(...) Toch blijft hij steeds maar in mijn gedachten en hoop ik dat wanneer ik he...

Alie Hoek - van kooten / Geen reacties

Vraag

Ik heb vijf maanden verkering gehad met een hele lieve jongen, maar mijn verkering is nu enkele maanden uit omdat ik twijfelde of ik wel genoeg van mijn vriend hield. We spraken niet zo makkelijk over belangrijke dingen en waren erg verschillend qua karakter. Toch blijft hij steeds maar in mijn gedachten en hoop ik dat wanneer ik hem zie (ik zie hem af en toe) er iets verandert waardoor ik weet dat ik het weer goed kan maken. Ik weet dat hij het er moeilijk mee heeft en zou zo graag wat voor hem willen betekenen en hem willen zeggen dat alles weer goed komt, maar iets van binnen houdt mij tegen. Soms denk ik dat ik vooral alles er omheen mis, maar niet echt de persoon zelf. Misschien is het meer eigenliefde? Als ik vrijblijvend terug zou kunnen gaan om te kijken of het weer beter gaat zou ik het zeker doen, maar ik ben bang dat het dan op den duur toch weer mis gaat. Hoe moet ik hier mee om gaan? Een meisje van 20.

Antwoord

Je kunt nu eenmaal van te voren niet weten of het goed zal gaan. Niemand heeft die zekerheid vooraf. Daarom ook heb je verkering om zo te zien of je wel of niet bij elkaar past. Het heeft ook z’n tijd nodig. Het durven aangaan van een relatie zal altijd met ups en downs gepaard gaan, met zekerheid, maar ook met twijfel.

Wel is het zo dat je je in een relatie moet durven geven. Als je elkaar echt wilt leren kennen, dan zul je interesse moet hebben in die ander, maar die ander ook in jouw wereld moeten durven toelaten. Als je van te voren weet, dat je dat nooit zult durven, is het misschien wel goed daar vroegtijdig professionele hulp bij in te schakelen.

Maar hoe dan ook, ik vind het sowieso wel goed om wanneer een verkering is uitgegaan er na een paar maanden nog eens over door te praten. Je hebt er dan wat meer afstand van kunnen nemen, je weet nu elkaars zwakke punten. Je kunt er zelf aan werken en er rekening mee houden voor de ander. Bedenk ook dat je elkaar wel mocht anders was je toch niet aan die verkering begonnen? Dus wat is er mis mee om nog eens een en ander door te praten. Dat kan echt verhelderend werken. Soms gaat een verkering dan weer aan. En als dat niet zo is, heb je het op deze manier goed afgerond en kan dat vervolgens rust geven.

Alie Hoek-van Kooten

Tags in dit artikel:

verkering