Aanzien om te begeren of iemand knap vinden

Redactie Refoweb / 2 reacties

Vraag

In de Bijbel staat dat wie een vrouw aanziet om haar te begeren al overspel met haar doet in zijn hart. Hoe kan een man dan naar een vrouw verlangen en tot een relatie en huwelijk komen zonder te zondigen? Moet de lichamelijke aantrekkingskracht onderdrukt worden tot voor het huwelijk?

Met andere woorden: hoe blijf ik als vrijgezelle man rein in mijn gedachtenleven voor het huwelijk? Waar ligt de grens tussen aanzien om te begeren en iemand knap vinden? Is er een grens? Moet een relatie voor het huwelijk vooral gebaseerd zijn op emotionele aantrekkingskracht en een rationeel besef dat we qua wereldbeeld en ideologie bij elkaar passen?

Antwoord

2 reacties
K80
Begeren of iemand knap/mooi vinden staat toch los van elkaar?
Logisch dat je eerst een vrouw knap/mooi vind voordat je verliefd kan worden. Zo zit de natuur in elkaar.
Lijkt me raar als je verkering wilt met een vrouw en haar van te voren niet knap wilt vinden.
Als je jè vriendin begeert, wilt toch alleen zeggen dat je samen met haar verder wilt gaan? Stel je voor dat je dit niet wilt, dan kan er toch geen huwelijk ontstaan? Graag één willen zijn hoort er toch bij?

Een vrouw van een ander, ja dat is een ander verhaal.
John61
Het geciteerde bijbelgedeelte gaat over overspel. Als je zelf geen relatie hebt en je bent verliefd op- en begeert iemand die ook geen relatie heeft, dan is er geen sprake van overspel. Lees Hooglied maar eens en vergeestelijk het daarbij niet. Dan is het een prachtig romantisch verhaal van verliefdheid en begeerte die niet in relatie met zondigheid wordt gebracht.