Jongeren luisteren naar gospelmuziek

Ds. W. van Vlastuin / Geen reacties

Vraag

Op school kom ik steeds meer het verschijnsel tegen dat jongeren luisteren naar gospelmuziek. Zijn hier eenduidige bezwaren tegen? In discussies met personen die luisterden naar dit soort muziek, kon ik geen bijbels gegronde redenen vinden om gospelmuziek als zodanig af te wijzen. Als je zegt dat de muziek, die erbij wordt gebruikt, sterk lijkt op 'wereldse' muziek, krijg je het verwijt dat het om de inhoud gaat, maar niet om de vorm. En als je opmerkt dat gospelmuziek eenzijdig qua inhoud is, worden er teksten geciteerd waarin het drieluik (H.C.) naar voren komt. Het niveau van de inhoud van de Psalmen haalt geen enkel nummer, dat weet ik. Maar wat is er verder verkeerd aan?

Antwoord

Wat te denken van gospelmuziek? Een aantal overwegingen:

1. Wat is eigenlijk gospelmuziek? Er is gospelmuziek die lijkt op een goed gezang. Er is gospelmuziek die meer lijkt op hardrock. Het is dus niet eenvoudig om een uitspraak over gospelmuziek te doen. De grenzen zijn vloeiend. Je kunt niet categorisch "ja" zeggen, evenmin als je categorisch "neen" kunt zeggen.

2. Er zijn ladingen zogenaamde gospelmuziek die zich qua tekst en qua muziek in niets onderscheiden van pure popmuziek. Dat zijn instrumenten van de duivel. Deze muziek hoort in een christenleven niet thuis.

3. De muziekvorm is niet neutraal. Er zijn talloze popmusici die hun ziel aan de duivel hebben verkocht en door hem worden geïnspireerd. Het ritme, de swing, de drums, de bassen en de stemverdraaiingen zijn instrumenten om zijn gedachtegoed over deze wereld te verspreiden. Als de teksten worden weggedacht, is er nogal wat gospelmuziek die lijkt op dat van Radio 538. Moeten heilige teksten op deze wijze door de muziek worden gedragen? Kan Christus samengaan met de Belial?

4. De vraag is: Vindt God de muziek mooi? Wat vindt God mooi? "Voorts broeders, al wat waarachtig is, wat eerlijk is, al wat rechtvaardig is, al wat rein is, al wat lieflijk is, al wat wel luidt, zo er enige deugd is en zo er enige lof is, bedenk datzelve" (Filippenzen 4:8). Alle muziek die je onrustig maakt, vindt God blijkbaar niet mooi.

5. Het gebruik van bijbelse namen of begrippen is geen reden om gospelmuziek te accepteren. We lezen in Handelingen 16 over het meisje met een waarzeggende geest. Zij riep Paulus en Silas achterna: "Deze mensen zijn dienstknechten Gods des Allerhoogsten, die ons de weg der zaligheid verkondigen." Vonden de twee knechten van de Heere het fijn dat er op deze wijze 'reclame' voor Jezus Christus werd gemaakt? Neen. We zullen kritisch moeten zijn en blijven, ook als de naam van de Heere Jezus in de muziek wordt genoemd.

6. Er zullen acceptabele gospelsongs zijn. Vaak staan deze op cd's met gospelmuziek die volstrekt onaanvaardbaar is. Moet je dan deze cd in huis nemen?

7. Voor alle muziek geldt wat ook voor ons eten en drinken geldt: "Hetzij dan dat gij eet, hetzij dat gij drinkt, hetzij dat gij iets anders doet, doet het al ter ere van God" (1 Korinthe 10:31). De grondvraag bij gospelmuziek is of deze muziek tot eer van God wordt gemaakt en of je tot eer van God de muziek kunt gebruiken. Kun je dat? Doe je dat?

8. Augustinus had een heel eenvoudig uitgangspunt: Heb God lief boven alles en doe dan wat je wilt. Omdat er geen heel duidelijke lijnen zijn te trekken over wat wel en niet "mag", is een uiterst teer geweten nodig. Alleen in het levende geloof in de Heere Jezus Christus kun je uitmaken wat wel of niet is geoorloofd. De vraag is: Heb jij een levend geloof in Christus en je opnieuw geboren? Of wil je zonder de Heilige Geest de geesten beproeven? Dat laatste loopt op een grote vergissing uit!

9. De bovengenoemde grondhouding geldt natuurlijk niet alleen voor gospelmuziek, maar voor alle soorten muziek. Test op deze wijze ook opwekkingsliederen en gezangen die je wilt zingen. Ik vraag me af of God er blij mee is als bij een orgelconcert de organist ongeveer wordt aanbeden. Gaat het dan om God of om de mens? Wat zou Jezus zeggen?

10. Wat is je diepste motief om gospelmuziek te willen gebruiken? Is dat dat je zo graag zo dicht mogelijk bij de wereld wilt aanschuiven en toch ook nog naar de hemel wilt gaan? Ben je dan wel eerlijk? Ben je dan wel een echte volgeling van de Heere Jezus Christus? Of ben je er tevreden mee om een meeloop-christen te zijn? De grondhouding van de christen is niet: Hoever kan ik nog met de wereld mee, maar: Hoe kan ik mij onbesmet bewaren van de wereld (Jacobus 1:27a). Is dat jouw grondhouding? Of wil je nog wel een vriend van de wereld zijn? Dan ben je een vijand van God (Jacobus 4:4).

11. Als je twijfelt of iets goed is, moet je het niet doen. Als je het niet kunt in de vaste overtuiging dat het tot eer van God is, moet je het nalaten (Romeinen 14:23). Als je de Heere hartelijk lief hebt, zul je alles voorkomen wat Hem verdriet zou kunnen doen!

12. Last but not least, zoek eerst het koninkrijk van God. Eén ding is nodig!

Ds. W. van Vlastuin

Lees meer artikelen over:

gospelmuziek