Kansen vergooien

Ds. W. van Vlastuin / Geen reacties

Vraag

Soms heb ik het gevoel dat ik mijn kansen vergooi. Laatst las ik in een gedicht het volgende: "Ook Petrus liet zijn Heiland eenzaam staan, Maar Christus zoekt in stegen en straten, Hij dwingt je om zijn feest zaal in te gaan." Maar toch voel ik me ondanks dit bericht erg onzeker. Een tijd geleden vertelde iemand mij namelijk dat hij zijn kansen vergooid had en dat hij het gevoel had dat het hem allemaal niet ging lukken. Hij zei tegen mij dat ik nog jong was en dat ik nog genoeg kansen had! Maar wat bedoelt hij met kansen? Ik heb namelijk ook het angstige gevoel dat ik mijn kansen wel eens gehad kon hebben. Het lukt me soms gewoon net niet om het helemaal goed te doen. Het is ook zo makkelijk om van het pad af te raken!

Misschien komt mijn onzekerheid ook wel doordat ik nu uit Openbaring lees? Het is een pittig stuk Bijbel namelijk. Kunt u mij uit mijn onzekerheid helpen? Kunt u mij uitleggen wat er met kansen word bedoeld? Misschien ben ik wel voor niks zo onzeker?

Antwoord

Beste kansspeler. Laat ik maar gelijk met de deur in huis vallen: de zaligheid is geen kansspel. Stel je voor dat het een kansspel was... Dan is het uiteindelijk allemaal erg onzeker of je het redt. En bovendien; wie vergooit zijn kansen niet? Ik denk dat jij elke dag je kansen vergooit. Elke dag weersta je de Heilige Geest. Elke dag roept God je tot Zich. Zeker weten dat jouw zaligheid in een kansspel al tot 0,0 is gereduceerd. Je maakt geen schijn van kans.

Maar nu is het evangelie zo iets heel wonderlijks. Mensen die geen enkele kans meer hebben om behouden te worden, worden gered. De moordenaar aan het kruis had geen kansen meer. Nochtans riep hij met zijn schorre stem tot de Heere Jezus. En de reactie? Zei Jezus: Nu ben je te laat? Ben Ik nu goed genoeg voor je? Nu hoeft het niet meer? Je bekijkt het maar? Neen, de Heere Jezus zwijgt als de laster over Hem wordt uitgegoten. Maar als er een zondaar in nood tot Hem roept, opent Hij Zijn mond en zegt tegen de moordenaar: "Heden, zult gij met Mij in het paradijs zijn." Dat is geen kansspel, maar dat is genade.

Heb jij deze genade vandaag niet nodig? Kan het nog een dag wachten? Als vandaag Gods oneindige toorn op je rust?... Of heb jij geen moordenaarsgenade nodig? Nijd en wrok ziet God ook als zonde tegen het zesde gebod. Het niet liefhebben van je tegenstander en vijand is voor God hetzelfde als doodslag... Als God het paslood van Zijn heilige wet langs je leven houdt, heb je geen enkele kans. Gods wet veroordeelt je radicaal en totaal: Vervloekt is een ieder die niet blijft in al hetgeen geschreven is in het boek der wet om dat te doen (Gal. 3:10). Huiver je niet?

De wet biedt je geen enkele kans. Maar het evangelie zegt je: Wie tot Mij komt, zal Ik geenszins uitwerpen (Joh. 6:37b). Haast je dan. Roep Hem aan in de dag der benauwdheid en Hij zal je eruit helpen... Wat een machtig en heerlijk evangelie. Genade voor goddelozen: dat is kanslozen.

Ds. W. van Vlastuin