Depressief en Heilig Avondmaal

Ds. P.C. van Keulen / 3 reacties

Vraag

Ik ben al enige tijd depressief en dat legt behoorlijke druk op mijn geloofsleven. Vorige week zondag deed ik belijdenis, maar kan ik wel aan het Heilig Avondmaal gaan, terwijl ik zo met de dood bezig ben? Jezus Christus heeft mij verlost!

Antwoord

Beste vragensteller,

Dat het even geduurd heeft voor de beantwoording van jouw vraag, komt vanwege mijn verblijf in het buitenland, maar ik hoop dat het onderstaande je nog tot hulp mag zijn.

Toen ik zo jouw vraag las dacht ik aan de woorden: welkom in de strijd! Deze woorden worden nog wel eens gezegd tegen degenen die het ja-woord hebben gegeven bij het doen van openbare belijdenis van het geloof. Deze woorden hebben betrekking op het staan als belijdende christen te midden van alle anti-christelijke machten die ons omringen, zodat je de goede strijd van het geloof mag strijden, maar het mag ook betekenis hebben voor de innerlijke strijd die er zo kan zijn na het doen van openbare belijdenis van het geloof.

Inderdaad kan depressiviteit een druk leggen op het geloofsleven, toch is het heel mooi wat je schrijft: Jezus Christus heeft mij verlost! Maar hierbij schrijf je ook: kan ik wel aan het Heilig Avondmaal gaan, terwijl ik zo met de dood bezig ben?

Wat kan het van binnen stormen. De enige die deze storm kan stillen is de Heere Jezus Zelf. Ook al is Hij aan boord, wij kunnen wat vreesachtig zijn (Mat. 8: 23-27). Toch, Hij liet Zijn discipelen niet vergaan; dat zal Hij nooit doen! Welk een versterking van het geloof in Hem hebben zij toen door Hem ontvangen in hun nood.

Je kunt met de dood bezig zijn, maar het Heilig Avondmaal doet juist zien op de dood van de Heere Jezus. Wij liggen midden in de dood en nu is Hij midden in onze dood gekomen: “Ik voor u daar u anders de eeuwige dood had moeten sterven” Zeker, wij moeten lichamelijk sterven, het lichaam der zonden moet afgelegd worden, maar dan zullen ook alle twijfel, aanvechtingen, en stormen afgelegd zijn. Echter, zo ver is het nog niet. We zijn nog in dit heden, waarin er zoveel kan zijn wat ons levensscheepje heen en weer doet schudden en waar de golven tegen aan kunnen beuken. Daarom, nogmaals, wat mooi dat je schrijft: Jezus Christus heeft mij verlost. Dat zijn de laatste woorden bij jouw vraag, laat het steeds het laatste woord hebben te midden van je strijd. Daarbij, Hij is het ook Die de dood heeft overwonnen; na Goede Vrijdag volgt Pasen en na Pasen volgt Hemelvaart; dit geldt ook voor al degenen die in Christus Jezus zijn.

Met betrekking tot het Heilig Avondmaal zullen er altijd vragen/gedachten blijven ziende op jezelf, maar zie juist op Hem, Die je verlost heeft! Dat is toch de verlossing van al je zonden. Hoe mooi verwoordt ook het formulier het: dat geen zonde, noch zwakheid, die nog tegen onze wil in ons overgebleven is, ons kan hinderen, dat ons God niet in genade zou aannemen en deze hemelse spijze en drank waardig en deelachtig maken. Hoe hadden de discipelen juist in die storm de woorden van Hem nodig opdat er rust kwam voor hun (levens)schip. Hoe komen Zijn woorden ook in het Heilig Avondmaal tot ons van Zijn hartelijke liefde en trouw jegens de Zijnen. Niets kan ons scheiden van de liefde Gods die in Christus Jezus is. Hebben we juist in onze strijd, aanvechtingen, gedachten en stormen niet versterking nodig?! Het Heilig Avondmaal is toch gegeven tot versterking van het geloof? Wat een gedachten had Elia, maar juist hij, die het toen zo hard nodig had, mocht horen: sta op en eet, want de weg zou voor u te zwaar zijn. En door de kracht van die spijs kon hij voort.

Wie is Deze dat ook de wind en de zee, de stormwind en de kolkende zee, Hem gehoorzaam zijn? Het is Hij, Die het gezegd heeft: Mij is gegeven alle macht in hemel en op aarde; daarom geldt te midden van alle stormen dat de Zijnen toch een behouden vaart zullen hebben en zullen komen in de hemelse haven om daar af te meren en voor eeuwig Hem te eren. Dat kan de dood niet verhinderen voor degenen die in Christus Jezus zijn. Ook in deze is het een getrouw woord: indien wij met Hem gestorven zijn, zo zullen wij ook met Hem leven. Houdt in gedachtenis dat Jezus Christus uit de doden is opgewekt.

Ds. P. C. van Keulen

Lees meer artikelen over:

depressiefHeilig Avondmaal
3 reacties
maria
Lees eens de boekjes van ds. Elshout. De titel van het eerste boekje heet volgens mij : Een helpende hand en het tweede deel: Nogmaals een helpende hand.
eduard1
Een andere boekentip is: Hoe overwin ik mijn......depressie , geschreven door Neil T. Anderson en Joanne Anderson.

(en om discussies te voorkomen: Anderson kennende, bedoelt hij: overwinnen in/door Jezus' kracht.)
Alphonsus
@eduart1

Opmerkelijk dat je die laatste zin er bij moet zetten.