Verstopte neus

drs. J. de Jongh-van Hoof / 4 reacties

Vraag

De laatste tijd heb ik erg veel last van een verstopte neus als ik lig en met name als ik wakker word. Als ik een poosje rechtop zit, trekt het weg. Het is al ruime tijd bekend dat ik huisstofmijtallergie heb en ik krijg daarvoor van de dokter het medicijn Fexofenadine. Ook ben ik eigenlijk heel mijn leven al snel verkouden. Ik slik daarom vitamine C en probeer er een gezond voedingspatroon op na te houden. Ik heb ook een een tijdje bij de KNO-arts gelopen voor deze klachten. Helaas kon hij ze niet verhelpen. Vroeger kreeg ik een Flixonase of Budesonide nevelspray, maar ook die helpen niet meer. Tegenwoordig moet ik echt bijna rechtop slapen, omdat ik anders last heb van mijn verstopte neus en mijn huisgenoten ook. Ik schaam me best wel voor dat gesnuf. Kunt u mij alstublieft verder helpen?

Antwoord

Een chronisch verstopte neus kan de volgende oorzaken hebben: Allergie,  poliepen,  een scheef neustussenschot en dergelijke, zeldzame zaken.

Bij de eerste twee items hebben de neussprays goed effect: oa flixonase, budesonide en vergelijkbare middelen (dan moeten de poliepen natuurlijk niet heel groot zijn). Deze middelen dien je dan trouw en chronisch te gebruiken. Het effect merk je meestal na circa 3 weken.

Bij een allergie werken ook andere middelen waaronder de tbl die je inneemt. Ook zijn  er allerlei saneringsadviezen mogelijk bij huisstofmijtallergie en verder de kussen, matras en dekbedhoezen. Mocht niets baten rest je niets anders dan een bezoek aan een allergoloog of kno-arts.

Zo te lezen heb je al het een en ander geprobeerd zonder succes. Rechtop moeten slapen is m.i. toch wel een reden om de huisarts weer eens te consulteren.

Groeten, José de Jongh-van Hoof

Tags in dit artikel:

medisch
4 reacties
Catherine
Niks doen ! Het is even doorbijten, maar echt, dan gaat het over. Wel moet je de allergie aanpakken met tabletjes o.i.d. Maar alles wat je in je neus spuit, irriteert de boel nodeloos. Bij heel veel slijmvorming gewoon met lekker veel zout water spoelen (1 theel op een glas lauw water) in je hand gooien, opsnuiven. Ik kon zelf helemaal niet tegen die sprays, kreeg er bloedneuzen van. Dus stopte radicaal met alle sprays.
shaila
Inderdaad het opsnuiven van zoutwater. ik doe altijd een kleine theelepel zout op een glas water. En dan met een theelepen wat zoutwater opsnuiven. Op bed leg ik vaak een in tweeén gesneden ui op mijn nachtkastje. Het helpt echt!!!!

Al die spray`s die je opnoemd zijn echt heel slecht! Ik heb ze ook heel veel gebruikt. Je raakt er een soort aan verslaafd en dan word het probleem steeds erger.
Ik ben door het het zoutwater en de ui van de sprays af!!!

Succes!
bootje
Juist wel wat doen, heel herkenbaar! Maar idd niet oneindig neusspray gebruiken. Jaren dezelfde klachten gehad. Dan neusspray dan dit dan dat, de huisarts zei nog net niet wat klets je nu. Maar na misschien 2 jaar lang elke 3 mdn bij de huisarts en kno arts zitten kwam er een vervangend arts achter dat mn tussenschotje harstikke scheef stond. Neus is gebroken, holtes schoongemaakt en heb nergens meer last van HEERLIJK!
zandkasteel
Heel herkenbaar, ik ben verslaafd aan neusspray, al gaat het in droge tijden beter dan in vochtige tijden. Huis wordt goed gelucht en schoongemaakt, veel gladde vloeren. En dan nog....
Vaak flixonase etc gebruikt, help niet op lange duur. Het enigste wat bij mij helpt is neusspray. Gebruik het nu al wel 15 jaar en heb altijd flesje op voorraad.
Ik weet dat het slecht is, maar het blijft al die jaren gelijk en niet erger. En het werkt gelijk.