Liever bikini

Ds. A. van Vuuren / Geen reacties

Vraag

Ik ben een jonge vrouw van 21 en zou graag een vraag willen stellen. Het is zomer en ik hou er zelf erg van om te zwemmen/naar het strand te gaan. Mijn ouders willen dat ik dan een badpak draag. Ik ben behoorlijk dun, dus voel me daar niet prettig meer in de laatste jaren. Zelf zou ik liever een nette bikini met short dragen. In hoeverre is het geoorloofd om in dit soort dingen, op deze leeftijd, eigen keuzes te maken of juist je ouders te volgen? Hoe vind je hier evenwicht in zonder in conflict te komen met het vijfde gebod en toch jezelf als persoon te ontwikkelen tot individu met eigen afwegingen, uiteraard op basis van de Bijbel!

Antwoord

Beste (jonge-)dame,

Je vraag is erg helder, je wilt de Heere gehoorzamen door je ouders te gehoorzamen. Ik ben blij dat je zo respectvol met je ouders wilt omgaan. Dat is bijbels gezien een juiste instelling. De Heere heeft zelfs aan het navolgen van het vijfde gebod een speciale belofte verbonden.

Ik begrijp dan ook je dilemma. Je wilt je ouders niet kwetsen, anderzijds zie je bijbels gezien geen kwaad in wat je op dit punt wilt. Je wilt er niet uitdagend/onzedelijk bij gaan lopen, maar je voelt je hoogst ongemakkelijk bij het dragen van een badpak.

Bedenk dat er bijbels gezien een grens is aan het ouderlijk gezag. Vaak gebruikt de apostel Paulus het beeld van gelovigen die niet meer zijn als onmondige kinderen. Ouders kunnen met een beroep op het vijfde gebod niet maar alles vragen/eisen van hun kinderen. Ouderlijk gezag dient er toe dat de kinderen worden opgevoed in de vreze van God, opdat ze later als volwassen mensen zelf als christen/christin beslissingen kunnen nemen. Het is niet goed als ouders kinderen op die leeftijd nog betuttelen. Het eren van de ouders is niet in strijd met het maken van eigen keuzes als je volwassen bent geworden. Het gaat dan natuurlijk wel over keuzes die bijbels zijn. Keuzes die biddend genomen worden, over dingen waarvoor je God kunt danken en onderdeel uitmaken van een leven tot Zijn eer.

Bespreek dat in alle rust en liefde met je ouders. Vertel ze dat je ze wilt blijven eren, maar als volwassen mens je eigen keuzes wilt maken zonder in strijd te komen met Gods heilzame geboden.

Veel wijsheid, liefde en vrijheid in God toegebeden.

Ds. A. van Vuuren

Lees meer artikelen over:

kledingouders erenzwemkleding