Hoe zat het met Mordechai?

Ds. J.L. Schreuders / Geen reacties

Vraag

Staat er in de Bijbel een oproep/bevel van God dat de Joden uit ballingschap terug moesten keren naar Israël? Over de Joden die niet terugkeerden wordt toch niet positief gesproken? Mijn vraag: Hoe zit het dan met Mordechai?

Antwoord

Beste vragensteller,

Toen Kores ( Cyrus ) de Joden verlof gaf om naar Jerzualem terug te keren, hebben niet alle Joden daarvan gebruik gemaakt. Dat blijkt ook uit Ezra/Nehemia waar vermeld wordt wie wel terugkeerden. Dat waren niet allen. Strikt genomen is er geen bevel tot terugkeer gewest, noch van Kores , noch van de Heere.

De motieven om naar Jeruzalem niet terug te keren kunnen heel verschillend zijn geweest. Dat kan bij een aantal assimilatie zijn geweest aan de heidense omgeving (men was inmiddels met de nieuwe situatie gewend geraakt na zeventig jaar) maar zo'n onverschilligheid kan niet bij alle achterblijvers worden verondersteld. Zij die zich aanpasten hebben zich ook geestelijk met Babel vereenzelvigd en dat is in ieder geval af te keuren. In dat opzicht geldt: Vliedt van de Chaldeeën.

In ieder geval zijn er trouwe dienstknechten van God achter gebleven in het Perzische rijk. Nehemia, die schenker was bij de koning, was daar een van. Ook hij is blijkbaar niet bij de eerste tergkeer betrokken geweest, maar pas veel later op eigen verzoek afgereisd om het goede voor Jeruzalem te zoeken. Wij lezen nergens dat hem kwalijk wordt genomen dat hij niet eerder was vertrokken. Hij moest trouwens na verloop van tijd ook weer naar de koning terug.

Hopelijk is dit antwoord voldoende,
Ds. J. L. Schreuders