Zeitgeist

prof. dr. M.J. Paul / 19 reacties

Vraag

Er is iets waar ik sinds kort mee zit en ik kom er zelf niet uit. Mijn vriend en ik praten vaak over het geloof. Hij heeft twijfels of het christelijke geloof wel de waarheid is en of alles wat in de Bijbel staat wel echt gebeurd is. Hij begon over een film die hij gezien heeft en die bij hem voor veel twijfels heeft gezorgd. Hij wilde mij deze film (nog) niet laten zien, maar nu kwam ik op YouTube de desbetreffende film tegen: Zeitgeist. Ik heb nog getwijfeld om de film te kijken, maar omdat mijn vriend hem gezien heeft, wilde ik het ook, om hem te overtuigen dat wat er gezegd wordt niet waar is. Maar nu weet ik het zelf ook niet meer.

Er zijn verschillende delen van deze film en het eerste deel gaat over het christendom. Er wordt gezegd dat heel veel verhalen in de Bijbel legendes zijn. Er bestaan veel legendes die overeenkomen met de geschiedenis van Jezus, maar die waren er al veel eerder. Er wordt veel uit de sterren en astrologie gehaald. Ook het verhaal van Mozes in een rieten mand. De Tien Geboden zouden komen uit het Egyptische dodenboek. Ik weet niet wat ik met al deze beweringen aan moet, het voelt alsof de grond onder mijn voeten is weggeslagen. Aan de ene kant kan en wil ik niet geloven wat er gezegd wordt, maar aan de andere kant heb ik hier ook helemaal geen verklaringen voor. Graag een serieus antwoord. Het liefst van iemand die deze film ook heeft gezien.

ADVERTORIAL

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

In Egypte is het steeds lastiger om rond te komen. Voedselprijzen rijzen de pan uit. U kunt het verschil maken door een voedselpakket voor een gezin van Egyptische christenen te kopen, die wij uitdelen ter plaatse. Heel praktisch willen we hiermee handen en voeten geven aan de opdracht van God om de armen te voeden.

Doet u mee?

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

Antwoord

Beste vraagsteller,

Er zijn allerlei overeenkomsten tussen de Bijbel en andere godsdiensten. Dat hoeft ons niet te verbazen, omdat God de mens geschapen heeft en ware Godskennis heeft meegegeven. In de loop van de tijd zijn allerlei verbasteringen ontstaan. Paulus noemt het zo, dat de waarheid in ongerechtigheid ten onder is gehouden (Rom. 1:18vv.). Het gevolg is dat er allerlei verschillen, maar ook allerlei overeenkomsten tussen de godsdiensten zijn.

Het is onjuist om aan te nemen dat de Bijbel legenden bevat. Dat wordt meermalen beweerd, maar is nog nooit aangetoond. Er zijn wereldwijd wel legenden over wonderlijke geboorten bekend, maar die verschillen in veel opzichten van wat in de evangeliën staat. Ik heb veel Egyptische teksten gelezen, maar ik kan je verzekeren dat er geen enkele tekst is die overeenkomt met de Tien Geboden. Natuurlijk zijn er wel raakvlakken: niet stelen, niet liegen, niet echtbreken, e.d. komen ook als bepaling bij andere volken voor.

Het probleem bij zulke films als Zeitgeist en populaire boeken is dat ze oppervlakkige overeenkomsten signaleren en die breed en suggestief uitmeten. Echte wetenschappers doen daar niet aan mee, omdat er altijd twee problemen zijn: 1. hoe weet je dat er afhankelijkheid is? En 2. hoe verklaar je de verschillen?

Wat de sterren en astrologie betreft, de Bijbel is juist tegen dergelijke praktijken, hoewel astrologen soms door God gebruikt worden in Zijn dienst (zoals de wijzen uit het Oosten).

Elk jaar zijn er wel een paar sensationele beweringen, soms over het graf van Jezus, dan weer dat Hij niet gekruisigd is, enz. Bij enig navragen en nazoeken blijken de meeste beweringen verzonnen of overdreven te zijn. Maar deze verkoopformule zorgt helaas wel voor belangstelling en een kassasucces.

Op grond van een nuchtere en kritische houding zul je je vriend niet overtuigen. Het gebed om leiding door Gods Geest is erg belangrijk. Die kan je een zekerheid geven die boven alle argumenten uitstijgt.

Als je echt verder wilt gaan op dit terrein, kom je terecht bij de christelijke apologetiek. Er zijn heel wat organisaties en boeken die ingaan op deze problemen en van een antwoord voorzien. Bijv. C. S. Lewis, Francis Schaeffer, Josh McDowell, Rob van de Weghe (www.windmillministries.org; Engels en Nederlands), W. L. Craig, Alister McGrath. Zie ook www.apologetiek.org.

Prof. dr. M. J. Paul

prof. dr. M.J. Paul

  • Geboortedatum:
  • Kerkelijke gezindte:
    PKN (Hervormd)
  • Woon/standplaats:
    Oegstgeest
  • Status:
    Actief
  • Bijzonderheden:

    -Eindredacteur Studiebijbel OT
    -Senior docent Oude Testament (CHE)
    -Deeltijd hoogleraar OT te Leuven (B)
    -Directeur-bestuurder THGB

    Bekijk ook:

Tags in dit artikel:

christendom
19 reacties
Christian
Quote uit de vraag: "Er bestaan veel legendes die overeenkomen met de geschiedenis van Jezus, maar die waren er al veel eerder."

Van die legendes weet ik niks af, maar ik weet wel dat er meer dan 300 profetieën uit het OT (van eeuwen daarvoor) bestaan die in Jezus vervuld zijn.
Dus reeds voor de evangeliën, bestond de geschiedenis van Jezus al in zekere zin (toebehorend aan het Jodendom/Christendom).
Johan00297
Beste, met Bijbelstudie behandelde wij de dvd's van Brian Edwards; How do we know the Bible is true.
Ongeloofelijk interessant, hoe de Bijbel is samengesteld, van wanneer de Bijbelboeken dateren(ongeveer).
Met als conclusie dat de Bijbel het meest betrouwbare boek is wat bestaat.
vb. de professoren gebruiken geschiedenis boeken, waarvan de gebeurtenissen lang na data zijn opgeschreven, hierdoor verlies je veel details en betrouwbaarheid, maar deze worden wel als officieel gebruikt.
De eerste Bijbelboeken van het nieuwe testament dateren van nog voor 100 na Christus van de apostelen zelf, daar zijn stukken van gevonden.
Elk historicus erkent dat er tussen oud en nieuwe testament een ruime tijdsperiode zit.
Maar op de dvd worden lijnen getrokken van oud naar nieuw.
Het was voorspeld dat Jezus op een ezel de stad zou binnen gaan, Jezus zou dat bij wijze van na kunnen spelen door zijn Bijbel kennis.
Maar dat het lot over zijn kleren zou geworpen worden had menselijke wijze niet gepland kunnen worden.
En zo meer.
De dvd eindigt ook met; De Bijbel is waarheid omdat wij geloven en niet wij geloven omdat de Bijbel waarheid is.
Heel mooie dvds en erg diepgaand op de stof.
Cloudsadmirer
Vraagstelster,
Als ik weleens ga twijfelen dan bedenk ik maar gewoon waarom nu juist het Jodendom en Christendom zo gehaat word al eeuwen lang, zo vervolgt word al eeuwenlang en waarom mensen vloeken door Christus' of Jezus' Naam te misbruiken (waarom 'allah' niet?). Waarom is er zoveel muziek tegen het Christendom en waarom zijn er concerten waar een Bijbel (waarom geen koran?) verscheurt word? Juist, omdat satan als geen ander weet dat God wel degelijk bestaat! En dat het Christendom wel degelijk de enige ware Godsdienst is! Dit alles gebeurd nooit in dezelfde mate met andere godsdiensten. Want waar God werkt, werkt saten tegen.
Alphonsus
Zeitgeist is een film die ik een tweede keer niet meer behoef te zien.
Catherine
1 van mijn zoons zat op het gymnasium en daar werd ook de bijbel overhoop gehaald, door de verschillende evolutietheorien o.a.
Als je de bijbel gaat ontleden, ontrafelen, loop je in Gen 1 al vast. Niet doen dus. Geloven is aanvaarden. Mijn vader zei: al staat in de bijbel dat Jona de walvis ingeslikt heeft, geloof ik het nog.
Er staan meer dingen in, die met het verstand niet te bevatten zijn.
Ik blijf verre van dergelijke films en boeken. Heb 1 keer het boekje van Maart tH in mn handen gehad, (wie God verlaat heeft niets te vrezen) heb wat staan lezen en dacht: o nee, weg ermee, dit boek gooit alles waar ik in geloof overhoop, hoe zou ik staande kunnen blijven ?
Catherine
Aanvulling: leid ons niet in verzoeking !
Dorah
@ Catherine,

Geloven is inderdaad aanvaarden. Toen ik las wat je vader over Jona zei moest ik even denken aan een wetenschappelijk artikel dat ik laatst las, waarin een niet-christelijke wetenschapper zich verbaast over het gegeven dat veel theologen de gebeurtenis van Jona niet aanvaarden als waarheid. Volgens hem is het zeer goed mogelijk dat Jona in het luchtgat van de Walvis is gekomen en dat hij daar drie dagen in een long heeft verbleven, waarna hij na drie dagen weer is uitgespuwd. Ik vond het wel leuk om te lezen en het zegt ook wel iets over de manier waarop sommige christenen de bijbel lezen. Ook met ons verstand kunnen we deze gebeurtenis begrijpen:)
Klein probleempje met deze uitleg is wel dat er in de Bijbel staat dat Jona in de buik van de vis zat.
Wat ik wil aangeven is dat het jammer is om alleen te willen overhouden wat met je verstand te begrijpen is. God is zoveel groter!
Catherine
@Dorah, ja maar de mens wil nu eenmaal alles verklaren en snappen. Maar veel van wat in de bijbel staat, is niet te verklaren en/of te snappen.
Gerteke
@ Catherine: onzin. Als je dat al gaat zeggen, heb je de strijd bij voorbaat al verloren en heb je niets te bieden voor mensen die een oprechte, wetenschappelijke zoektocht aan willen gaan. Door reacties zoals de jouwe was ik bijna mijn geloof verloren. Dus houd daar mee op.

Als God de Waarheid is, zal zich dat ook bewijzen. Verlaat je op Hem en zoek naar wetenschappers wiens geloof getoetst is door de rede en overwin het onware door het ware. Ga samen die zoektocht aan en overwin!
ostrogoot
* reactie verwijderd door Refoweb *

<i>Reageren op een antwoord is mogelijk mits de reactie iets toevoegt en niet in strijd is met het antwoord van de deskundige. Vraagstellers zijn niet gebaat bij tegenstrijdige reacties en bovendien vinden we het ongepast ten opzichte van de deskundige die zijn/haar vrije tijd ter beschikking stelt om onze bezoekers te helpen. Voor discussies is er het forum.</i>
Dorah
M.i. ligt het eraan of je de bijbel als gelovige wetenschapper onderzoekt of als atheïstische wetenschapper. Ik denk dat wanneer je alle principes van de wetenschap blindelings op de Bijbel toepast, je niet veel meer overhoudt. Maar ik moet ook denken aan een boek als 'Moderne wetenschap in de Bijbel'. Er zijn genoeg christelijke wetenschappers die de Bijbel wel overeind laten staan, de wetenschap wel ondergeschikt maken aan de Bijbel en toch Bijbels wetenschappelijk onderzoek doen...
Catherine
@Gerteke: nee dat is geen onzin ! Hierboven zet Dorah een prima reactie neer. Als je wilt geloven, blijf dan van de bijbel af ! God heeft ons Zijn Woord gegeven, dat is genoeg. Het past ons niet daar dan in te graven of het allemaal wel klopt, met ons nietige verstand.
Gisteren nog gehoord in een preek dat een atheist een boek ging schrijven om eens aan te kunnen tonen dat God niet bestaat, het draaide andersom ! Hij heeft 7 jr gevochten om zijn (on)geloof stand te houden, maar moest capituleren.
Gerteke
Je voorbeeld aan het eind laat alleen maar zien dat ik gelijk heb :).
Catherine
@Gerteke: helaas gaat het niet altijd zo ! Ook wel eens andersom, met alle gevolgen van dien.
Cloudsadmirer
@Gerteke,
Johannes 20,29
"Jezus zeide tot hem: Omdat gij Mij gezien hebt, Thomas, zo hebt gij geloofd; zalig zijn zij, die niet zullen gezien hebben, en nochtans zullen geloofd hebben."
Gerteke
Hey, ik weet niet wat jullie (Cat&Rin) denken dat ik bedoel, maar ik ben het gewoon met jullie eens hoor. Natuurlijk gaat het om geloof en om de overtuigingskracht van de Heilige Geest (1 Joh 5), dat snap ik ook wel.

Maar het kan niet zo zijn dat God, de God van dit heelal en ook van onze hersenen, zichzelf niet ook kan bewijzen via de rede. Maar goed, als je deze zoektocht zelf nog nooit hebt meegemaakt, kun je dit misschien niet begrijpen...

Ik krijg wel de kriebels als iemand mij vertelt dat ik mijn hersenen maar moet uitschakelen en blindelings woord voor woord moet aannemen dat de Bijbel het einde van alle tegenspraak is. En als je oplet, zie je toch dat ook ds. Paul (O.A.!!) zijn rede gebruikt in zijn geloof in God? Daar hoef je niet verkrampt mee om te gaan :).
mariekejv
@ Johan00297
Ik ben ook wel geinteresseerd in die dvd's van Brian Edwards. Weet je waar ik deze kan kopen?
Johan00297
@mariekejv
In Nederland waarschijnlijk niet te koop, maar wel via de lokale boekhandelaar te bestellen.
Via Google is ook het een en ander te vinden om te bestellen.
wrude
* reactie verwijderd door Refoweb *

<i>Reageren op een antwoord is mogelijk mits de reactie iets toevoegt en niet in strijd is met het antwoord van de deskundige. Vraagstellers zijn niet gebaat bij tegenstrijdige reacties en bovendien vinden we het ongepast ten opzichte van de deskundige die zijn/haar vrije tijd ter beschikking stelt om onze bezoekers te helpen. Voor discussies is er het forum.</i>