Vasten en bidden

B. Noteboom / Geen reacties

Vraag

Wat vind u van het onderstaande filmpje? Wordt er daadwerkelijk ervaren dat Herman Boon zegt dat er ervaren wordt? Is dit ook van God afkomstig?

https://www.youtube.com/watch?v=UQhLlk8Hg20

Antwoord

Dag zoekende,

Het is een korte vraag, ik kan deze vraag alleen niet beantwoorden met een kort antwoord. Ik ga het proberen duidelijk voor je te formuleren.

Je eerste vraag is eenvoudig te beantwoorden. Of de mensen die deze tiendaagse volgen dit zo ervaren. Ik heb het onlangs gevraagd aan iemand die eraan heeft meegedaan. Het antwoord is, JA! Maar ik moet dit uitdiepen: Het is belangrijk om alles wat in ons leven is en komt, te toetsen aan Gods Woord. Als ik zeg alles dan bedoel ik ook álles. Alles wat er leeft in je hart, de motieven die je drijven tot iets; de berichten in de krant alsook de berichten in de kerkbode; de boeken van oudvaders als ook de woorden van je moeder. Zo dus ook de woorden van Herman Boon en zeker mijn antwoorden zou ik toetsen aan Gods Woord(en). Daarom ben ik blij dat je jezelf afvraagt of de voor jou nieuwe dingen juist zijn. Wat zijn jouw motieven voor het stellen van deze vraag: ik kan het hiervandaan niet zien. Ik hoop dat het een oprechte zoektocht is en niet dat je een antwoord wilt om anderen tegen elkaar uit te spelen, of de les te lezen.

Herman Boon is een carbetier die tot geloof gekomen is. Zelf zou ik zo'n verhaal nooit op deze manier en in deze bewoordingen brengen. Persoonlijk hou ik er ook niet van om in een grote groep te bidden en te vasten, maar dat is relatief, persoonlijk en traditiegebonden. Wél heb ik in mijn leven gemerkt dat bidden en vasten goed is voor je geestelijke leven. Op vele plekken in de Bijbel kom je het principe van bidden en vasten tegen (zie bijv. Math. 6:16-18). Begin in je stille tijd eens een Bijbelse zoektocht naar deze dingen!

Een opwekking komt wanneer mensen hun zondige knieën buigen voor de Allerhoogste, wanneer mensen rouwen en vasten vanwege hun zonden en daarin hun vertrouwen op God stellen. Ook het feit dat zieken genezen, banden met de boze verbroken worden en verslavingen kunnen verdwijnen is niet iets nieuws. Het is het bevrijdende bloed van onze Heere Jezus Christus dat ons reinigt. Het is de kracht van Jezus opstanding die ons laat opstaan in een nieuw leven.

Het is erg jammer als mensen beweren dat vasten en bidden niet nodig is. Dan zou je veel teksten uit de Bijbel moeten schrappen. Juist in deze tijd zijn veel christenen lauw en verslappen in hun geloof. Ik denk dat één van de redenen hiervan is, dat we van onszelf houden en het geloof mag ons niets kosten (behalve dan een paar collectemunten en enkele rituelen).

Moeten we bidden en vasten schrappen uit onze Bijbel? Nee? Dan zit daar een consequentie aan vast en dat is deze: Jezus volgen, ook in het bidden en vasten, dat hoort bij een christen. Volg Mij! Als onze Heere Jezus Christus het al nodig had om 's nachts te bidden tot Zijn Vader, dan is het voor ons zeker een must. Daarom is het jammer dat je er in de gereformeerde gezinte zo weinig over hoort (en dus ook weinig over de zegeningen die God op het aanhoudende gebed uit genade gegeven heeft). Het blijkt alleen al uit het feit dat jij vanuit een evangelische invalshoek er mee in aanraking komt en er vraagtekens bij je rijzen.

Vanaf deze plaats vraag ik jou persoonlijk: Wat mag het christenzijn je kosten? Zeg je, ik ben christen want ik zit zondag's in de kerk. De Bijbel leert ons dat je dan niet meer bent dan een huichelaar, een farizeeër. Zeg je, ik ben christen, maar in zulke radicale dingen laat ik het wel afweten... In Mattheus 10: 38 zegt de Heere Jezus: Wie zijn kruis niet op zich neemt en mij navolgt, is Mij niet waard. Achter Jezus aan, de dood tegemoet, ben je daartoe bereid? Dood dan alles in je wat zonde is. Kruisig je eigen ik. Vast en bid, dat de Heilige Geest je hart zal vullen, met Zijn kracht en met Zijn vuur! Ben jij bereid om mét Christus te lijden? Dan zul je ook delen in Zijn opstanding!

Ik besef dat ik beperkt en ten dele je vraag beantwoord heb. Zit je nog met vragen? Mail ze gerust. Gods wijsheid en zegen in alles toegebeden.

Hartelijke groet,
Bert Noteboom