Niet gelovig

C. M. Chr. Rots - de Weger / 7 reacties

Vraag

Ik zit met een probleem. Ik heb sinds kort verkering met een meisje van wie de ouders erg christelijk zijn. Ik kom niet uit een christelijk gezin en ik ga niet naar de kerk. Mijn vriendin gaat zelf al jaren niet meer naar de kerk met haar ouders, omdat het haar totaal niet ligt. Ze gaat liever naar een 'mildere' kerk, maar dat wordt haar verboden. Haar vader en moeder bemoeien zich constant met haar. Ik heb haar ouders nog niet eens gezien, maar ze steken nu al de draak met me; het wordt volgens hen niets tussen ons en mijn vriendin zou mij moeten laten gaan, puur vanwege het feit dat ik niet gelovig ben. Al zou ik gelovig zijn, maar niet bij dezelfde kerk horen, dan zou het net zo gaan. Mijn vriendin heeft nu constant ruzie thuis, zo erg dat ze haar woede op mij gaat richten, terwijl ik haar alleen maar wil helpen. Ik hou van haar en wil haar niet kwijt, maar ik weet niet wat ik nu moet doen!

Antwoord

Beste vraagsteller,

Tja, je zit in een lastig parket zoals dat heet. Verliefd op een aardig meisje, maar niet geaccepteerd door haar ouders. En dat om het geloof of de kerk. Blijkbaar is “erg christelijk zijn” belangrijk voor haar ouders. Daar is niets mis mee, maar geeft nu wel zoveel stress, dat het voor allemaal moeilijk wordt.

Om te beginnen: ga er vanuit, dat de ouders van dit meisje het beste voor hun dochter willen. Zowel wat geloof/kerk aangaat als wat een relatie betreft. Wat “het beste” is? Daarover kun je van mening verschillen! Hoe oud zijn jullie? Is zij? Ouders hebben -als het goed is- opgevoed tot zelfstandigheid en het leren maken van eigen keuzes. Wanneer een dochter volwassen is geworden kunnen ouders niet blijven verbieden of dwingen tot gehoorzaamheid. Als een dochter andere keuzes maakt dan haar ouders kan dat veel verdriet geven, maar het is haar goed recht.

Dat jij haar wilt helpen vind ik een mooie gedachte, maar wààrmee help je haar? Zich tegen haar ouders afzetten… is niet helpend! Dat zij boos wordt op jou is ook niet helpend. Wanneer jullie elkaar (beter) willen leren kennen -ik neem aan dat “sinds kort verkering” betekent dat je haar onlangs hebt ontmoet- is het goed om elkaars leefwereld te leren kennen. Dat betekent in jouw geval: verdiep je eens in het geloof, algemeen gesproken. Verdiep je eens in de kerk waarvan zij lid is, en in die waar zij lid van zou willen zijn. Laat aan haar ouders merken dat het je ernst is wat hun dochter betreft. Neem de tijd die nodig is, overhaast niets. Probeer negatieve kritiek op jou om te buigen in een positieve houding door zélf positief in de relatie te staan. Als dat allemaal -op den duur- niet helpt, vraag je dan af of jullie wel bij elkaar passen.

Er zal dus veel, heel veel gesprek en geduld voor jullie allemaal nodig zijn! Maar dat is niet onmogelijk. Om je een mooi Bijbelgedeelte te leren: zoek 1 Korinthe 13 maar eens op, waar het gaat over de betekenis van de liefde! Ik wens je alle goeds toe, voor jezelf en voor jullie samen!
Laat nog maar eens van je horen…

Gode bevolen,
Marijke Rots

Tags in dit artikel:

verkering
7 reacties
Catherine
Wat geeft mevrouw Rots toch altijd wijze antwoorden ! Ik kijk altijd meteen als zij een vraag beantwoord heeft. Ik leer veel van haar. Dank u wel mevrouw Rots. Mijn complimenten bij deze. Groet van Catherine
Klaassen
Mogelijk om wat begrip te creëren voor de situatie van de ouders zou ik er aan toe willen voegen dat wanneer een gezin tracht te leven naar Gods Woord dat dit dan ook gevolgen heeft. Zo is het wel zo dat kinderen volwassen worden en zelfstandig beslissingen moeten en mogen nemen. Maar als deze beslissingen indruisen tegen Gods Woord dan is het niet meer dan gewoon dat ouders daartegen waarschuwen. En ook dan blijft het vijfde gebod nog steeds in stand (ook voor getrouwde / uithuizige / volwassen enz. kinderen). We behoren onze ouders te eren. Al denken we er zelf mogelijk anders over. Zeker als ze geen onredelijke eisen stellen wanneer ze vragen of we naar Gods geboden willen leven. Gods Woord zegt daarover: “Gij kinderen, zijt uw ouders gehoorzaam in den Heere;” en de reden daarvoor staat daar gelijk erbij namelijk: “want dat is recht.” (Efeze 6:1)

Zoals al aangegeven is de reden dat ouders niet staan te springen dat hun dochter omgang zoekt met een ongelovige omdat ze niet graag zien dat hun dochter de kerk verlaat. Want het is vooral in de kerk onder de verkondiging van Gods Woord dat de Heere harten wil bekeren. En Paulus (een apostel die verscheidene delen van de Bijbel geschreven heeft) zegt in 2 Korinthe 6 vanaf vers 14 dat een gelovige geen juk met een ongelovige moet aantrekken. En daarmee bedoeld Paulus dat we het beste niet kunnen trouwen met iemand die ongelovig is. Paulus vraagt dan: Wat heeft Christus met Belial of wat deel heeft de gelovige met de ongelovige? Dus net zo min als Christus Zich verbindt aan de duivel zomin behoort een gelovige zich te verbinden aan de ongelovige.

En zoals ook al hierboven geschreven, als u werkelijk van het meisje houdt laat dit dan ook zien door u aan te sluiten bij de kerk. Vraag de ouderlingen van de gemeente waartoe dat meisje behoord of u onderwezen mag worden in de leer. En bezoek trouw de kerkdiensten. Neem zo ook uw meisje weer mee terug naar de kerk. Dan toont u ware liefde voor uw meisje en eerbied voor de ouders van het meisje. En de God van Hemel en aarde zal u hiervoor zeker zegenen, hetzij in dit leven, hetzij in het toekomende leven. Want Hij heeft beloofd dat in het onderhouden van Zijn geboden grote loon is.
Alphonsus
Volg hier nu de weg van de verootmoediging!!
Mat 5,38:
Maar Ik zeg u, de boze niet te weerstaan, doch wie u een slag geeft op de rechterwang, keer hem ook de andere toe; 40 en wil iemand met u rechten en uw hemd nemen, laat hem ook uw mantel; 41 en zal iemand u voor één mijl pressen, ga er twee met hem.
corrie
@ Klaassen: ik vind dat iemand zich uit overtuiging moet aansluiten bij een kerk, niet om zijn schoonouders daar een plezier mee te doen!
dijna61
Beste vraagsteller, als je wat meer wilt weten over het christelijk geloof wil ik je graag de volgende sites doorgeven:

www.ikzoekgod.nl
www.onbekendegod.nl
www.waaromjezus.nl
www.alpha-cursus.nl

Je noemt de ouders van je vriendin "erg christelijk", maar als ze de draak steken met jou en zich overal mee bemoeien en je vriendin verbieden naar een andere kerk te gaan dan is dat helemaal NIET christelijk.
Ik hoop dat je zelf de bijbel en de God van de bijbel leert kennen. Dan zul je nl. zélf ontdekken wat echt christelijk is en wat niet.
Rianne1357
Mooi goed verwoord wat Liefde inhoud. zo anders als tegenwoordig de wereld elkaar "lief heeft" ik heb ook getrouwde kinderen. die gelukkig wel in het spoor gaan. al zullen ze anderen gedachten en ideeen hebben als wij misschien. maar dat is wel hun recht. ze zijn volwassen. als je bv niet met je kinderen kan praten( wat ik wel goed kan) gelukkig, dan kun je altijd voor ze bidden!!!! en probeerr ook naast wat ji jzegt, waar ik het overigens helemaal mee eens bent, ook als ouders deze jongeman toch hartelijk te ontvangen. laat hem vooral zien dat De kerkdienst een liefde dienst is in je handel wandel en in relatie vorm. sta open om elkaar te leren kennen. dan kun je ook een keer wat zeggen.
Catherine
Hij heeft de ouders nog niet eens ontmoet en weet nu al dat ze de draak met hem steken ? Wat vertelt dat meisje dan ? Ik snap het niet zo goed. Wat is dit voor een basis ? Zij komt uit een chr gezin maar zoekt zelf een "mildere" kerk. Wat is dat precies ? Waar de zonde niet bij name genoemd wordt of zo ? Ik vind het nogal vaag klinken en een tikje onvolwassen. Ga eerst een kennismaken met die ouders.