Doop en Gods volk

Ds. H. Korving / Geen reacties

Vraag

Als je gedoopt bent, ben je onder het genadeverbond. Dat zegt het doopformulier. Kun je zeggen dat je dan ook tot Gods volk behoort, zoals alle Israëlieten tot Gods volk behoorden? Ik weet dat niet iedereen die gedoopt is ook wedergeboren is. Dat komt door het ongeloof (Hebreeën 4: 2). Kun je zeggen: zoals alle Israëlieten tot Gods uitverkoren volk behoorden, zo zijn wij dat nu ook door onze doop?

Een vervolgvraag is: Zoals vele beloften, beschreven in het Oude Testament (o.a. in Jesaja), gegeven waren aan Gods uitverkoren volk, zo gelden die beloften ook voor alle gedoopte mensen en kunnen die dus ook aan hen toegezegd worden? Door geloof zullen ze dan toegeëigend worden. Klopt dat?

Antwoord

Beste vraagsteller,

Je vraag gaat over de betekenis van het verbond. Terecht trekt je een parallel tussen het verbond in het OT met Israel en het verbond met ons en onze kinderen. Sterker nog, het is geen parallel, maar hetzelfde verbond, nu voortgezet. Hand. 3:39 is hierbij van grote betekenis. U komt de belofte toe = de belofte van de Heilige Geest = de belofte van het nieuwe verbond = de vervulling van het oude verbond.

U en uw kinderen: pleit ervoor dat net als in het Oude Testament ook de kinderen in het verbond begrepen zijn. Zie HC. Zondag 27 vr/a 74. De beloften van het genadeverbond worden van Gods kant welmenend toegezegd aan alle bondelingen. Door ongeloof gaan ook verbondskinderen verloren. In het verbond zijn is dus niet per definitie een garantie van het behoud. Noodzakelijk is en blijft de persoonlijke inwilliging van het verbond in de weg van het geloof en de bekering.

Ik ben het dus in de grond van de zaak met je zienswijze eens, al vind ik het woord uitverkoren volk in dit verband enigszins verwarrend; tenzij je het in algemene zin bedoeld: het bevoorrechte volk. Het behoort ook tot de verbondsbeloften dat God het geloof wil werken, dat nodig is om Zijn beloften te geloven. Omdat God de werkmeester van het geloof is (door Woord en Geest) krijgt Hij ook de eer van het geloof, en niet de mens (dat zou Arminiaans zijn).

Ik hoop je vraag zo voldoende te hebben beantwoord,

Met vriendelijke groet,
Ds. H. Korving

Lees meer artikelen over:

doopformulierverbond