Onrein in de kerk trouwen

Ds. W. van Vlastuin / Geen reacties

Vraag

Mijn vriend is thuislezer en ik ben Nederlands Hervormd op G.G. Hij gaat met mij mee naar de kerk, maar hij kan het niet met zijn geweten verantwoorden om in de kerk te trouwen. Hij zegt: hoe kan ik in de kerk trouwen als ik/we niet rein zijn van elkaar? Nu is mijn vraag, hoe ver mag ik daar in mee gaan? Is het niet zo dat ik hem boven God stel als we niet in de kerk zouden trouwen?

Antwoord

Beste trouwlustige,

Je vriend heeft gelijk dat je niet zondermeer Gods zegen over je huwelijk kunt vragen als je niet rein bent van elkaar. Als wij zondigen, kunnen we niet de zegen van de Heere vragen. Wie een overtreder van de wet is, ontkracht de belofte van God (Romeinen 2:17-29).
Tegelijk heb jij gelijk dat je niet zonder Gods zegen het huwelijk in kunt. Het is Gods eigen inzetting. Je bent zo volkomen van de Heere afhankelijk. Om het huwelijk rein en zuiver te bewaren. Om er naar Gods bedoeling mee om te gaan. Om elkaar niet alleen in de tijdelijke dingen te helpen, maar vooral ook in de eeuwige. Opdat je huwelijk geen stap ter hel, maar een stap ter hemel zal zijn. Voel je dat ook zo?

Is er dan geen weg? Het zou geen wonder zijn als er geen weg was. Maar het wonder is dat er wel een weg is. Wie zijn zonde belijdt en laat, zal barmhartigheid verkrijgen (Spreuken 28:13). Het is onbegrijpelijk dat de Heere moedwillige zondaren nochtans terugroept en genade biedt.

Ga dan samen op je knieën voor de Heere en belijdt Hem je zonde, je onreinheid, je schuld. Dat je Zijn heilig huwelijk niet heilig hebt gehouden. Dat je je vergrepen hebt aan Zijn inzetting. Dat je een blaam hebt geworpen op het huwelijk dat een afbeelding is van de zuivere verhouding tussen Christus en Zijn bruid. Ween je smart uit voor Zijn aangezicht en smeek Hem om genade. Omdat Hij zo genadig is.

Als de zonde niet publiek is geworden, heb je aan persoonlijke belijdenis voldoende. Hoewel het goed kan zijn om er in vertrouwen ook met een ambtsdrager erover te spreken (Jacobus 5:16). Als de zonde echter wel publiek is, dan moet deze ook publiek worden erkend. Opdat er geen smet op de heilige gemeente van God wordt geworpen.

Ik hoop dat je je samen mag verwonderen over de onbegrijpelijke genade van God. Dat je zonde een middel is om de lof van God te bezingen. Dat je zo samen neerknielt in Gods huis om Zijn zegen te vragen en... te krijgen! Wat een heerlijk wonder als je de woorden van het huwelijksformulier zo heel persoonlijk mag horen. Dat onze Heere God jullie samenvoegt tot deze heilige staat en dat alles wat je daarin overkomt, uit Zijn hand ontvangt. En dat jullie huwelijk dan zelfs tot je zaligheid nuttig zal zijn... Kun je dat klein krijgen? Dat krijg je niet klein, omdat God zo groot is. Komt, maakt Hem dan groot!

Ds. W. van Vlastuin

Lees meer artikelen over:

seksualiteit voor het huwelijk