Te zondig

J.W.N. van Dooijeweert / 5 reacties

Vraag

Ik wil graag een vraag stellen aan iemand uit de Gereformeerde Gemeenten. Ik ben een hele tijd verslaafd geweest aan zelfbevrediging. Op een gegeven moment zag ik in dat het fout was en dat ik er vanaf moest. Het gaat nu steeds beter, maar gemiddeld één keer in de twee weken gaat het nog mis. Soms is een droom de oorzaak. Hoe kom ik hiervan af? Ik heb een poos verkering gehad en helaas ook gemeenschap gehad. Zelfs toen het uit was, heb ik nog weer dingen gedaan die niet mogen. Daar heb ik achteraf altijd spijt van. Psalm 51 is wel een een grote troost, maar soms denk ik: jij bent veel te zondig, voor jou kan het niet meer.

Antwoord

Beste vriend,

Ik wil maar bij Psalm 51 beginnen. Daar is een zondaar die het juiste adres heeft gevonden. Als de duivel je dan influistert: “Jij bent veel te zondig”, dan moet je maar naar Psalm 25 gaan. Daar is hoop te vinden voor de grootste van alle zondaren. Daar staat in vers 11: “Om Uws Naams wil, HEERE! zo vergeef mijn ongerechtigheid, want die is groot.” David wil zeggen; “Heere, mijn zonden zijn zo groot, daar is niets meer aan goed te maken. Alleen als U ze vergeeft is er voor mij nog toekomst. Doe het tot verheerlijking van Uw naam Heere.”

Begrijp je? Zonden zijn nooit te groot om vergeven te worden. Maar wel altijd groot genoeg om er de strijd mee aan te binden. Ik ga bij voorbaat zeggen dat ik geen boodschap heb aan mensen die me willen wijsmaken dat zelfbevrediging geen zonde is, dat iedereen het doet, enzovoort. Ik weet dat het veel gebeurd en dat het steeds meer normaal gevonden wordt. Maar jij zit met het probleem en jij staat schuldig voor God. Dat zegt je geweten. Dank de Heere dat je geweten nog spreekt. Voor zovelen is op het terrein van het seksuele gebeuren het geweten volledig dood.

Maar verder; hoe kom ik er vanaf? Heel eenvoudig (hm…eenvoudig…); door te strijden tegen jezelf en jezelf te overwinnen! Hoe ga je dat doen. Door je in de eerste plaats te realiseren dat je maar heel zwak bent en ook maar heel zwak bezig bent. Iets wat je niet wilt doe je toch. Nou, dat wil je niet meer. Hoeveel genot het me ook geeft, ik wil geen slaaf zijn van mijn lusten. De lusten van mijn vlees. Denk er eens aan hoe het zou zijn als een ander je bezig ziet… Welnu de Heere ziet je bezig, elke keer weer. Dat wil je toch niet!

Mijd alles wat je prikkelen kan in deze richting, plaatjes, verhaaltjes of wat dan ook maar. Vooral niet te vergeten je eigen gedachten. Voel je de lust in je opkomen, vlucht naar de Heere. “Heere help me in deze worsteling. Ik kan zelf nooit overwinnen. Maar in Uw kracht kan alles. Geef me die kracht.”

Allemaal heel eenvoudig als ik het zo opschrijf… Maar in de praktijk blijkt dat de natuur vaak sterker is dan de wil van een zondig mens. Je hebt toegegeven aan je lusten, al langere tijd denk ik. Dan ben je een soort van verslaafd geworden. En hoe langer je aan jezelf toegeeft, hoe langer het duurt voor je er boven staat en van bevrijd bent. Daarom is er slechts één ding: Roep jezelf vandaag nog tot de orde. Vraag de Heere om Zijn kracht en hulp. Ga daarvoor in een ernstig gebed. Vertel alles aan Hem en geef je over in Zijn handen. Daarna ga je met jezelf in onderhandeling. Je gaat jezelf beloven om te strijden en op dit terrein clean te worden. Dat is hard nodig en als je dit serieus doet zal het ook gelukken. Laat je niet afleiden door allerlei gedachten die binnensluipen: “Een mens is zo zwak. Ik ben zo zondig. Uit mezelf kan ik het nooit. Eigen kracht heeft geen waarde.” Dit zijn allemaal waarheden als koeien, maar je kunt er niets mee. Geloof vanaf vandaag dat de Heere je helpen wil in deze strijd en dat je in Zijn kracht zult overwinnen.

Ik hoor ooit een keer hoe heerlijk het voor je was om in deze worsteling te overwinnen. Ja?

Sterkte en Gods zegen voor de toekomst. Ook als je straks weer een meisje ontmoet waarvan je houdt. Houdt het zuiver. Dat wil de Heere zegenen.

Hartelijke groeten.
Evangelist J. W. N. van Dooijeweert

5 reacties
danskesirjon
dit soort heldere en eerlijke uitleg is kostbaar en zeldzaam. daarom dank aan de antwoorder Dhr van Dooijeweert.
Florianne
Je kunt er echt van af komen als je het van de Heere verwacht! Helemaal! Daar helpt de cursus Puur leven mee, te vinden op http://old.settingcaptivesfree.com/home/index_dutch.php
Deze cursus wijst naar de Heere Jezus als bron waar we uit moeten putten ipv de vuile bron van 'bevredigingen' die niet echt bevredigen. Echt een aanrader!
marten
Even een reaktie. Ik heb er ook vanaf gekomen door te vluchten tot Christus en te roepen om hulp. Rom. 6 : 14 was voor mij de aanleiding dat deze macht gebroken is.
Strijd met de belofte in de Bijbel en ga met die beloften naar de Heere Jezus toe.
Ook voor jou is er genezing en vergeving in Zijn bloed.
Heel veel sterkte in de eenzame strijd!
EVA
Je bent voor God nooit te zondig....lees je bijbel...verloren zoon, samaritaanse vrouw bij de put, moordenaar aan het kruis, David...Abaham ....allemaal maken ze wel eens een misstap en wonder van genade God staat klaar om het je te vergeven maar ook om je te leren er tegen te strijden.

Gods zegen in de strijd!
Alphonsus
Heb. 12, 4:
Gij hebt nog niet ten bloede toe weerstand geboden in uw worsteling tegen de zonde