Baantje bij Bekende Nederlander

Ds. A. Huijgen / 8 reacties

Vraag

Als eerstejaarsstudente kan ik via via een baantje in de huishouding krijgen bij onchristelijke mensen. De man is een Bekende Nederlander en staat met zijn bedrijf overal bekend. Met hem zal ik niet veel te maken hebben, aangezien hij weinig thuis is. Zijn vrouw is hartelijk, vriendelijk en hulpbehoevend en ze hebben een stel leuke kinderen. De sfeer is goed. Het klikte echt goed tussen die vrouw en mij. Pas toen ik op hun naam ging googelen, kwam ik hier achter. Mijn vraag is nu: kan ik er gaan werken, gezien het werk van die man?

Antwoord

Beste vraagsteller,

Je vraagt je af of je bij deze familie kunt gaan werken. Ik vraag me af wat nu het probleem is; waar maak je je precies zorgen over? Dat jij in één adem genoemd wordt met mensen bij wie je liever niet wilt horen? Als je huishoudelijk werk doet, draag je toch geen verantwoordelijkheid voor wat de heer des huizes doet? Ik kan me voorstellen dat je aan het idee moet wennen, dat wel. Sowieso lijkt me dat je zelf hierin een afweging moet maken; ik zou graag meedenken, maar zie het probleem niet helemaal.

Vriendelijke groet,
Ds. A. Huijgen

8 reacties
bootje
Net wat de dominee zegt wat is het probleem. Zolang ze jou principes accepteren je geen dingen verplichten waar je niet achter kunt staan, kun je nmi ramen lappen, stofzuigen enz tot je een ons weegt. Of de man moet in hele vreemde/onacceptabele zaken bekend staan, dan is het denk wel anders. Succes met je bijbaan!
Diny
Wat een prachtige gelegenheid om die mensen het Evangelie te gaan vertellen!
Catherine
@Diny, ik ben bang dat dat niet zo werkt. Je kunt beter door je werk, houding en eerlijkheid, vooral jezelf te blijven, je niet te schamen voor het evangelie, laten zien, zonder woorden soms, dat je christin bent.
Als de mensen gaan vragen, kun je daarop antwoorden.
Ik kom vaak in contact met andersdenkenden, maar laat hen eerst beginnen. Als je meteen gaat "bekeren" werkt het tegendraads. Het lukt ons toch niet.
petrus
@Catherine: beetje vreemde reactie. Natuurlijk kunnen wij geen mensen bekeren, en dat is maar goed ook. Maar God kan het wel, en Hij gebruikt daar vaak mensen voor die het niet kunnen, snap je?
Wat is onze roeping?

1 Petrus 2:9
Maar gij zijt een uitverkoren geslacht, een koninklijk priesterdom, een heilig volk, een verkregen volk; opdat (= met het doel dat) gij zoudt verkondigen de deugden Desgenen, Die u uit de duisternis geroepen heeft tot Zijn wonderbaar licht.
1a2b3c
Nou ja, op je werk moet je in de eerste plaats je werk goed doen!!
Met je houding kan je ook wat laten zien. je loopt de kantjes er niet van af en je bent op tijd en eerlijk en vriendelijk, kortom laat zien dat ze van je op aan kunnen.
Als er 'toevallig' een keer de gelegenheid voor is dan is er natuurlijk niets op tegen om het evangie door te geven, zeker niet maar Pred.8:...het hart eens wijze zal tijd en wijze weten.
Catherine
@Petrus: er zijn nogal wat christenen die menen een ander te kunnen bekeren. Soms in het vuur van hun geloof. Waarom geloof jij nu niet ? wordt er dan gedacht. Hoe meer druk je uitoefent, hoe meer men tegenstand geeft. Een mens wil er van nature immers niet aan ?
Ik geloof meer erin om in daad en gewaad te laten zien, wat jou drijft. Mensen komen dan heus wel met vragen. Ik merk het bij mijn buren, in mn werk. Dat maakt dan meer indruk dan dat ik ga lopen preken. Begrijp je het nu ?
petrus
@Catherine:
Je laatse zinnetje: begrijp je het nu? komt een beetje neerbuigend over, daar moet je mee oppassen.
Ik begreep je heus eerder al wel hoor, ik ben echt niet dom.
Ik ben het alleen gewoon niet met je eens.
Catherine
@petrus: het was niet neerbuigend bedoeld, gewoon een vraag. Zo niet, had ik het nog een keer willen uitleggen. Soms begrijp je niet helemaal wat er bedoeld is te zeggen. Niks mis mee hoor.