Man met pijnlijke tepels

drs. M.P.J. Beeres / Geen reacties

Vraag

Ik, 24-jarige man, heb nogal eens pijn aan mijn tepels. Dat gebeurt eens in de vijf à zes weken en doet vreselijk pijn. Het is een brandend gevoel en als ik ze aanraak, verergert de pijn. Ik zie echter niets opmerkelijks. Wat kan dit zijn en wat zou ik er aan kunnen doen?

Antwoord

Beste jongeman,

Ik ga ervanuit dat je verder gezond bent, niet bekend met chronische ziektes als diabetes, rheuma, etc. Ook dat in je familie geen bepaalde ziektes veel voorkomen.

Het kan voorkomen dat een bepaalde zenuw overprikkeld raakt en dan opeens pijn gaat doen. Als je borst en tepel er normaal uitziet en ook geen vocht en/of bloed uit komt, is er geen reden voor zorg. De reden kan beschadiging of b.v. overbelasting van dat gebied zijn. Dat het zo vreselijk pijn doet wijst op een zenuwpijn/prikkeling. Ik heb eens een patiënt gehad die altijd last had van een pijnlijke plek op de borst. Achteraf bleek hij steeds een scherpe kartonnen kaart in zijn borstzakje te dragen en die schuurde er steeds tegenaan. Het beste kun je het gewoon met rust laten en afwachten.

Blijven de klachten terugkomen of veranderen ze dan zou ik gewoon je huisarts eens laten kijken.

Met vriendelijke groet,
Martin Beeres, huisarts

Tags in dit artikel:

medisch