Belijdenis op 17-jarige leeftijd

drs. I. A. Kole / 33 reacties

Vraag

Mag je op 17-jarige leeftijd al belijdenis doen in de Ger.Gem.?

Antwoord

Die vraag naar belijdenis doen: je jawoord geven voor God en de gemeente!, vraagt een goede voorbereiding. Je bent gedoopt. De Heere is er al heel vroeg bij: je hebt de dood verdiend maar in Jezus is de Weg tot behoud gegeven; dat wordt betekend en verzegeld in je doop! In het onderwijs thuis, in de kerk en op school wordt er gewezen op de noodzaak van wedergeboorte,geloof en bekering. Je luistert naar de gesprekken, je leest je Bijbel en je dagboek, je doet mee in de preekbespreking, je houdt een inleiding op de vereniging en op school en tijdens een gesprek over het geloof krijg je de vrijmoedigheid om rijk te getuigen wat de dienst van de Heere voor jou inhoudt! Je voelt de liefde tot de Heere in je hart en je bent er verwonderd over en blij!

Door de prediking en de bediening van de sacramenten ontstaat er een levendige behoefte om de Heere van harte te dienen en om ervoor uit te komen: maar ik ben nog maar 17 jaar! Tijdens een gesprek met de catecheet, of tijdens een gesprek met een docent, je moeder, je opa, een vriendin in je klas heb je weleens aangegeven dat je wel belijdenis zou wilen doen omdat je de Heere wil dienen en je er niet voor schaamt dat de Heere Zijn genade heeft geschonken.

Bespreek met je predikant, een ouderling uit de kerkenraad je verlangen om belijdenis te doen en daarna deel te nemen aan het Heilig Avondmaal. Bid om een zegen van de Heere voor die gesprekken en ga dat gesprek in met de bede: Niet mijn wil, maar Uw wil geschiedt! Psalm 86:6! Psalm 121:5: Ik zal aan je rehterhand zijn!

De Heere neigt de harten als het waar bij jou is!

Drs.I. A. Kole

Tags in dit artikel:

belijdenis
33 reacties
Catherine
In zn algemeenheid heb ik er ook moeite mee. Heb zelf ook 13 jarige kinderen gehad en ben het uiteraard zelf ook geweest. Er zijn idd voorbeelden van kinderen die hun tijd ver vooruit zijn. Door een ernstige ziekte bijv. Maar, dat zijn uitzonderingen denk ik. Puberteit is sturm und drangperiode, dus je bent nog zoekende. Je moet ook nog losraken van je ouders, je bent nog in alles afhankelijk van hen. Dus hoe zou je dan zelfstandig kunnen kiezen ?
petrus
@Catherine (en anderen die er moeite mee hebben): waarom stuur je je kinderen naar een christelijke school, waarom neem je ze mee naar de kerk, waarom leer je ze psalmen en christelijke liederen, wwaarom stuur je ze naar de catechisatie, en als dat soort van dingen? Toch met als doel dat ze tot geloof in de Heere Jezus Christus komen? En als dat dan, door Gods genade!!!!, gebeurt, dan wordt het verdacht gemaakt?????

Als je dochtertje van 7 uit school komt, en tegen je zegt: "Mama, ik wil ook een schaapje van de Heere Jezus worden", wat doe je dan?

Dit weet ik zeker:

't werk van God is niet te keren,
omdat Hij er over waakt,
en de Geest doorbreekt de grenzen, (ook leeftijdsgrenzen)
die door mensen zijn gemaakt.
Catherine
@Petrus: omdat wij dit bij de doop beloofd hebben !
Een schaapje worden is iets anders dan belijdenis doen.
Je kiest daarin ook min of meer voor een bepaalde kerk, de jouwe ws in dit verband. Als je pakweg 23 ben, heb je andere overwegingen dan als je 13 bent. Nogmaals, ik zeg NIET dat het niet kan, maar het zijn grote uitzonderingen. Laten we maar nuchter en waakzaam blijven, onze kinderen naar de catechisatie sturen voor onderwijs. Alles op zn tijd. En mocht de HEERE het zo besturen, dan gebeurt dat heus wel zonder onze bemoeienissen.
petrus
@Catherine: dit riekt naar dode vorm, naar slaafse dienstbaarheid, naar plichtsvervulling omdat je dit nu eenmaal beloofd hebt.
Weet jij hoe het komt dat er zo weinig mensen < 18 jaar tot geloof komen binnen de gevestigde kerken?
Zal ik het je eens vertellen?
Omdat we het niet meer geloven dat God het doen wil!!!!!! Daarom, en nergens anders om.

En je laaste zin is er eentje uit de categorie 'och mocht het nog eens komen staan te gebeuren, dat........., en lijkt heel erg op: 'en 'áls je dan uitverkoren bent, .........dan kom je er toch wel, hoor.'

En inderdaad gelukkig kunnen we een schaapje worden zonder dat we ons officieel heben aangesloten bij een kerkverband. Gelukkig wel.
43843
Volgens mij is, en dat heb ik al eerder aangegeven, zestien jaar wel de grens om belijdenis te doen. En dan ook pas na dit goed doorgesproken te hebben met de kerkenraad / predikant. Belijdenis afleggen is echt iets anders als 'Bar Mitswa'. Daar was ik zelf eens getuige van, dat is echt niet met elkaar te vergelijken. Verder, als je belijdenis doet bij de Ger. Gem. beloof je dat je de leer van die kerk ( niet de enige ) houdt voor de ware en zaligmakende leer
en dat die leer overeenkomt met de Heilige Schrift. Verder beloof je - door de genade van God - in de belijdenis van die leer standvastig te blijven ( in leven en sterven. Dus niet bij die kerk ( want die kan ook gaan dwalen ) maar bij die leer! En dat je je leven met goede werken zult versieren. Goede werken zijn werken overeenkomstig Gods wet, tot eer van God en door of in het geloof!
Catherine
@Petrus: als jij dan dit eruit haalt, valt er voor mij weinig toe te voegen !
1a2b3c
Ik ben er helemaal niet van overtuigt of het wel zo goed is je kinderen naar de catechisatie te sturen.
Volgens mij wordt daar juist geleerd om in systemen en schema's te denken.
De 'leer' wordt er ingestampt maar het levende Woord laat zich niet in een systeem persen, doe je dat toch dan is het leven eruit!!
Je kan de catechismus ook best goed gebruiken maar het functioneerd in de praktijk wel als een schema/systeem.
Soms lijkt het wel alsof we drie Bijbels hebben.
De Bijbel en de catechismus en de institutie van Calvijn.
Ik hou het alleen bij de Bijbel en andere werken gebruik ik erbij niet er NAAST,
dat zou betekenen dat het op gelijke hoogte staat en dat is niet zo.
Het is maar mensenwerk en er staan fouten in.
Van mij mag de catechisatie ingeruild worden voor Bijbelstudie.
En dan geen belijdenis meer van de leer maar van het eenvoudig geloof zoals het in de Bijbel geleerd wordt.

43843, je hebt gelijk. Er staat idd niet bij dat je belooft dat je bij de kerk zal blijven. Dat was me me laatst verteld door iemand van de Gergem die daar belijdenis had gedaan.
Ik had dat voor waar aangenomen maar ik had het moeten nakijken, ecxuus.
Catherine
Zo wordt aan onze kinderen geen cath onderwijs gegeven hoor ! Er is ruimte voor discussie, dominee snijdt allerlei onderwerpen aan, zelfs films worden besproken ! En je belooft bij de doop je kinderen te onderwijzen en HELPEN onderwijzen ! Dat houdt niet op na de zondagsschool, juist niet zou ik zo zeggen.
43843
Petrus, het heeft niets met slaafse dienstbaarheid te maken als je je belofte aan de Heere gedaan bij de doop, wil nakomen. Als het goed is doe je dat met vreugde, 'al mijn geloften U betalen'. Wat is het nodig dat onze kinderen dit Bijbelse onderwijs krijgen, op een leeftijd dat ze nog ontvankelijk zijn.
Ik las zoëven dat Burgemeester van der Laan van Amsterdam er sterk voor is om homo-onderwijs te geven aan kinderen op de basisschool. Waarom? Hij zegt: 'We moeten hen heel vroeg normen en waarden bijbrengen"
De satan weet precies dat gif zo vroeg mogelijk gestrooid moet worden.
Wij als catecheten moeten hen de eerste beginselen leren, inscherpen! Dat heeft niets met systemen en schema's te maken. Het is kinderen al onderwijzend bij de Heere brengen. Net als een bedelaar die een andere bedelaar de plek aanwijst waar hij eten kan vinden.
Wij moeten hen jaloers maken op de dienst van de Heere, op Gods kinderen!
Het bloed van Jezus, elke catechisatieles doen druppen.
Onze kinderen moeten de Bijbel kennen.
Het Woord moet voor hen opengaan, gaan leven!
In deze weg wil de Heere door Zijn Heilige Geest kinderharten openen, zodat ze al vroeg de Heere leren kennen en liefhebben.
Naast het Bijbels onderwijs moeten we de dingen van deze tijd ook toetsen en moet er alle ruimte zijn voor persoonlijke vragen.
Laten we a.u.b. niet zo negatief doen over catechisatie. Wij moeten de kinderen de Bijbel leren lezen. Daar moeten we zo vroeg als mogelijk mee beginnen.
Burgemeester van der Laar heeft het goed begrepen, wij ook?
bakvis
43843 ik denk dat Petrus wel hetzelfde bedoelt als jij hoor!
Maar zoals Catherina het opschrijft lijkt het net dat je je kinderen onderwijst 'omdat je het nu eenmaal beloofd hebt'
Waarom sturen we onze kinderen naar een chr/refo school?? Omdat we willen dat ze zoiveel mogelijk over de Heere horen! Dat ze steeds meer en meer aan Hem verbonden raken! Dát is de reden en níet omdat ik dat nu eenmaal beloofd heb 'dus moet het maar' (sorry catherine, zo zul je het niet bedoelen maar zo komt het wel over) en dát is slaafse dienstbaarheid!
Geweldig hé, als kinderen al zo jong een schaapje van de Goede Herder willen zijn! Een van onze kinderen vertelde eens dat hij zo graag naar de Hemel wilde om bij de Heere te zijn! Heerlijk....worden als een kind!! En niet met allerlei zelfbedachte dogma's het de grond inboren!! Maar de kleine plantjes voeden, zodat ze mogen opwassen in de genad!
1a2b3c
Ik heb bij de doop niet belooft dat ik mijn kinderen naar de catecisatie zou sturen. Je kan ze ook zonder de catechismus onderwijzen, gewoon bij de bron blijven, de Bijbel.
Sorry voor de vergelijking maar het is net zoiets als doorfluistertje.
Je fluistert iemand een woord in en die geeft het weer door en die ook weer en aan het eind is het woord onherkenbaar.
De belijdenis moet zijn dat je gelooft in de Heere Jezus Christus en niet in een leer (hoe waar die ook is).
Als de catechismus zo Bijbels is wat kan er dan op tegen zijn om het alleen bij de Bijbel te houden?
Jezus preekte geen systeem, geen leer en hield er geen handboek op na maar Hij preekte het levende Woord. (een leer/systeem leeft niet)
Dan is het voor kinderen ook te begrijpen.
Niet dat ik de leer onbelangrijk vind, verre van dat.
Paulus schrijft er genoeg over maar ook dan houd ik het liever bij de Bijbel dan de catechismus.
petrus
@bakvis: jij begrijpt exact hoe ik het bedoel.
@43843: ik ben niet negatief over catechisatie, maar wel over de manier zoals het hier gegeven wordt/werd.
Verder ben ik het van harte met je eens. Eén van de mooiste uitspraken die ik ooit gehoord is deze: je moet daar zijn waar het Bloed vloeit.
Catherine
Nee bakvis, zo bedoelde ik het niet ! Maar ik ga mijn kinderen geen cath onderwijs onthouden. Ik kan ze ook vertellen en lezen uit en over de bijbel, maar dat is wel met MIJN kleur. Een predikant kan er veel meer uithalen en ook het feit dat je met allemaal leeftijdsgenoten zit, is een pluspunt.
Ik ben helemaal niet slaafs, 1 van onze kinderen is naar een seculiere middelbare school gegaan, om diverse redenen. Wij hebben daar genoeg over moeten aanhoren ! Ons zelfs moeten verantwoorden ! Ik werd op den duur er gewoon geirriteerd over, kun je dat begrijpen ? Tjonge, dat uitgerekend jullie je kind naar DIE school sturen !
Nee, hij koos er ZELF voor en wij vonden het ook beter, om die en die reden.
Hij heeft inmiddels eindexamen gedaan en is totaal niet van zn geloof afgevallen, om het zo maar uit te drukken. Sterker nog: hij heeft beter leren nadenken en moest voor zn principes uitkomen. Dat is wat anders dan willoos meehobbelen op een refoschool waar ook van alles uitgevroten wordt.