Verschillen

Redactie Refoweb / Geen reacties

Vraag

Hoe moet ik omgaan met de leer van de Gereformeerde Gemeenten in Nederland, maar ook met de -pas ontstane- Bethabara Gemeente (onder andere in Alblasserdam en Voorthuizen)? Ik vind het lastig dat veel mensen doen alsof er geen verschillen zijn tussen de Gereformeerde Gemeenten en de GGiN, want wezenlijk is het verschil levensgroot: een onvoorwaardelijk aanbod op grond van Gods Woord of een voorwaardelijk aanbod op grond van menselijke voorwaarden. Waarom doen ook -en misschien wel juist- predikanten alsof er geen verschillen zijn? Dat is toch op grond van Gods Woord onjuist?

Vaak zijn GGiN'ers voor mijn gevoel mensen die vanuit de hoogte op ons neerkijken (althans, die ik ken) en dat vind ik lastig. Hoe moet ik hier mee omgaan?

Bij de Bethabara Gemeente worden de kinderen uitgesloten van de doop. Buren van ons hebben bijvoorbeelden gehandicapte kinderen die ze niet laten dopen. Hoe moet ik hier, op grond van Gods Woord, mee omgaan?

Antwoord

Op Refoweb is veel te lezen om de diverse onderwerpen die je aansnijdt. Bij Bethabara zal het vaak gaan om een overdoop.  De artikelen over dit thema staan hier. De ideeën  achter de volwassendoop vind je op deze plaats.

Over de verschillen tussen de GGiN en de GG staat veel informatie onder de tag 'Scheuring 1953'. Ds. van den Brink schreef er onlangs ook wat over in 'Beloften van verbond en beloften van Evangelie'.