Nog steeds geen partner

Ds. H. Veldhuizen / Geen reacties

Vraag

Ondanks dat ik inmiddels 40 jaar ben, heb ik nog steeds geen partner. Wel contactadvertenties gezet en er op gereageerd, etc. Maar geen resultaat. Hierdoor ben ik vaak depressief en heb zelfs gedacht om er letterlijk een einde aan te maken. Wat moet ik doen? Ik wil zo niet verder alleen.

Antwoord

Beste vriend of vriendin,

Het is goed dat je je vraag gesteld hebt: je bent 40 jaar en hebt nog steeds geen partner. Je hebt contactadvertenties gezet en erop gereageerd, maar zonder resultaat. Verdrietig voor je. Vooral omdat het je vaak depressief maakt. Je hebt zelfs gedacht om er letterlijk een einde aan te maken. Wat moet je doen? Je vraag is duidelijk. En ook je sterke verlangen naar een partner. Ik zal je proberen te antwoorden. Ik hoop dat ik je kan helpen. Ik ga, als je dat goed vindt, voor de helderheid in punten over.

1. Je verlangen is heel begrijpelijk. En ook heel wezenlijk. Er zijn mensen die alleen door het leven gaan en die dat verlangen niet hebben. Maar ik denk dat dat een uitzondering is, in die zin: ze hebben ermee leren leven dat ze zonder levenspartner zijn, maar misschien ook wel door veel verdriet heen. Sommigen hebben op een geweldige levensvervulling gevonden. Want, laat ik dat meteen maar zeggen: getrouwd zijn is niet alles. Je zou 1 Korinthe 7 eens moeten lezen, misschien aan de hand van een goede verklaring. Paulus zegt daar o.a. dat een ongetrouwde zich meer bekommert met de dingen van de Heere en hoe hij/zij de Heere zal behagen, dan een ongetrouwde (vers 32-33). Natuurlijk gaat dat niet altijd op. Maar er zit wel een grote kern van waarheid in. En, -vind je het erg dat ik je daar op wijs?- Paulus noemt het ongetrouwd zijn in vers 7 een gave. Er staat in het Grieks het woord charisma, dat betekent: genadegave. Nu kan ik me heel goed voorstellen dat jij dat zo niet ziet. Paulus bedoelt het ook niet absoluut, dat dat voor iedereen zou gelden. Maar ook niet omdat hij zelf ongetrouwd is. Daarom is het mooi om er over na te denken. “Laten zij die nooit tot een huwelijk kwamen vooral niet denken dat zij minder bedeeld zijn”, las ik onlangs, “ook al is de ongehuwde staat soms een verborgen kruis”. Dat laatste is het voor jou. Maar misschien wil je toch eens over die woorden en over het woord charisma nadenken.

2. Je hebt verschillende keren een contactadvertentie gezet en op zo’n advertentie gereageerd. Dat mag ook! Je mag de middelen bewandelen die God je aanreikt. Er zijn ook christelijke huwelijksbureaus. Ik heb er verschillende keren goede dingen van gezien. Als je, zeker bij contactadvertenties, maar oppast! Soms kun je op een heel verkeerd spoor terecht komen waardoor een eventueel contact op een grote teleurstelling uitloopt. In het algemeen raad ik aan: informeer bij de predikant van de gemeente waartoe de contactpersoon behoort voordat je verdere stappen onderneemt. Vrijwel elke predikant heeft wel eens een telefoontje gekregen met de vraag om vertrouwelijk informatie over een bepaalde persoon. De advertenties waren bij jou echter zonder resultaat. Beste vriend of vriendin, zul je je er niet minderwaardig om voelen? Je bent geen haar minder dan welke getrouwde man of vrouw ook. Probeer zo naar andere mensen te zien, en vooral ook naar jezelf te zien. Zul je je in je depressieve buien ook niet laten gaan, beste vriend(in)? Ook jij mag er zijn, ook al heb je teleurstellingen ervaren. De Heere wil ook jou zien. Weet je wat de naam Heere betekent: “Ik zal (er voor jou) zijn”, of: “Ik ben (er voor jou)” (Exodus 3:14). De Heere is er ook voor jou.

3. Ik denk aan Paulus’ woorden in Filippenzen 4:6: “Laat uw begeerten in alles (! Ook dus dat je uitziet naar een levenspartner), door bidden en smeken (2 woorden gebruikt Paulus ervoor), met dankzegging bekend worden bij God.” Van die tekst is natuurlijk veel te zeggen. Ik onderstreep voor jou (je vindt het toch niet erg dat ik dat doe?) de woorden: met dankzegging. Probeer de Heere te danken voor wat je wel hebt. Ik ken je niet, maar laten we zeggen: je gezondheid, je werk, je inkomen, de gemeente waartoe je behoort, de Bijbel, God. Danken maakt het leven anders en in veel opzichten rijk en gevuld. Ook al weet ik dat wat ik zeg heel goedkoop bij je kan overkomen.

4. Probeer zoveel mogelijk in contact te komen of te zijn met leeftijdgenoten. Niet geforceerd, want dat bewerkt meestal het tegendeel. Maar op een heel natuurlijke wijze. Ik denk aan een koor (als je van zingen houdt), aan een vakantiereis met leeftijdgenoten, aan je inzetten in de gemeente waartoe je behoort. Nog eens: niet geforceerd of in een kramp. Je gaat in de eerste plaats naar het koor om te zingen en met een vakantiegroep mee vanwege de vakantie, enz. Maar de kansen dat je iemand “ontmoet” (in de zin zoals je graag wilt) maak je daardoor wel groter. Het spreekt natuurlijk vanzelf dat je graag iemand ontmoet met wie je de Heere kunt dienen en met wie je kunt bidden, danken, maar de kerk gaan, enz. Zoek het daarom vooral in christelijke organisaties of contacten.

5. En als je toch alleen door het leven moet? Ik hoop het, gezien je verlangen, niet. Toch stel ik je een paar vragen: zou de Heere dan met jouw leven ook geen bedoeling hebben? Zou je eens heel sterk willen overdenken dat er meer is dan getrouwd zijn? Dat je je misschien meer kunt inzetten voor een ander, een naaste die God op je weg plaats, of voor de dienst van God? Er zijn, ook in vrijwilligerswerk vaak van die mooie taken.

6. Waarom zou je niet eens naar je dominee toegaan (als die er is) en je verdriet aan hem voorleggen? Ik heb zelf verschillende keren iemand bij me gehad die met hetzelfde verlangen zat als jij. Een dominee is als het goed is een pastor (= herder) en om pastoraal advies te geven en een luisterend oor (en hart!) te zijn voor een ander.

7. Weet je dat er een boek is over het alleen zijn? Misschien zou je het kunnen lezen. Het heet: “Als je alleen staat”. De schrijver weet ik niet, maar het is in de serie Praktisch & Pastoraal uitgegeven bij uitgeverij Groen in Heerenveen. De serie is een heel pastorale serie, waarvan ik de boeken graag lees.

Misschien kun je ook lezen wat ik eerder over ongetrouwd zijn op Refoweb schreef.

Beste vriend(in), ik hoop dat ik je wat geholpen heb. Van harte hoop ik hoop dat je de levensvervulling mag vinden die je blij en dankbaar maakt. God zegene je!

Ds. H. Veldhuizen