Man vol van vrouwelijke collega

C. M. Chr. Rots - de Weger / Geen reacties

Vraag

Mijn man heeft een vrouwelijke collega waar hij goed mee overweg kan. Nu haalt hij of zij elke dienst als ze samen werken gebak of wat anders om samen te eten. Ook is hij helemaal vol van haar als hij weet dat ze samen werken of gewerkt hebben. Ik heb daar persoonlijk echt moeite mee. Voor mij/ons gezin haalt hij nooit iets. Met haar kan het niet op. Ben ik dan jaloers als ik dat echt heel raar vind?

Antwoord

Beste mevrouw,

Of u jaloers bent? Ja. En nee. Het hangt er maar van af hoe u aan de informatie komt. Vertelt uw man dat hij samen met haar lekkere dingen eet bij elke dienst die zij tegelijk moeten werken? Dan is hij in ieder geval open en eerlijk. Alleen niet zo slim bezig als hij háár ‘verwent’ met aandacht en lekkers, terwijl hij u niet lijkt te zien. Dat kan natuurlijk komen doordat thuis zo gewoon is geworden dat alle verrassing er af is. In dat geval hoeft u niet jaloers te zijn, maar zou ik een goed gesprek niet uit de weg gaan. Koop of bak zelf iets voor bij de koffie en ga er maar eens voor zitten! Niet boos of verdrietig, maar helder communicerend. Want ja, u mag van hem verwachten dat hij u en jullie gezin op de eerste plaats stelt. Mét aandacht en tijd. En misschien ook wel door op zijn tijd op iets lekkers te trakteren.

Bent u op een andere (minder open?) manier erachter gekomen dat hij haar zoveel aandacht geeft terwijl u vindt dat u tekort komt, dan kan er sprake zijn van jaloerse gevoelens. Dan gaat ook vertrouwen of juist het tegenovergestelde een rol spelen. Dan is het eveneens tijd voor een goed gesprek, hoewel het op een andere manier gevoerd zal gaan worden. Omdat het juist dan meer om úw gevóélens zal gaan (die wellicht terecht zijn, maar dat beoordeelt u zelf) dan om zìjn gedrág.

Ik wens u tact en wijsheid toe en tegelijk: laat het er niet bij zitten, want dan vreet het aan u, vroeger of later.

Marijke Rots

Lees meer artikelen over:

jaloers