Ontwerp Ark van Noach zijn tijd ver vooruit

dr. ir. Wim de Jong / Geen reacties

Vraag

Onze dominee vertelde pas dat de afmetingen van de Ark van Noach dezelfde verhoudingen hebben als moderne zeeschepen. Het geeft aan dat het ontwerp erg goed in elkaar zat en dat het ontwerp zijn tijd heel ver vooruit was. Ook noemde de dominee een onderzoek van een scheepsbouwkundige die aangetoond heeft dat de Ark vijf keer stabieler was dan de internationale regels tegenwoordig eisen. Ik was hier erg van onder de indruk, maar volgens een vriend van mijn vader klopt er niks van dat verhaal.

Hij beweert dat er niet zoiets is als standaardafmetingen van zeeschepen en dat er niet eens een internationale regel voor stabiliteit is. Bovendien (en ik denk dat hij daar wel een punt heeft) zegt hij dat moderne zeeschepen aangedreven schepen zijn, waar de Ark geen voortstuwing had, waardoor vergelijken niet heel nuttig is. Onze dominee had de verwijzing naar het onderzoek ergens gelezen, maar wist niet meer precies waar. Weet u waar ik dit onderzoek kan vinden?

Antwoord

Beste vragensteller,

De afmetingen van een schip worden bepaald door de beoogde vaaromstandigheden, de te vervoeren lading, de gewenste stabiliteit, wendbaarheid en snelheid, en de beschikbare materialen, technieken, gereedschappen en financiële middelen. De Bijbel vertelt in Genesis 6 dat Noach een schip moest bouwen van 300 el lang, 50 el breed en 30 el hoog. De replica die door Johan Huibers gebouwd is, toont hoe een schip met dergelijke afmetingen eruit ziet (1). De Ark van Noach verschilt totaal van de schepen die in de oudheid gebruikt werden en ook in de eeuwen daarna. Pas in 1858 werd een schip gebouwd (de Great Eastern) dat groter was. Ook uit de vele zondvloedverhalen van de mensheid (2) blijkt dat de Ark totaal verschilde van wat mensen konden bedenken als ze een groot schip moesten omschrijven. In de zondvloedverhalen worden vlotten gebruikt, kano’s al dan niet aan elkaar verbonden en kisten; volgens het Gilgamesj-epos (ca. 2100 v. Chr.) zag de Ark eruit als een kubus.

Dankzij zijn afmetingen is de Ark geschikt om te varen op een wereldomspannende overstroming met zeer hoge golven, opgezweept door stormen, uitbarstingen van vulkanen en Tsunami’s. Door de lengte van 150 meter (wanneer we er van uitgaan dat een el 50 cm lang is) zouden golven van 50 meter hoog, met een aanloophelling van 100 meter, stabiel doorstaan kunnen worden. Door de breedte-lengte verhouding van 1:6 zou het heen en weer slingeren beperkt blijven en door de hoogte-lengte verhouding van 1:10 zouden de stormen grotendeels over het schip heen gaan.

Verder is nog opmerkelijk dat de breedte-hoogte verhouding van het schip 5:3 is. Deze verhouding nodigt de scheepsbouwer uit gebruik te maken van driehoeken met een schuine zijde van 5 eenheden en aanliggende rechthoekszijden van 3, respectievelijk 4 eenheden. Wanneer voor de breedte van het schip balken van 25 meter worden gebruikt en voor de hoogte balken van 15 meter, dan kunnen de balken van 25 meter ook gebruikt worden voor schuine verstevigingen van de onderkant naar de bovenkant van het schip, als schuine zijde van een ‘3-4-5 driehoek’, waardoor de stijfheid en stevigheid van het schip sterk verbeterd wordt, en het schip het neer dreunende water van hoge golven kan doorstaan.

Op 4000 meter hoogte ligt op de berg Ararat een omvangrijke houten structuur (3, 4, 5). Archeologen staan voor de uitdaging een theorie te ontwikkelen die de aanwezigheid ervan verklaart. Vragen waarop de theorie een antwoord moet geven zijn: “Wie hebben deze houten structuur gebouwd,  hoe, wanneer en waarom?” Voorlopig is het antwoord vanuit de archeologie op al deze vragen: “We weten het niet.” Nader onderzoek van de houten structuur is noodzakelijk, onder andere van de verhouding tussen de hoogte en breedte.

Dr. ir. W. M. de Jong

Referenties

1.       https://www.arkvannoach.com/informatie/over-de-ark/
2.       Tjarko Evenvoer, 'De wereldwijde vloed; mythe of oergeschiedenis van de mensheid?' Uitgave Gideon, Hoornaar.
3.       https://www.refoweb.nl/vragenrubriek/28197/zoektocht-naar-ark-van-noach/
4.       Inside Wooden Structure Mount Ararat
5.       "Second deck" Noah's ark Mt. Ararat part 2 - 40+ features and structures

Lees meer artikelen over:

ark