Geen liefde op eerste gezicht

C. M. Chr. Rots - de Weger / Geen reacties

Vraag

Ik, jong meisje, heb een paar weken geleden een jongen leren kennen. Het was geen liefde op eerste gezicht. Een paar weken later gebeurde er iets heftigs in mijn leven waarin ik zijn steun nodig had. Ik wilde alleen bij hem zijn en verder wilde ik niemand om me heen hebben, zelfs mijn beste vriendin niet. Een week nadat alles achter rug was, en ik mezelf weer hervond, was de liefde helemaal weg. Ik begon te twijfelen. Is hij wel de ware? Ik heb alles voor mezelf op een rij gezet. Ik merkte dat ik met mijn verstand wel van hem hield en met m'n hart niet. Toch, in die weken er na, kwam dit beetje bij beetje wel. Desondanks is er diep binnen in mijn hart een stukje onrust. Wat dat is weet ik niet. Hij is in mijn ogen de juiste jongen. Kan en mag ik verder gaan met deze jongen en een relatie aangaan? Kan het zijn dat als het geen liefde op eerste gezicht is, het langer duurt eer dat je je volledig kunt 'overgeven' aan de ander?

Antwoord

Beste vraagsteller,

Je had zijn steun nodig op een voor jou moeilijk moment. Dat kan, en dan is het bijzonder als er een vriend is van wie je die steun ook daadwerkelijk krijgt. Maar verwar dit niet met liefde. Want dat hoeft het helemaal niet te zijn. Vraag jezelf af wat je van deze jongen verwacht. Wat je überhaupt van een relatie verwacht. Liefde op het eerste gezicht is fantastisch, maar dat is niet vanzelfsprekend of noodzakelijk om een goede, hechte en liefdevolle relatie op te bouwen. Dat opbouwen kost namelijk tijd. En hoeveel tijd dat is -of in jouw ogen mag zijn- hangt van vele factoren af, die weer alles te maken hebben met de verwachtingen die je koestert.

Belangrijk is in ieder geval in elke relatie dat je niets overhaast, maar dat je let op de ander. Je wilt immers de ander gelukkig maken? Of draait de relatie slechts om jou zelf? Heeft je onrust niet te maken met de nog niet gegeven antwoorden op deze vragen? Dan kan er toch ook nog geen sprake zijn van enige vorm van overgave? Wat je daar dan ook onder verstaat. Liefde is niet ‘ik (op de éérste plááts) geef me over’, maar ‘hoe kan ik er voor jóú zijn’!

Sterkte gewenst,
Marijke Rots

Lees meer artikelen over:

de wareverkering