Afsluiten voor het nieuws

Ds. P. van der Kraan / 5 reacties

Vraag

Is het zondig om het nieuws niet meer te volgen? Krant, journaal, enzovoort. Het voelt als ogen sluiten of wegkijken, maar voor mijn gevoel worden we sinds internet en mobiele telefoons ermee overspoeld en verdoe ik er veel tijd en energie mee.

Antwoord

De kernvraag is waarmee we de ‘vrijgekomen’ tijd invullen. Als we die voor bijvoorbeeld een hobby of liefhebberij gebruiken, maakt het niet uit wat we doen: nieuws kijken of iets anders. Maar als we de vrijgekomen tijd benutten voor de dingen van het Koninkrijk van God, voor onszelf en/of voor anderen, dan is het winst.

Het is moeilijk om te zeggen of negeren van het nieuws zonde is. Niet wat wij doen of laten bepaalt het antwoord op die vraag, maar veelmeer waarom we iets doen of laten. Of we eten of drinken of iets anders doen, doe het alles tot eer van God.

Enerzijds is het niet verkeerd als we maathouden en we ons onthouden van dingen die ons in beslag (dreigen te) nemen en (te veel van) onze tijd opeisen. Anderzijds kunnen we van het nieuws ook kennisnemen op een manier dat we op de hoogte blijven van hoe God de wereld bestuurt (zoals een gelovige het ooit eens zei).

Bovenstaande gedachten geef ik in overweging bij de keuze die je gemaakt hebt. En wat voor de een zonde is, is het voor een ander niet.

Ds. P. van der Kraan

Lees ook: 'Klaar met het nieuws'

5 reacties
Samanthi
Ik begrijp het helemaal, waarom zou het zondig zijn?
Het is toch geen gebod om je te vullen met nieuws en ellende van de hele wereld?
Wel is het een gebod om oog te hebben voor je naasten, je kunt veel betekenen voor je medemens zonder dat je alle ellende geanalyseerd hebt tot je zelf hulp nodig heeft.
Davinci83
Het nieuws toont ook vaak vooral ellende (dat die en die al 45 jaar gelukkig zijn getrouwd, lees je bijv. niet op de voorpagina) De ellende van de hele wereld wordt je elke dag weer op een presenteerblaadje aangeboden; ook ellende dus die God niet op jouw weg geplaatst heeft. Ik vraag me af of zo'n ongeballanceerde set aan informatie je een juist (en positief) wereldbeeld bezorgd. Er is niemand die zegt dat je dit alles bij moet houden..en dus uiteraard ook niet zondig wanneer je dat niet doet (daarvoor zijn overigens ook ondubbelzinnige bijbelteksten nodig die dat zouden aangeven. Ik lees daar niets over in de bijbel: geen probleem dus)
Mona
Eens met Samanthi en Davinci.

Je steekt echt niet je kop in het zand, als je voor jezelf een begrenzing aanbrengt in de hoeveelheid nieuws wat je tot je neemt. Je mijdt het nieuws immers niet, maar doet een stap terug uit de informatiestroom.
Zelf heb ik dat ook gedaan, en het bevalt me uitstekend.

Ik denk eerder dat het verslavende element (van steeds het nieuws willen kijken) zondig is, dan het het stellen van grenzen hierin.
Roadrunner
Er staat in de evangeliën en de Openbaring dat niemand weet wanneer de Heere Jezus terugkomt dan de Vader alleen. Wel staat er dat je aan de tekenen der tijd kan zien wanneer Zijn tijd zeer nabij is. Dan kan je je uiteraard afsluiten voor alle negatieve geluiden, maar ik denk dat het goed is de 'mobiele krant' eens naast Daniel en de Openbaring te leggen.

Ook ik probeer me wel eens af te sluiten voor het nieuws. Dat lukt uiteraard niet.
Als ik nu het nieuws lees over enorme hitte, dreigende water en voedseltekorten, hagelstenen ter grootte van handen etc, en tegelijkertijd Openbaring lees word ik best wel eens bang.

Ik denk dat nieuwsmedia en de Bijbel naast elkaar juist moet. Als aansporing om je te bekeren nu het nog het heden der genade is, en de oordeelsdag aanstaande.

Nico
Samanthi
@roadrunner
Je hoeft toch niet bang te zijn als je Openbaring leest? Als de Heere Jezus terug komt?
Je kunt vandaag tot Hem vluchten, zonder eerst de krant naast Openbaring te leggen.
Haast je zodat je kunt zeggen: Kom Heere Jezus, ja komt haastig!