WK-pool

dr. G. W. Marchal / 45 reacties

Vraag

Bij ons op het werk wordt een zg. WK-pool gehouden. Door de uitslag van de wedstrijden te voorspellen kan geld verdiend worden; de helft van de inleg is voor een goed doel, de andere helft voor de winnaar. Persoonlijk weet ik niet goed of ik hier als christen aan mee kan doen. Is dit niet hetzelfde als gokken? Is het dan verkeerd? Of is het een onschuldig iets? Alvast bedankt voor uw reactie.

Antwoord

Wat de vraag betreft: ik ben niet intensief betrokken bij het gebeuren in Zuid-Afrika. Wat het eventuele meedoen aan een voorspelling van de uitslag van de wedstrijden betreft, denk ik eerder aan een spel dan aan gokken in negatieve zin. Het is overigens een spel dat mensen heel intensief bezighoudt. Soms denk ik: te gek voor woorden. Doe niet mee met die gekte, maar meng je erin als je dat wilt, op een wijze die niet verslavend werkt.

Ds. G. W. Marchal

45 reacties
Catherine
Knikkers raden of de naam van een pop RADEN is heel iets anders dan gokken. Je kunt wel degelijk verslaafd raken, als je daar bevattelijk voor bent. Stel, je raadt steeds de goede uitslag. Dan KUN je gaan denken: weet je wat, ik speel ook mee met de landelijke voetbalpool.
Een roker begint ook met 1 saffie !
Een drinker begint ook met 1 glaasje !
Een gokker begint met 1 gok.....
hendrika
Het is inderdaad een vorm van gokken en woeker. Ook al is het maar eens in de 4 jaar ,dat verandert daar niets aan. Je weet de verschrikkelijk orange (afgod )gekte. Alles moet er voor wijken.Als ze winnen is niets anders dan goddeloze feesten ,Met het nodige zuipen erbij....en als ze verliezen zal Gods Naam ernstig worden misbruikt door enorme teleurstelling en gevloek dus om daar aan mee te doen ,moet u dit alles nog eens ernstig overdenken .Het lijkt allemaal zo onschuldig ,maar in werkelijkheid zal het ,sHeeren goedkeuring toch niet kunnen wegdragen.
bakvis
@catherine..kun je mij het verschil uitleggen dan? Het pincipe is volgens mij gewoon hetzelfde!
Het gaat hier niet om al de gekte om het voetbal heen, dat vind ik ook te zot voor worden, maar het spel op zich en de competitie tussen landen onderling is niks mis mee! En je bent er zelf bij in hoevere je daarin(die gekte) mee gaat hoor! De WK-pools zoals op diverse werkvloeren gehouden worden zijn net zo onschuldig als de doorsnee loterijen en raadspelletjes voor goede doelen!
En ja..ik zit nu naar de wedstrijd NED/DENM. te kijken ;)
enne...pluimers....herrie hoor die vuvuzela's; arme buren van jou;)
Catherine
@bakvis: simpel iets raden is iets anders dan voorspellen.
De stand is nl onzeker, hangt van veel dingen af.
De pop krijgt een naam, hij wordt geraden.
iemand doet 1043 knikkers in een glas, wordt geraden.
Voorspellen doe je met het weer, een stand, (in dit geval) of het een meisje wordt. Iets wat in de toekomst ligt en verborgen is.
Enne: genoten van de wedstrijd ?
bakvis
o..dus weersvoorpelling mag ook niet? Want daar verdienen ook mensen hun brood mee!!\Sorry hoor maar ik vind het toch echt op hetzelfde neerkomen! Als een loterij niet mag dan mag het niet! Ook al is die voor kerk/school/vrouwensjees of wat voor goed doel dan ook! (op veel verkoopdagen verkopen ze lootjes en smiddags wordt het winnende nummer bekend gemaakt en dan heb je...een taart, fiets, of...vul maar in)
oké, van de pop etc. zou je nog onder de noemer raden kunnen scharen maar dat kan je met voetbal ook...je 'raad' wat de uitslag wordt en wie het goed heeft heeft gewonnen! Simpel, niets meer en niets minder dan een spelletje!
het wat de ds zegt in zijn antwoord; het gaat om onschuldig vermaak op de werkvloer en heeft niets met serieus gokken te maken!
jettie
of je er nu aan verslaafd raakt of niet, je moet je gewoon ver bij dat voetbalgebeuren vandaan houden. in elk opzicht.of dit nou een onschuldig spelletje lijkt of niet. waar de mens verheerlijkt word komt God de eer niet toe. daar zou in ieder geval iedereen die hier op refoweb regelmatig reageert en voor bepaalde geloofsovertuigingen uitkomt het gewoon mee eens moeten zijn.
dijna61
In mijn ogen is gekte en massahysterie en vooral ook commercie en soms oorlog, maar daarom kan het spel wel leuk en spannend zijn. De mensen die graag willen poolen moeten dat vooral niet laten. Beetje nuchter blijven.
wpluimers
@hendrika: Ik heb een keer (paar jaar geleden) meegedaan aan een WK-pool en de stand getracht te raden.
Is dat gokken? Misschien wel, immers ik probeerde de stand te voorspellen en als ik het goed had dan had ik gewonnen.
Is dat woeker? Was het maar waar, want ik had het fout geraden,dus niks, haha!

Beetje nuchterheid in deze dingen kan geen kwaad, wees voorzichtig met grote woorden te gebruiken.

@bakvis: valt wel mee met dat burengerucht hoor, mijn zoontje is bijna 5. Het is meer dat zijn vader er wel moet afblijven, die heeft wat meer volume...;-)
ostrogoot
@catherine
raden voorspellen gokken, what's in a name
je zou verwachting nog kunnen opvoeren. In het RD staat geen weervoorspelling maar een verwachting, ook onzeker en in de toekomst.
Ik verwacht van oranje veel en daarom doe ik met een gerust hart mee met de pool.
Race406
@Jettie: Dus iedereen moet het met jou eens zijn...?
bakvis
@jettie; "waar de mens verheerlijkt wordt komt God niet aan Zijn eer"
met je eens maar volgens mij heeft het invullen van een WK pool niet met het verheerlijken van een mens te maken!
Dat is die voetbalgekte die in div. reacties genoemd wordt, tja...daar zou ik me maar niet mee bezig houden. Maar omdat anderen er een gekte van maken ons maar niet met voetbal bezig houden??Da's natuurlijk een beetje van de zotten!
idd pluimers; een beetje nuchterheid, en genieten van het spelletje!
bakvis
@hendrika; vier jij ook geen koninginnedag, bevrijdingsdag, etc. dan?
Daar zijn ook allerlei feesten en festivals omheen waar men zich klem zuipt, vechtpartijen zijn en Gods' naam ernsig wordt misbruikt!
Als dat de motivatie is om tegen voetbal te zijn.......
Blijf ff nuchter(in dubbele zin van het woord=) )
en laten we ajb voorzichting zijn om te zeggen "dat zal Gods goedkeuring niet wegdragen" Jij hoeft niet op Zijn stoel te zitten hé?!
1a2b3c
Tuurlijk is voetbal op zichzelf niet verkeerd en gaat het, zoals al herhaaldelijk is gezegd, om alle toestanden eromheen.
Die maken dat je er niet aan mee kan doen (vind ik)
Als je er dan toch aan meedoet, dan is het niet echt duidelijk meer bij wie je hoort. (iedereen zal denken dat je bij de grote massa hoort)
Ik snap best dat er dan heel veel dingen zijn die niet kunnen en dat je dat lang niet altijd kan ontlopen, maar in dit geval zoek je het op.

Judas vers 23....en haat ook den rok, die van het vlees bevlekt is.
Catherine
Lees topic VOETBALGEKTE op het forum maar eens !
Daar buitelen de voor- en tegenstanders over elkaar heen.
Refoweb onwaardig.
jettie
bakvis het heeft er indirect wel mee te maken. ok, waar het `voetbalgebeuren`verheerlijkt word komt God niet aan Zijn eer. dus hoor je je niet in te laten met alles wat met voetbal te maken heeft. dus ook niet met zo`n spelletje.
race406 of je het met mij eens bent of niet. het is een feit
Cloudsadmirer
Catherine,
Refoweb onwaardig dat werkelijk zelfs hier elk geluid wat richting de lovende kant van God opgaat of radicaal volgelingenschap niet gehoort mag worden of belachelijk word gemaakt.

Het wk werkt o.a. prostitutie en geldverkwisting in de hand..... en nee, ik ben geen doemdenker, wel realistisch.

1a2b3c, wat een geweldige teksten bevat de Bijbel toch!
bakvis
ik heb de hele discussie op het forum eens even gelezen, en ik moet zeggen:het is gewoon weg lachwekkend wat voor argumenten en door de voor en tegenstanders er af en toe gebruikt worden!
Ik vind de tekst uit Judas enigzinds uit het verband gerukt! Dan moet je ook echt radicaal zijn...niet meer winkelen bij winkels/winkelketens die op zondag open zijn, geen lid van een openbare bibliotheek, geen koninginnendag, bevrijdingsdag oid vieren, vooral niet met de mode meedoen, geen luxe auto, enzovoorts enzovoorts!
En dat is waar ik me zo aan stoor, dat er zo verschrikkelijk met 2 maten gemeten wordt! Rinske, nu ben je toch wel ontzettend aan het doorslaan! (maar dat weet je zelf waarschijnlijk ook wel) Jullie vinden dat het niet kan, om wat voor reden dan ook, prima! Maar ga dan niet met allerlei argumenten die al dan niet ergens op slaan, een ander de oren wassen door te zeggen dat je niet gelovig kan zijn én van een potje voetbal kan genieten! Dat zijn van die dingen waarin we elkaar vrij moeten laten! Net zoals de broek, hoed,legging,kerk discussies!
Ik geloof niet dat mijn buurman nu opeens denkt dat ik niet meer gelovig ben omdat ik WK kijk hoor! Men weet prima waar ik sta!
En Jettie;dan kun je je met heel veel dingen niet inlaten...waar in deze wereld komt God wel aan Zijn eer?! Helaas kunnen we dan maar weinig dingen noemen. Maar om je dan maar nergens mee in te laten....
Laten we proberen om in de christelijke vrijheid te staan en wel in deze wereld te zijn maar niet van deze wereld!
Nogmaals; ik vind het leuk om NL te volgen op het WK maar veroordeel dat nou niet zomaar als "dat wat de lovende kant van God opgaat belachelijk wordt gemaakt" etc! Want ik heb Hem van harte lief; Hij is mijn Redder, Heer en Meester over mijn leven! Hem behoor ik toe!!
Ik hoop dat ondanks verschillend denken over allerlei bijzaken jullie dat ook mogen weten voor jezelf?!
Want uiteindelijk komt het daarop aan in ons leven.Laten we eerst zorgen om zeker te zijn van ons heil, alvorens ons over allerlei bijzaken druk te maken!
1a2b3c
Bakvis,
De tekst uit Juda is niet uit zijn verband gerukt, die is hier volledig op zijn plaats.
En ja, ik heb Hem lief die voor mij stierf en daarom vind ik bijzaken ook niet onbelangrijk.
Omdat het voetbal gebeuren zo'n grote afgod is en er zoveel zonden mee verweven zijn, kan ik er niet met een goed geweten naar kijken.
Het kleine beetje dat niet fout is in het hele wk gedoe geef ik dan maar gewoon op.
Prediker 10:1 Een dode vlieg doet de zalf des apothekers stinken en opwellen; alzo een weinig dwaasheid een man, die kostelijk is van wijsheid en van eer.
Als één zonde een zaak al bederft dan zijn we snel klaar met iets waar veel zonden in zijn.
Al die andere dingen die ik dan van jou ook niet mag, dat zijn geen (alleen maar) overbodige dingen.
W.K. is puur vermaak en geen noodzaak (niet dat ik tegen ontspanning ben)
Mag ik me er ajb afzijdig van houden zonder dat me meteen verweten wordt met twee maten te meten. (en hoe weet jij hoe radicaal ik ben???)
Als jij het voor je geweten wel kan verantwoorden dat is tussen jou en God.
Ik veroordeel helemaal niemand maar ik zeg wel dat ik tegen het wk ben vanwege alle zonden die ermee gepaart gaan, da's wat anders dan mensen veroordelen hoor.
Catherine
Ja Rinske, dat betreft niet alleen het voetbal ! Refoweb forum en vragenrubriek onderscheiden zich vaak niet van een werelds forum. Allerlei zelfbedachte argumenten worden uit de kast getrokken, om zichzelf goed te praten. Kijk gewoon voetbal, ga er in mee voor mijn part, maar kom dan niet met vrome argumenten. Iedereen die ogen en oren heeft, ziet dat NIET het potje voetbal als zodanig zondig is, maar ALLES er omheen. Hoe kun je het voor jezelf verkopen dat je per wedstrijd zoveel verdient, terwijl daar vlakbij mensen van armoe en honger sterven ! De supporters mogen onderweg naar het stadion niet uitstappen. Te gevaarlijk. Ik heb gehoord dat het winnende land 15 a 20 miljoen opstrijkt ! Reken maar uit wat de trainer, zijn gevolg en de spelers p.p. verdienen dan ! Ze zijn amper uit de pampers en rijden al in een asobak.
1a2b3c
Rinske, idd, Gods Woord is een lamp voor onze voet en een licht op ons pad.
Geweldig ja, als we het maar willen zien.
(voel me niets beter dan een ander hoor, ik moet het net als ieder ander van genade hebben en heb ook elke dag vergeving nodig)