Graag zou ik uit de mond (in dit geval het toetsenbord) van een predikant een an...

Ds. P. van der Kraan / Geen reacties

Vraag

Graag zou ik uit de mond (in dit geval het toetsenbord) van een predikant een antwoord horen op de volgende vraag: Waarom hebt u Christus lief? Als het mogelijk is zo uitgebreid mogelijk.

Antwoord

Beste vragensteller,

Zo nieuwsgierig als jij bent naar mijn antwoord op je vraag, zo nieuwsgierig ben ik naar de reden van jouw vraag. Die mag ik misschien nog eens van je horen. Maar misschien wil je alleen maar weten wat de drijfveer is van een dienaar van het goddelijke Woord. Die behoort liefde tot zijn Meester te zijn. Als het goed is is, is hij “his Masters voice”.

Je vraagt om een zo uitgebreid mogelijk antwoord. Toch zal mijn antwoordkort zijn. Waarom? Omdat de liefde geen lange beschouwingen vereist. Liefde is immers niet te analyseren en daarom ook niet uit te zeggen. Je kunt er wel van zingen. En vaak kun je dan beter zeggen wat je bezielt dan via zakelijke taal.

Laat mij dit zeggen: ik heb de Heere Jezus lief omdat Hij mij eerst heeft liefgehad. Dat is geen standaardzin, maar volle waarheid. Juist het feit dat Zijn liefde voor mij volstrekt en van eeuwigheid vooraf gaat aan mijn liefde tot Hem, maakt dat ik niet anders kan doen dat de Heere Jezus liefhebben. Daarbij komt nog (en dat is niet minder dan Zijn liefde van eeuwigheid, het is er het bewijs van, het is Zijn liefde in de praktijk) dat Hij alles gedaan heeft om mij te verlossen uit de macht van satan. Dat Hij voor mij gestorven is aan het kruis en mij van de vloek en schuld van de zonde en zo van de eeuwige straf verlost heeft.

Heel persoonlijk: toen de Heere mij mijn zonden liet zien en het voor mij onmogelijk werd om die te betalen, toen ik God alleen maar gelijk kon geven als Hij mij zou straffen... toen heeft de Heere Zijn Zoon bij mij en mij bij Christus gebracht. En toen het God behaagde Zijn Zoon als Middelaar en offer voor mijn zonden aan mij te bekend te maken, toen kon ik niet anders dan Hem aannemen én belijden: mijn Heere en mijn God. Sinds die dag (al lang geleden) heb ik de Heere Jezus lief.

Tegelijk weet ik dat Zijn liefde en trouw voor mij vele malen groter zijn dan die van mij voor Hem. Dat maakt mijn liefde nog groter, hoewel ze bij die van Hem voor mij niet in de schaduw kan staan. Daarom zal ik Hem eeuwig lief hebben en Hem zolang ik leef aanwijzen en aanprijzen als de enige en volkomen Zaligmaker, want ik weet dat Hij daardoor juist temeer geprezen wordt. En dat is mijn Jezus meer dan waard!

Weet je wat ik hoop? Dat door dit korte antwoord bij jou het vuur van liefde tot deze Zaligmaker mag aanwakkeren. Dan zou ik pas echt blij zijn.

Zoek Hem veel want Hij wil gevonden worden door allen die Hem oprecht zoeken!

Ds. P. van der Kraan