Vragen om een vriend

Ds. J. Westerink / 1 reactie

Vraag

Ik ben een 23-jarige vrouw en ik wil de Heere volgen op mijn levenspad. Ik wil dicht bij Hem leven om Zijn vrede en gemeenschap te ervaren. Bij Hem is het goed! Eerder in mijn leven is het zo verkeerd gegaan, toen ben ik bij Hem vandaan gedwaald voor vele jaren. Toen overkwamen me veel tegenspoeden. Nu is er weer vrede in mijn hart, want ik ben vrijgekocht door Hem en ik wil Zijn geboden bewaren. God belooft veel als je in Hem gelooft en Zijn geboden bewaart. Aan de ene kant zou ik graag een vriend willen hebben, dat lijkt me fijn. Nu lijkt het wel of ik toch wat mis, voor mijn gevoel dan. Mijn verstand zegt echter: wil ik wel echt een man? Kan ik van hem houden op een echte liefdesmanier, in de vorm van gevende liefde? Wil ik een man voor mezelf omdat ik voor hem wil zorgen, of meer omdat ík het zo graag wil? Dan is het toch dat laatste. Daarom denk ik: mag ik dan wel een vriend vanwege deze reden? Bovendien ben ik erg op God gericht, maar ik denk dat als ik een relatie heb, dat ik dan meer op die vriend of op mezelf gericht zal zijn. In het verleden liep mijn relatie verkeerd, dus ik associeer een relatie niet echt met geluk. Kortom, ik weet niet of een relatie voor mij(n relatie met God) goed is en of ik er wel gelukkiger van zal worden. Dat ik dat nog steeds niet weet, zorgt ervoor dat ik niet goed weet wat ik bidden moet. Moet ik nu alleen maar bidden: Uw wil geschiedde en erop vertrouwen dat God mijn leven leidt? Mag ik vragen om een vriend? Moet ik iets anders vragen, bijvoorbeeld: Wilt U mij een vriend geven, maar als dat niet goed voor me is dan niet? Of stuur ik het hierdoor al meer naar één richting? Ik zou wel graag een vriend willen die echt in God gelooft en de Bijbel ook erg serieus neemt, niet op een wettische manier, maar op een radicale manier om te strijden tegen de zonden en te geloven in God die de overwinning geeft en ook een volkomen overgave aan God wil. Hoe kom ik aan een vriend die dezelfde opvatting heeft en met wie ik kerkelijk gezien door één deur kan? Ik kom nu vaak jongens tegen die, óf veel rechtser, óf veel linkser zijn dan ik. Dat is lastig. Welke middelen mag ik wel en niet gebruiken om in contact te komen met iemand die ook op deze manier gelooft?

Antwoord

Beste zoekster,

Wanneer ik jouw schrijven goed begrijp, heb jij de Heere leren kennen in je leven en zoek jij nu een man, met wie je samen de Heere mag volgen en dienen. Niet één die je van Hem aftrekt, maar met wie je samen mag volgen op de weg die Hij wijst. Je zegt zelfs: als het niet zo iemand is, dan maar liever niet (al lees ik in je brief ook een bepaalde aarzeling vanwege de consequenties die dat heeft). Je hebt inmiddels, zo begrijp ik, teleurstellende ervaringen.

Laat ik een paar dingen mogen zeggen. Allereerst: dat een vrouw verlangt naar een man om met hem het leven te delen in liefde en trouw, is een heel vanzelfsprekende zaak. Zo heeft de Heere ons geschapen
Vervolgens, dat een vrouw die de Heere leerde vrezen, een man begeert die de Heere ook vreest, is een hele bijbelse zaak. Paulus schrijft: -ik zeg het met eigen woorden- trouw met wie je wilt, mits in de Heere. Allerlei andere dingen kunnen ook best van belang zijn, maar dit is een absolute voorwaarde. Alleen wanneer je ieder persoonlijk en samen de Heere vreest, kun je elkaar als "erfgenamen van de genade des levens" bijstaan in alle dingen die tot het tijdelijke "en eeuwige"(huwelijksformulier)  leven behoren.

Een gebed om een man die de Heere vreest, is dus een goed gebed. En wanneer je daarbij zegt: Heere als het beter is voor mijn verhouding tot U en mijn volgen van U, geef me dan maar geen man en geef me rust in het feit dat u mij als "single" een plaats wilt wijzen, dan is dat ook een gebed dat de Heere aangenaam is.

En wat dat "rechtser" of "linkser" betreft: in een verkeringstijd kun je ook naar elkaar toegroeien. Ooit zei een jonge vrouw tegen me: Ik denk dat ik nooit zal trouwen, maar ik mag geloven dat ik behoor tot de bruid van Christus. Dat is het belangrijkste. En die andere relatie: God wil Zelf je Leidsman wezen. Let maar op op Zijn hand.

Gods zegen toegewenst,
Ds. J. Westerink

1 reactie
Alphonsus
Fil 4,6:
Weest in geen ding bezorgd, maar laten bij alles uw wensen door gebed en smeking met dankzegging bekend worden bij God.

Aldus ook deze zorg/vraag van je afzetten en laat je wens om de juiste man te mogen ontmoeten een deel van je gebed zijn. Dank God voor de redding uit je voorbije jaren.

Wanneer Hij redt is dat niet om je dan weer alleen achter te laten.
Het mogen laten ontstaan van een op Christus gericht gezin (met eventuele kinderen) dat is waar deze maatschappij zo'n behoefte aan heeft. Dat wil God zegenen. Dan geldt wat in 2 Kron.16,9 staat:
Want des HEREN ogen gaan over de gehele aarde, om krachtig bij te staan hen, wier hart volkomen naar Hem uitgaat.

Heb jij zo'n hart dat VOLKOMEN naar Hem uitgaat dan zal Hij aan jou de wensen van jouw hart op Zijn tijd geven.