Bidden en bijbellezen schiet tekort

Ds. W. van Vlastuin / Geen reacties

Vraag

Ik bid tegenwoordig bijna niet meer en het bijbellezen gaat helemaal langs me heen. Ik voel aan de ene kant dat het niet goed zit maar aan de andere kant leef ik gewoon verder en zit ik er helemaal niet zo mee. Ik weet het echt niet meer. Ik zou zo graag echt geloof willen. Maar ik weet niet hoe ik echt moet gaan geloven. Als ik zo doorleef kan het nooit. Kunt u mij alstublieft antwoord geven.?

Antwoord

Beste.....,

Heel hartelijk dank voor je vraag. Ik kan me voorstellen hoe leeg en ellendig je je voelt. Wat is de werkelijkheid van ons leven verschrikkelijk. Er is in ons werkelijk niets dat naar God vraagt. We zijn niet geestelijk, maar vleselijk. Je merkt dat je er ook niets aan kunt veranderen. Je kunt geen goede gedachte van God denken, je hebt geen grammetje geloof, er is in je hart niets dat aangenaam is voor God. Geestelijk gezien is je hart een vuilnisvat.
Maar weet je wat nu het evangelie is? Dacht je dat het evangelie is dat je aan norm A en kenmerk B moet voldoen wil je in aanmerking komen voor Gods genade? Neen, het evangelie is werkelijk evangelie. Het zegt ons niet wat wij moeten hebben en wat wij in onszelf moeten aantreffen, maar
het zegt ons Wie God is en wat Hij gedaan heeft in Christus en wat Hij doet door Zijn Geest. En dan blijft er pure verwondering over. Wat doet God? Hij zendt Zijn Zoon naar deze wereld. Het liefste dat Hij heeft. Kun je dat klein krijgen? Wat moet het voor Abraham zijn geweest om zijn enige lieve zoon te gaan offeren? Abraham hoefde het uiteindelijk niet te doen, maar God heeft het wel gedaan. En voor wat voor een mensen? Denk eens aan de Pinksterdag. Denk eens aan de toespraak in Handelingen 3 en 4 op het tempelplein. Het gaat hier om mensen die Jezus hebben gekruisigd. Aan hen het predikt Petrus het evangelie... Het gaat om mensen die zich geweldig ergeren aan de boodschap van het kruis; zij worden door het kruis met God verzoend. Nogmaals, wie worden met God verzoend? Aardige, lieve, vrome mensen? Goddelozen worden gerechtvaardigd en vijanden worden met God verzoend. Kan het rijker en dieper en wonderlijker? God is een God van volkomen zaligheid. Hij schept door Zijn Geest het leven waar alleen maar dood is. Hij maakt ziende waar alleen maar blindheid is. Hij doet huppelen als een hert waar je helemaal verlamd bent door onmacht en ongeloof. Hij heeft geen licht nodig om het licht te maken, maar doet het licht schijnen uit de duisternis vandaan. Hij spreekt vrij waar de schuld vaststaat.

Moet ik verder gaan? Jij kunt niet bij Jezus. Maar zou Jezus niet bij jou kunnen? Zou er voor Hem iets te wonderlijk zijn? Zou het mankeren aan de liefde in Zijn hart? Joh, werp je als een ellendige aan Zijn voeten. Wie tot Hem komt, wordt geenszins uitgeworpen. Gans hulpeloos tot Hem gevloden, zal Hij je ten Redder zijn.

Je W. van Vlastuin.