samen aan werken. Niet direkt je relatie verbreken, dit heeft je vriend ook niet verdiend.
Weet van mij dat verslaving aan porno etc een grote macht is die niet zomaar te verbreken is. Het zal de nodige tijd kosten om hier samen uit te komen.
IK ben er door de Heere van verlost en de therapie heeft hier bijzonder aan bijgedragen.
Het is ook waar dat het belangrijk is dit bespreekbaar te maken met een wijze en vertrouwde vriend waar hij alles mee kan delen als het mis gaat.
Ga vooral biddend je weg!
Van harte sterkte in alles!
sydneylover
Ik vind het antwoord van Marijke Rots een beetje eenzijdig deze keer.
@vraagstelster: Ik vraag me af of je vriend wel echt in de gaten heeft hoe zeer dit voor haar speelt, met andere woorden: ben je heel duidelijk geweest dat dit voor jou dermate grensoverschrijdend is dat je overweegt de relatie te verbreken?
Ik zou zuinig op hem zijn, als ik tevens uit je vraag lees hoe eerlijk hij op dit gebied is.
En ik ben het met Willem19 eens dat dit een gevecht is van iedere man. Mijzelf incluis. Niet om als man zielig te doen, maar ergens kun je er weinig aan doen dat de aantrekkelijke dames op enorme billboards van bijvoorbeeld Sloggi iets met je seksuele gevoelens doen. Je wordt overal overspoeld met vrouwelijk schoon en ik denk eerlijk gezegd dat 99% van de mannen dat herkent als zwak punt bij zichzelf.
Vrouwen kunnen zich dat veel moeilijker voorstellen (heeft mijn vrouw mij verteld) omdat het andersom totaal niet zo werkt.
EVA
Wat fijn dat er mannen reageren!
Beste vragenstelster, Dit is een zwak punt van de mannen, en wij als vrouw/echtgenoot hebben een hele belangrijke taak en dat is om onze man een geborgen/intieme relatie te bieden, zodat ze het niet ergens anders hoeven te zoeken en de verleiding dus al een stuk minder is, verder moeten wij vrouwen bidden om bescherming voor onze mannen.
Maar zo ver ben je nog niet je staat nog voor een huwelijk, dank God dat je vriend open en eerlijk is, maar zorg dat voor jullie je ja woord geven er genezing en bevrijding heeft plaats gevonden, laat je vriend (zoals hierboven ook al is aangegeven, iemand in vertrouwen nemen en laat hem samen met die persoon naar het kruis gaan om daar al ze begeerte, en ze lusten neer te leggen om er afstand te nemen, om er vergeving te ontvangen en genezing, een mooi boek is bevrijd van banden van willkin van de kamp, de duivel houd hem in ze greep op dit gebied zolang hij er niet heel bewus afstand van genomen heeft, en er heel bewust vergeving om gevraagd heeft bij GOD, nu is het misschien even minder maar de duivel wacht altijd ze kans af om weer toe te slaan.
Bid om bescherming voor je vriend op dit gebied.

Veel sterkte in de strijd,
Catherine
Hij zegt: hoe kunnen we dit samen oppakken ? Bij haar lees ik veel twijfel en een soort angst. Ik vraag me af, wat bedoelt hij met samen oppakken ? Het is zijn probleem en zij weet het niet zo goed. Wat zou zij dan voor hem kunnen doen ?
Alphonsus
In ieder geval niet wantrouwig achter hem aanlopen. Dat werkt altijd contraproductief, ook al zou hij deze begeerte kunnen overwinnen met Gods genade.

Toch moet mij wel een ding van hart: vaak (dus niet altijd) zijn het vrouwen of vrouwen die zich lenen om als lustobject te fungeren, of die dit als van nature in zich hebben, om mannen het op dit punt moeilijk te maken.
Het zijn dan weer vaak vrouwen (van mannen) die zich hier dan hoogstelijk over verbazen en zich er tegen afzetten en dan de vermoorde onschuld "spelen".
Ik weet dat dit wat uitdagend klinkt en door sommigen ook zo opgevat wordt en dat er vrouwen bij zijn die zich hier tegen afzetten want zij zijn zo niet.
Dat zal allemaal wel waar zijn en het zijn ook niet dezelfde vrouwen die verleiden en naderhand verontwaardigd reageren en het unieke recht op hun man opeisen.

Er zijn nauwelijks voorbeelden te vinden van vrouwen die hun soortgenoten die toch voor een deel verantwoordelijk zijn voor deze verleiding vervolgens "te vuur en te zwaard" gaan bestrijden. Bijna altijd laten ze het maar gebeuren en dan als het gebeurd is, zijn de rapen gaar.

Het bovenstaande laat onverlet dat de man zich van deze verleiding meer dan bewust moet zijn, zich er tegen moet wapenen, de strijd met de ogenlust moet oppakken, zich niet door andere vrouwen moet laat inpakken, etc, etc,
Hier ligt voor de man een grote verantwoordelijkheid. Niet alleen als hij nog niet getrouwd is, maar zeer zeker als hij wel getrouwd is. Een trouwbelofte is dan immers afgelegd.

Eenzelfde grote verantwoordelijkheid ligt er bij de vrouw die zich zal beoefenen in het hoogachten van haar man, hem vol liefde omringt en zij er voor vecht om de liefde van haar man voor haar te bewaren.

Er zomaar van uitgaan dat na het trouwen de man zich maar heeft te houden aan en de vrouw vervolgens in de loop van de tijd haar affectie naar haar man verliest/niet onderhoud, loopt het risico dat het huwelijk na verloop van tijd uit het spoor kan gaan lopen.

Aldus, beiden man én vrouw dienen zich blijvend maximaal aan elkaar te geven en de wederzijdse liefde en genegenheid te blijven beoefenen opdat het huwelijk daadwerkelijk een afschaduwing wordt van de relatie van Christus met zijn gemeente.
petrus
Ik heb pas nog een begaafd prediker het volgende horen zeggen: op het moment dat ik trouwde met mijn vrouw, veranderde niet alleen mijn verhouding met haar definitief, maar ook die met ALLE andere vrouwen van deze wereld. Ik had haar (mijn vrouw) namelijk mijn ja-woord gegeven en had op die manier een verbond met haar gesloten.

Man: was het niet Job (?) die zei: ik heb een verbond gesloten met mijn ogen, ...........etc.

Én: Paulus vermaant de mannen niet voor niets om hun vrouwen lief te hebben, daar hebben wij mannen moeite mee, sterker nog, ik word er zelf soms 'doodmoe' van. (liefhebben is een WERKwoord). Maar het moet wel, en ik doe het ook, en dan ervaar ik Gods zegen, óf direct (door haar reacties) of indirect (door Zijn vrede in mijn hart).
1a2b3c
Hij fantaseert daar dan over; hoe het zal zijn om seksualiteit met hen te bedrijven. Ook droomt hij over andere (bekende) meisjes...

Misschien kan hij er eens aan denken op het moment dat hij daaraan begint hoe hij het zou vinden als zijn vriendin zo bezig was met andere mannnen.
Als hij dat ook niet leuk vind (dat neem ik toch wel aan) dan meet hij wel met twee maatjes als hij er zelf wel mee doorgaat terwijl hij niet wil dat zijn vriendin dat ook doet.
En misschien is het ook wel handig als er eens een boek komt 'wat elke man moet weten over een vrouw'.