Vriend is niet christelijk

Ds. P. J. den Admirant / 3 reacties

Vraag

Sinds een paar jaar zit ik te dubben over een relatie. Ik ben zelf christelijk (gereformeerd vrijgemaakt) opgevoed en leg binnenkort belijdenis af van mijn geloof. Mijn vriend is echter niet christelijk. Nu vraag ik me af of wij in zo'n geval voor de kerk kunnen trouwen en kinderen mogen laten dopen? Mijn vriend staat in dat opzicht compleet achter mij. Hij wil best met mij mee naar de kerk, maar tot dusverre heeft hij niet de intentie om zich bij de kerk te voegen. Als we kinderen krijgen, staat hij er volledig achter om ze christelijk op te voeden. Wat zegt de Bijbel hier over?

Antwoord

Ik begrijp dat je het een moeilijk probleem vindt. Je houdt van je vriend, maar kan dit wel? Nu is je vraag vooral gericht op het kunnen laten dopen. Ik weet niet hoe men in de Ger. Kerk Vrijgemaakt hierin handelt. Ik denk niet dat het zal betekenen dat een kind dat geboren wordt niet gedoopt kan worden, maar of je toekomstige man dan ook de doopvragen mag beantwoorden? Dat weet ik niet; ik betwijfel het.

Een heel andere kant is: gaat je vriend mee naar de kerk voor jou, of is er oprechte belangstelling en zal hij zich in de toekomst wel bij de kerk willen aansluiten. Soms, eerlijk gezegd, blijkt de belangstelling slechts tijdelijk te zijn. Als je vraagt wat de Bijbel zegt? Het Woord van God is hierover duidelijk: geen ongelijk juk aantrekken met een ongelovige (1 Korinthe 6: 14). We kennen allemaal voorbeelden van mannen of vrouwen die mede door hun huwelijk tot geloof gekomen zijn. Dat is van tevoren echter niet met zekerheid te zeggen. Het is gevaarlijk om het uit te proberen. Er zijn genoeg jongeren het huwelijk in gegaan met de gedachte: het zal vast wel goed komen. Wanneer je echt kunt zeggen dat er bij je vriend van een verandering sprake is, van een oprecht zich willen verdiepen in de dingen van het geloof, dan ligt het anders. Staat hij er wel achter dat de kinderen die jullie mogelijk zouden krijgen christelijk worden opgevoed, maar is zijn eigen houding ten aanzien van het geloof vrijblijvend , zou ik persoonlijk de stap om samen door het leven te gaan niet wagen.

Ds. P. J. den Admirant

Lees meer artikelen over:

relatie met niet-gelovige
3 reacties
Catherine
Mijn vriend (nu mijn man) was ook ongelovig. Maar bij 1 v.d. eerste afspraken hebben we al uitvoering gesproken over deze dingen. Hij ging van harte mee, meteen. Lieve vraagstelster, jij schrijft dat je al een paar jaar ! zit te dubben, dat lijkt me rijkelijk lang om dan nog geen definitieve knoop door te hakken. Als hij wel wil, maar nog steeds geen aanstalten maakt, ben ik bang dat het geen blijvertje is. Je huwelijk met een andersdenkende kan op zich goed gaan, maar bij de eerste stormen gaat het dan vaak mis. Je hebt nl allebei een andere grond. Dus je verstaat elkaar dan niet meer. Veel sterkte met je beslissing, leg het maar aan de HEERE voor !
Alphonsus
Een hoog afbreukrisico is hier aanwezig. Aldus dit (huwelijks)pad niet bewandelen.
corrie
@ Alphonsus Ik vind het bespottelijk om zonder deze mensen en hun relatie te kennen een aanstaand huwelijk te veroordelen!